|
کدخبر: 292685

اختصاصی گسترش نیوز؛

سرنوشت تعطیلی شنبه ها کی مشخص می شود؟

طرح تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج‌شنبه، برای چندمین بار در دستور کار مجلس قرار گرفته است و به نظر می رسد این طرح به زودی اجرایی خواهد شد.

در روزهای اخیر مجددا صحبت از تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج‌شنبه در مجلس شورای اسلامی شده است. نمایندگان مجلس مدعی هستند که این طرح برای کاهش هزینه‌های تعطیلات رسمی کشور، همچنین یکسان‌سازی کشور با مبادلات بین‌المللی در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

اکثر کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته خود انتخاب کرده‌اند و عموم کشورهای مسلمان به پیروی از این کشورها، به صورت مشترک روزهای جمعه و شنبه را تعطیلات پایان هفته مشخص کرده‌اند. با وجود چنین شرایطی و الگوی مشخص شده، ما نمی‌توانیم تعطیلی در روزهای پنجشنبه، کشور را ۴ روز از مبادلات جهانی محروم کنیم. بنابراین نباید تصمیمی گرفته شود که نتیجه آن، ضعیف شدن اقتصاد کشور و همچنین دوری از مبادلات و مراودات بین‌المللی باشد. در خصوص آخرین تصمیم مجلس برای طرح تعطیلی شنبه‌ها گفتگویی با احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی، داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

جمعه و شنبه بهترین گزینه است

بیگی، در گفت‌وگو با گسترش نیوز؛ پیرامون طرح جایگزینی تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها گفت: مبادلات جهانی کشور و همچنین تعطیلات موجود، دارای اشکال است. اگر بخواهیم یک روز دیگر هم به این تعطیلات اضافه کنیم، قطعا شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.

وی افزود: بهتر برای تعطیلی آخر هفته، روزهای جمعه و شنبه در نظر گرفته شود که حداقل زمان بیشتری برای ارتباطات بین‌المللی وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که طرح مذکور از چه زمانی به تصویب خواهد رسید گفت: نقطه نظرات متفاوتی درباره این طرح وجود دارد. بسیاری از نمایندگان معتقد هستند که اگر این طرح را در شهرستان‌ها اعمال کنیم، ناچار هستیم به ساعت کاری روزانه را افزایش دهیم.

بیگی تاکید کرد: در شهرستان‌ها، افراد بعد از ساعت کار، زمان پیدا خواهند کرد که مدت زمان بیشتری را درکنار خانواده باشند. هرکدام از نمایندگان، دلایلی را به این ترتیب می‌آورند.

وی ادامه داد: برای هماهنگی بیشتر با جغرافیای پیرامون و جهان، بهتر است که روزهای جمعه و شنبه را برای تعطیلی آخر هفته درنظر بگیریم. در این صورت، بنیان خانواده استحکام بیشتری پیدا خواهد کرد و همچنین ساعات بیشتری برای کار روزانه منظور می‌شود. این طرح برای مبادلات جهانی نیز بسیار موثر خواهد بود.

واکنش ها به تعطیلی شنبه

در خصوص تعطیلی شنبه‌ها سایر نماینده‌ها و سخنگوی دولت نیز واکنش نشان داده‌اند که در ادامه نگاهی به این واکنش ها خواهیم داشت.

به گفته محسن پیرهادی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، برای کاهش هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور باید تعطیلات را تا حد امکان برحسب مبادلات بین‌المللی یکسان‌سازی کنیم. این نماینده مجلس معتقد است که تعطیلات رسمی در کشور‌های مسلمان بر مبنای جمعه و شنبه درست‌تر است. رویکرد جهانی ۲ روز تعطیلی در آخر هفته، الگوی موفقی بوده و حتما پیوستن به این الگوی جهانی یک گام موثر در فعالیت موفق و موثر نیروی کار و همچنین رونق گردشگری داخلی است اما در این رویکرد باید بر اساس فرمت جهانی آن و حساب شده اقدام کنیم.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس  شورای اسلامی نیز واکنش جالبی داشت و در خصوص تعطیلی‌ آخر هفته گفت: ایران تنها کشوری است که سه نوع تعطیلات ملی، شمسی و قمری دارد. تعطیلی بین تعطیلات نیز در ایران زیاد است. چنین وضعیتی اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. از سوی دیگر باید اختلاف تعطیلات خودمان با دنیا را کمتر کنیم.

محسن منصوری؛ معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز از ارائه لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها در قالب اصلاح‌ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس خبر داده بود.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت آبان سال گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در این خصوص گفت: «قرار است دولت لایحه‌ای برای مجلس ارسال کند که بر اساس آن تعطیلات پایان هفته برای تمام شهرستان‌های کشور مشابه تهران به دو روز افزایش پیدا کند.

مقایسه تعطیلات آخر هفته ایران و چند کشور دیگر

با توجه به اظهارنظر نمایندگان مجلس و تجربه برخی کشورها، به نظر می‌رسد که تعطیل کردن شنبه‌ها ترجیح بیشتری در مقایسه با تعطیلی پنجشنبه داشته باشد. چرا که در صورت تعطیلی روز پنجشنبه و با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در اغلب کشورهای جهان، بسیاری از مراودات بین‌المللی کشور به مدت ۴ روز، تقریبا تعطیل است. پنجشنبه و جمعه به دلیل تعطیلات داخلی و همچنین شنبه و یکشنبه به دلیل تعطیلات بین‌المللی تجارت محدود میشود. در هر صورت باید تدابیری اندیشیده شود که کشور روند خود را با مبادلات بین‌المللی یکسان کند.

به همین دلیل، بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از سال ۲۰۱۲ به بعد روزهای تعطیلی آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دادند. قطر، عربستان، اندونزی، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان و مالزی از جمله کشورهایی هستند که در روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند اما تعدادی از کشورها هم به طور کامل، با این سیستم جهانی هماهنگ شده‌اند و شنبه‌ها و یکشنبه‌ها را به عنوان تعطیلات آخر هفته در نظر می‌گیرند که امارات متحده عربی، ترکیه و لبنان از جمله این کشورها هستند.

روزهای-تعطیلی

روزهای تعطیلی در کشورها

در پایان لازم به ذکر است که با احتساب تعطیلات پایانی هفته و تعطیلات رسمی، ایران ۷۸ روز، برزیل ۱۱۳ روز، فرانسه، آلمان و ایتالیا ۱۱۵ روز، امارات و ترکیه ۱۱۸ روز، آمریکا ۱۱۹ روز، مالزی و بحرین ۱۲۰ روز، چین و ژاپن ۱۲۴ روز، عربستان ۱۲۶ روز تعطیلات رسمی دارند.

تاثیر تعطیلات بر بهره‌وری کار

بر اساس پژوهش‌های بین‌المللی، میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار نسبت معکوس دارد. افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد. در سال‌های اخیر کشورهای دنیا همزمان به سوی افزایش لذت از کار کردن و کاهش ساعت کار به منظور لذت بردن از زندگی پیش می‌روند. همچنین  سازمان جهانی کار در تازه‌ترین گزارش خود با طرح مباحثی پیرامون لزوم کم کردن روزهای کاری هفته،  ۵ دلیل برای لزوم کاهش روزهای کاری هفته به ۴ روز، را بررسی کرده است. سازمان جهانی کار، معتقد است که کار زیاد باعث بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات گوارشی و اسکلتی و همچنین از بین رفتن شادی و رضایت از زندگی می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها