|
کدخبر: 294915 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس فراکسیون راهبردی مجلس؛

شوک بزرگ بانک مرکزی به گمرک / منتظر تب تابستانی تورم باشیم؟

میرتاج‌الدینی گفت: رسوب کالا در گمرک همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی واردات کالا تبدیل شده تا جایی که بارها سازمان بازرسی و قوه قضائیه به این حوزه ورود کردند اما با این وجود مشکل مذکور شاید نه به شدت قبل ولی کمافی‌سابق پابرجاست و بر سر منشأ آن بعضاً متفاوتی مطرح می‌شود.

سیاست شوک بزرگ بانک مرکزی به گمرک / منتظر تب تابستانی تورم باشیم؟

رسوب کالا در گمرک همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی واردات کالا تبدیل شده تا جایی که بارها سازمان بازرسی و قوه قضائیه به این حوزه ورود کردند اما با این وجود مشکل مذکور شاید نه به شدت قبل ولی کمافی‌سابق پابرجا است و بر سر منشأ آن بعضاً متفاوتی مطرح می‌شود چنانکه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام واردکننده را مقصر اصلی دپو شدن کالاها در گمرک ارزیابی می‌کند و می‌گوید اگر این وارد کننده طبق روال اداری ثبت سفارش کند، این حجم کالا در گمرک دپو نمی‌شود.

در حالی که مصطفی میرسلیم در بحث رسوب کالا در گمرک، همه کوتاهی‌ها را متوجه وارد کننده می‌کند، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس معتقد است نحوه تخصیص ارز علت اصلی دپو شدن کالا در گمرک است. محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز به ارائه توضیحاتی برای رفع موانع اصلی رسوب شدن کالا در گمرک پرداخت.

دپوی کالا در گمرک به ثروت ملی آسیب وارد می‌کند

محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی چالش‌های گمرک گفت: در حقیقت درباره تخصیص ارز باید اقدام اساسی صورت بگیرد  که این حجم از کالا در گمرک رسوب نکند. به عبات دیگر یکی از موانع اصلی واردات کالا و در نتیجه رسوب کالا در گمرک، نحوه تخصیص ارز است که باید برنامه‌ریزی منظمی در این زمینه صورت بگیرد.

او افزود: به عنوان مثال باید واردات برخی کالاها را به بخش خصوصی واگذار کنند و از محل ارزی که در اختیار دارد، کالا وارد کند و نیاز نباشد که بانک مرکزی ارز تخصیص دهد. علاوه بر این فرآیند و روند تخصیص ارز آسان شود چراکه وقتی کالا در گمرک رسوب می‌کند اگر کالاهای مواد غذایی باشد، فاسد می‌شود و از این منظر به بخش خصوصی و ثروت ملی آسیب وارد می‌شود.

تحصیص ارز به بخش خصوصی برعهده بانک مرکزی است

میرتاج‌الدینی با اشاره به عواقب رسوب کالاها در گمرک تصریح کرد: نکته دیگر درباره رسوب کالا این است که وقتی کالاهای مربوط به لوازم خانگی در گمرک رسوب می‌کند منجر به تورم و افزایش قیمت‌ها می‌شود که برای مردم بسیار زیان‌بار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ تحولی در حوزه تخصیص ارز به بخش خصوصی صورت گرفته است یا خیر؟ اظهار کرد:  خیر، درباره تخصیص ارز به بخش خصوصی، در بودجه موردی لحاظ نمی‌شود چرا که این موارد مربوط به سیاست‌های بانک مرکزی است که باید براساس آن عمل کرده و مدیریت کنند که مشکلی از این منظر اتفاق نیافتد.

میرتاج‌الدینی در خصوص اعمال فشار مجلس به بانک مرکزی برای واگذاری ارز به بخش خصوصی ادامه داد: مجلس درباره واگذاری ارز به بخش خصوصی به صورت نظارتی اقدام می‌کند. چنانچه دو هفته قبل در این مورد با رئیس بانک مرکزی در فراکسیون جلسه داشتیم، که در این جلسه رئیس بانک مرکزی بر این نکته تاکید داشت که بانک مرکزی منابع ارزی را میان بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند کما اینکه برای حوزه‌هایی نظیر صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌ها منابعی را تخصیص می‌دهند.

رئیس بانک مرکزی تأخیر در تخصیص ارز را پذیرفت

او همچنین ابراز کرد: البته در جلسه فراکسیون با رئیس بانک مرکزی نمایندگان درباره تاخیر در تخصیص ارز به بخش خصوصی انتقاد داشتند که در پاسخ فرزین نیز انتقاد مذکور درباره تاخیر در تخصیص ارز را پذیرفت و قول داد که این موانع برطرف شوند.

میرتاج‌الدینی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر موج جدید گرانی در تابستان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری شعار مهار تورم را برای امسال انتخاب کردند، بنابراین لازم است مسئولین دولت و مجلس اقدامات مستمر جدی را برای مهار تورم در نظر بگیرند که این برنامه‌‌ریزی‌ها در حال اجرا است و انشالله امسال شاهد مهار تورم باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تورم مسکن یادآور شد: وزارت مسکن و شهرسازی باید در مورد افزایش قیمت مسکن تدابیری در نظر بگیرد، البته مجلس هم در این حوزه نظارت می‌کند.

ارسال نظر