|
کدخبر: 291023

چین عملا قبله گاه کشورهای مختلف شده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: چین از توان اقتصادی بالایی برخوردار است و می‌تواند با اصلاح روابط ایران و اروپا مسیر تجارت بین‌المللی را هموار کند.

سیاست  چین عملا قبله گاه کشورهای مختلف شده است

صباح زنگنه، در تحلیل خود از نقش چین در معادلات بین‌المللی و این که به نظر می رسد تلاش دارد تا در روابط بین ایران و اروپا نیز ایفاگر نقشی باشد، گفت: در حال حاضر چین عملا قبله گاه کشورهای مختلف و به خصوص مناطق بحرانی دنیا شده است، یکی از بحران های بزرگ جهان، بحران روسیه و اوکراین است که چین در این زمینه ابتکارهایی را از خود مطرح کرد و خواهان حل و فصل بحران اوکراین به صورت مسالمت‌آمیز است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از بحران‌ها و موضوعات منطقه‌ای که تنش در روابط میان ایران و عربستان بود با میانجیگری چین و ادامه این فعالیت‌ها منجر به توافق بین ایران و عربستان شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: بحران دیگری که عملا توسط ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به وجود آمد، خروج از برجام بود که عملا برجام به صورت یک توافق معطل و معلق بوده و نتیجه عدم تصمیم گیری در مورد برجام، معلق بودن بسیاری از فعالیت های جمهوری اسلامی ایران و نگرانی هایی که اروپا و غرب نسبت به برنامه هسته ای ایران دارند، خواهد بود.

زنگنه خاطرنشان کرد: بنابراین مجموع این مسائل توسط چین که خودش یکی از اعضای امضاء کننده برجام بوده پیگیری می شود و به نظر می رسد نگاه ها متوجه چین است که بتواند در این چند بحران نقش ایفا کند و از درگیر شدن کشورها جلوگیری نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی از برجام صحبت می کنیم اساسا برجام ابتکار اروپا بود اما تبدیل شده به توافق چند جانبه بین المللی که ضرورت اهتمام کشورهای اروپایی به حل مساله برجام وجود دارد.

این کارشناس حقوق بین الملل همچنین یادآور شد: فرانسه یکی از اعضای شورای امنیت و دارای حق وتو است، چین هم عضو دیگر شورای امنیت و دارای حق وتو است، اما تفاوت چین و فرانسه برای اروپا این است که چین از توان اقتصادی بالاتری برخوردار بوده و می تواند با اصلاح روابط ایران و اروپا مسیر تجارت بین المللی را هموار کند.

زنگنه تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد هم به نفع چین و هم به نفع اروپا است اما این مسیر باید از ایران بگذرد و طبیعتا نقش چین در روابط ایران و اروپا و بهبود شرایط اقتصادی تعیین کننده است.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    حالا بگویید که پول همه ی مشکلها را حل نم یکنه!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    اللهی این جهان بی جنگ بماند.....جنگ ننگ است وننگ بماند...بنی آدم ای خلق اللهی... .شما اشرف ترین خلق خدایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها