|
کدخبر: 293862

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در گفتگو با گسترش نیوز

مانع اصلی واردات کالا مشخص شد / تامین مواد اولیه باید شبانه روزی شود

قاضی‌پور گفت: در حال حاضر بانک مرکزی یکی از موانع اصلی واردات مواد اولیه است. به این ترتیب که به وارد کننده می‌گوید ارز را از کجا آورده؟ و باید منبع آن را مشخص کند، وارد کننده می‌گوید قرض گرفتم بانک می‌گوید قبول نیست، حتی دستمزدی را هم می‌گوید قبول نیست.

سیاست مانع اصلی واردات کالا مشخص شد / تامین مواد اولیه باید شبانه روزی شود

گمرک و ترخیص کالا از آن تبدیل به یکی از معضلات حوزه صادرات و واردات شده است، چنانچه رئیس قوه قضائیه بارها از طریق دستورات ضرب‌الاجلی برای ترخیص کالاهای ۱۰ ساله وارد این حوزه شده و خواستار پاسخگویی مسئولان این حوزه شده است. بر همین اساس با محوریت اینکه موانع اصلی واردات کالا چیست و در حال حاضر کشور به واردات کدام کالاها نیاز دارد، با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی گفتگو کردیم.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز با اشاره به موانع واردات کالا از گمرک گفت: یکی از درآمدهای پایه، دائمی و ثابت جمهوری اسلامی گمرک است  و از طرفی گمرک باعث می‌شود که مالیات تا حدودی تقسیم شود. بنابراین باید با نگاهی محترم و مقدس به گمرک نگاه کنیم که مقدار فراوانی از هزینه‌های نظام را گمرک جمهوری اسلامی تامین می‌کند. علاوه بر این گمرک محل ورود است لذا همیشه باید افراد خوش اخلاق، خوش رفتار، با فکر، روشن، با لباس‌های منظم و قیافه‌های شاداب در ورودی و خروجی گمرک مستقر شوند چرا که هر فرد خارجی که وارد گمرک می‌شود، مشاهده کند که اینجا مرتب است، افراد شاداب و منظم هستند و هر خارجی که از کشور می‎رود بگوید چقدر ایرانی‌ها افراد منظمی هستند.

در گمرک هر کسی ساز خودش را می‌زند

او افزود: مورد دیگر این است که گمرک در امر صادرات و واردات نقش صد در صدی دارد اما یک اشکال دارد و قانون در آنجا رعایت نمی‌شود. ما یک پنجره واحد گمرک داریم، یعنی هر فردی که در گمرک است باید از آن قانون تبعیت کند، در صورتی که در عمل به این ترتیب نیست. واقعیت این است که در گمرک هر کسی ساز خودش را می‌زند، مرزبانی، اطلاعات، جهاد و غیره هر کدام ساز خودشان را می‌زنند و از همه بدتر سازمان استاندارد ساز خود را می‌زند. بنابراین وقتی به این وضعیت گمرک نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که همه این نهادها برای ایجاد موانع وارد گمرک شدند نه رفع موانع. لذا باید موانع باید برطرف شوند که تاجر بتواند به راحتی امر صادرات و واردات را انجام دهد.

باید امضای طلایی در گمرک از بین برود

قاضی‌پور با اشاره به معایب پروسه ترخیص کالا در گمرک تصریح کرد: متاسفانه عرضه واحد وجود ندارد، البته در قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود و ۱۷ ارگان مستقر در گمرک همگی با منم منم‌ها مانع‌تراشی می‌کنند. این در حالی است که گمرک حیات ممات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و بعد از نفت جایگاه مهمی در اقتصاد ایران دارد کما اینکه ۳۵ درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به گمرک است. کالاهایی که وارد می‌شوند در پروسه ترخیص چند مورد ایراد وجود دارد، اولین مورد اینکه امضای سفید و یا همان امضای طلایی باید از بین برود، علاوه بر این شفافیت صورت بگیرد و در مانیتور مشخص شود چه کسی، چه کالایی را در کجا ثبت کرده است.

نادر قاضی پور

کارشناسان گمرک نامرئی هستند

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین اشکالات دیگری نیز در گمرک وجود دارد، به این ترتیب که کارشناسان گمرک نامرئی هستند و باید مرئی شوند. برای نمونه کالا از مرز بازرگان وارد می‌شود و به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود، در این فرآیند ناظر کالا را مشاهده نمی‌کند بلکه از دور مقدار را مشاهده می‌کند، این در صورتی است که کارشناس باید در همان محل گمرک بر روی کالا نظارت کند. بنابراین به دلیل اینکه ناظر مستقیماً کالا را رؤیت نمی‌کند متوجه نمی‌شود که کالا، دارو یا موادی است که ترخیص آنها فوری است و امکان دارد فاسد شوند. به عنوان مثال سیب یا پیاز صادر می‌کنیم اگر ماشین حامل این کالا خاموش شود، آن پیاز یا سیب فاسد می‌شود.

یک نفر نیست به بانک مرکزی بگوید مرد مسلمان به تو چه ربطی دارد؟

قاضی‌پور با اشاره به نوع مدیریت گمرک متذکر شد: یکی از نکات مهم درباره گمرک این است که نباید خارج از این مجموعه مدیر، تعیین شود  بلکه باید از افراد متخصص که در این حوزه تجربه دارند استفاده کرد. کمااینکه در گمرک افراد بسیار وفادار، پاکدست، کاردان، انقلابی و از خانواده شهدا و جانبازان حضور دارند اما از آنها استفاده بهینه نمی‌شود. در نتیجه انتظار داریم از این افراد استفاده بهینه شود. در حال حاضر بانک مرکزی یکی از موانع اصلی واردات مواد اولیه است. به این ترتیب که به وارد کننده می‌گوید ارز را از کجا آورده؟ و باید منبع آن را مشخص کند، وارد کننده می‌گوید قرض گرفتم بانک می‌گوید قبول نیست، حتی دستمزدی را هم می‌گوید قبول نیست. یک نفر نیست به بانک مرکزی بگوید مرد مسلمان به تو چه ربطی دارد؟ این کالا وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود و اتفاقاً برای ایران ارزآوری دارد و ارزی خارج نمی‌شود.

کالاهای متروکه گمرک به دلال‌ها فروخته می‌شود

او در ادامه خاطرنشان کرد: حساب کنید چند هزار میلیارد تومان کالا از شرکت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی در گمرک مانده، خراب شده، امحا کردند و یا به کالای متروکه دادند و آن هم با قیمت بسیار ناچیز جنس خراب شده را به دلال فروخته است. شاه بیت عرض بنده این است که تبصره واحد در گمرک اجرا شود، اگر اجرا شود، ۷۰ درصد مشکلات موجود در گمرک حل می‌شود.

قاضی‌پور با تاکید بر اینکه اجرای قانون مانع فساد می‌شود، ابراز کرد: راننده‌ای که خلاف می‌رود، فساد می‌کند، کارمندی که کم‌کاری می‌کند، دچار فساد شده، لذا فساد از همین موارد شروع می‌شود که اگر با آن برخورد نشود، نهادینه می‌شود.

اگر گمرک شفاف شود، هیچ کالایی متروک و فاسد نمی‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی همچنین افزود: منظور از امضای طلایی امضای هر کدام از نهادهای حاضر در گمرک است به عنوان مثال امضای وزارت بهداشت، امضای وزارت جهاد و غیره. قانون باید اجرا شود و آن هم مشخص است، پنجره واحد برای گمرک است. اگر گمرک شفاف شود، هیچ کالایی در گمرک باقی نمی‌ماند، هیچ کالایی متروک فاسد نمی‌شود و این شفافیت دست دلال‌ها و فاسدان را از گمرک قطع می‌کند. البته شفافیت تنها می‌تواند ۹۰ درصد فساد را برطرف می‌کند.

قاضی‌پور در مورد اینکه در حال حاضر لازم است چه کالاهایی وارد ایران شود؟ اظهار کرد: باید شبانه‌روز مواد اولیه کارخانجات را وارد کنیم و در مقابل صادرات را هم شبانه‌روز انجام دهیم. لذا جریان صادرات و واردات باید به صورت دو طرفه صورت بگیرد.

به سایپا گفتم خودروی ارزان به کارگران بدهید، خندیدند

او در واکنش به اینکه ممانعت از واردات آیفون ۱۴ به داخل کشور ادامه داد: هیچ وقت نمی‌شود با تکنولوژی مقاومت کرد، اگر می‌خواهیم کشور برتر باشیم باید از ابزارآلات روز جهان استفاده کنیم. دو هفته پیش به سایپا رفتم و گفتم خودروی ارزان قیمت برای کشاورزان و کارگران تولید کنید که شیشه آن اتوماتیک بالا و پایین شود،  سرعتش ۷۰ کیلومتر در ساعت باشد اما آنها در واکنش به این اظهارات بنده خندیدند.

قاضی‌پور همچنین تصریح کرد: در حقیقت وزارت صمت چه در این دوره چه در دوره قبل به دنبال این بودند که خودروی ۵۰ میلیارد دلاری سوار شوند لذا باید این نوع ماشین‌ها وارد شوند. راهکار دیگر این است که می تواند برای کارگران و کشاورزان سوبسید قائل شوند.

رئیس فعلی گمرک، فرزند یک گمرک‌زاده است

وی درباره نقش دولت در گمرک یادآور شد: رئیس فعلی گمرک، فرزند یک گمرک‌زاده است چنانچه او و پدرش هر دو در بازرگان به دنیا آمدند، اما از زمانی که وارد گمرک شده دست و پای او را بستند، چنانچه افرادی به او تحمیل کردند که گمرکی نیستند و توان اداره گمرک ندارند، در حقیقت افراد متخصص گمرک خانه‌نشین شدند و افرادی را آوردند که با عصا راه می‌روند و کارها را به روزهای آینده موکول می‌کنند.

ارسال نظر