|
کدخبر: 293585

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

آزمون و خطای رئیسی در وزارت صمت/ سهم‌خواهی مجلس از دولت شروع شد

هشدارهای رهبر انقلاب درباره ورود نکردن نمایندگان به دولت موثر واقع نشد کما اینکه بلافاصله با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مجلس انقلابی با تصاحب وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی سهم‌خواهی از رئیسی را آغاز کرد.

سیاست آزمون و خطای رئیسی در وزارت صمت/ سهم‌خواهی مجلس از دولت شروع شد

« انجام وظیفه و ورود نکردن به دولت» از جمله محورهای مورد تاکید رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم است. در  حقیقت روی کار آمدن دولتی که با دعوتنامه نمایندگان وارد کازار انتخابات شد، این نگرانی درباره چشم دوختن نمایندگان به مناصب دولتی را بیش از پیش تقویت کرد، چنان‌ که رهبری در اولین دیدار خود با نمایندگان بعد از حضور رئیسی در پاستور، آنها را از حضور در مناصب دولتی برحذر داشتند، ایشان که پیش از این دیدار با نمایندگان «توهین نکردن» به دولت و وزرا را محور قرار داده بودند، در دیدار ۱۴۰۰ که دولت انقلابی روی کار آمده بود، در بخشی از منویات خود خطاب به مجلس یازدهم گفتند «این جور نباشد که ما تا وارد مجلس شدیم، به فکر باشیم که خب حالا چه کار کنیم که مثلاً در مرحله‌ی بعد یا در فلان دولت به فلان پست برسیم؛ اینها آسیب‌ها است، مجلس از این قبیل آسیب‌ها دارد. عزیزان من! مراقب باشید؛ شما هنوز اوّل کارتان است بحمدالله، تازه وارد شده‌اید.»

اما هشدارهای رهبر انقلاب درباره ورود نکردن نمایندگان به دولت موثر واقع نشد کما اینکه بلافاصله با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مجلس انقلابی با تصاحب وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی سهم‌خواهی از رئیسی را آغاز کرد. واقعیت امر از این قرار بود نمایندگانی که تحت عنوان یکدست شدن قوا برای پیش‌برد امور از رئیسی خواستند وارد عرصه انتخابات شود حال با پیروزی او به فکر سهم‌خواهی افتادند، تا جایی که بر روی بیانات مقام معظم رهبری چشم بستند.

بر همین اساس دیدار ایشان با نمایندگان در ۱۴۰۱، متفاوت‌تر از قبل و حاوی تذکرات و هشدارهای جدی‌تر به نمایندگان بود. در این دیدار رهبر انقلاب مجددا به ورود نمایندگان به کابینه دولت اشاره کردند تا جایی که قبول نکردن مناصب دولتی را به عنوان پا گذاشتن بر روی نفس ارزیابی کردند و به آنها یادآور شدند که وظیفه نمایندگی را بر عهده دارند و در این راه باید از خودگذشتگی کنند. البته تذکرهای دیگر رهبر انقلاب به نمایندگان در مورد دخالت آنها در انتصابات دولتی و گروکشی کردن از دولت بود.

سابقه اهمال مجلس و دولت برابر هشدارهای مقام معظم رهبری، قرار گرفتن نمایندگان در سال آخر عمر مجلس یازدهم و از طرفی اخراج عضو اقتصادی کابینه توسط مجلس مجدداً گمانه‌ها درباره شروع سهم‌خواهی مجلس از رئیسی را تقویت کرد. در حقیقت در فضایی که بیش از ۵۰ درصد کابینه اعم از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو، وزیر کشور، معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر مرحوم نفت، همگی روزگاری دوستان گرمابه و گلستان احمدی‎نژاد بودند و به رسم دوستی در کابینه دولت نهم و دهم منصب کلیدی داشتند، حال با اخراج وزیر امین رئیسی که هنگام دفاع از او در جمع نمایندگان، بر پاکدستی او گواه می‌داد، گمانه‌ها درباره حضور یکی دیگر از یاران احمدی‌نژاد که اتفاقاً سابقه حضور در مجلس را دارد، افزایش پیدا کرده، چنانچه شهریار حیدری به گسترش‌نیوز گفت: بهتر است دولت از افرادی نظیر شمس‌الدین حسینی که تجربه حضور در دولت را داشتند، برای وزارت صمت در نظر بگیرد.

در حالی که نماینده مردم قصر شیرین درباره حضور وزیر اقتصاد دولت دهم در وزارت صمت اظهارنظر کرد، حسین محمد صالحی دارانی در گفتگو با گسترش‌نیوز از حضور حسینی در قامت وزیر صمت استقبال نکرد و گفت شنیده‌ام قرار است رئیسی، مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کند.

در میان گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های مدنظر رئیسی برای تصدی وزارت صمت، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور از ۴ گزینه رئیسی برای بر عهده گرفتن وزارت صمت خبر داد. هر چند بیش از ۳ روز از این خبر عضو کابینه می‌گذرد اما عضو هیئت رئیسه مجلس شورای به گسترش‌نیوز می‌گوید تا این لحظه گزینه‌‎های رئیسی برای وزارت صمت هنوز به هیئت رئیسه معرفی نشدند و او از هویت گزینه‌ها مورد نظر رئیسی برای این وزارتخانه بی‌اطلاع است.

نکته قابل توجه در اظهارات حسینعلی حاجی‌دلیگانی مربوط به دفاع او از حضور مجلسی‌ها در وزارت صمت است. چنانچه او با پیش فرض قحط‌الرجال، شرایط رئیسی برای انتخاب گزینه وزارت صمت، را اضطراری ارزیابی می‌کند و این ضرورت را دستاویزی قرار می‌دهد که بنابر آن ناچار است وزیر پیشنهادی صمت را از میان نمایندگان انتخاب کند و برای اینکه اقدام رئیسی خلاف بیانات رهبر انقلاب نباشد، قبل از معرفی وزیر با ایشان هماهنگ می‌کند.

در حقیقت سخن گفتن نمایندگان از گزینه‎های مجلس در وزارت صمت و از طرفی تاکید پرتکرار رهبر انقلاب در مورد عدم ورود نمایندگان به کابینه منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که عنبان دولت انقلابی جوان‌گرا تا این اندازه خالی است، که در بدنه کابینه برای تصدی وزارت صمت نیرو ندارد و مجبور است ضمن بر زمین گذاشتن توصیه‌های رهبری، از مجلس نیرو استقراض کند؟ و علاوه بر این با توجه به ید طولای دولت و مجلس در نادیده گرفتن هشدارهای رهبری، آیا رئیسی از آزمون و خطای پایبندی به منویات رهبری، در معرفی وزیر جدید سربلند بیرون می‎آید یا خیر؟

ارسال نظر