|
کدخبر: 217690

گفتگوی رئیس جمهور آمریکا با همتای چینی خود در رابطه با ایران

رئیس‌جمهور آمریکا با همتای چینی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کرده است.

سیاست گفتگوی رئیس جمهور آمریکا با همتای چینی خود  در رابطه با ایران

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین درباره هماهنگ‌سازی دیدگاه‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قبل از آغاز مذاکرات وین رایزنی کرده است.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته رئیس‌جمهور آمریکا با شی جین پینگ درباره اینکه دو کشور چگونه می‌توانند مواضعشان را قبل از مذاکرات هشتم آذرماه هماهنگ کنند رایزنی کرده است.

مذاکرات وین میان ایران و گروه ۴+۱ قرار است از هشتم آذرماه برگزار شود. نماینده آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارد اما با مقام‌های گروه ۱+۴ رایزنی خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تحریم‌ها محور اصلی گفت‌وگوها در وین خواهد بود.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست مجازی امروز سه‌شنبه گفت: «روسای جمهور دو کشور فرصت داشتند درباره نحوه همسو کردن دیدگاه‌ها در آستانه نشست ۲۹ نوامبر گفت‌وگو کنند تا ۱+۵ در تعامل با ایران و هموارسازی مسیر برای بازگشت به توافق متحد باشد.»

سالیوان در حالی از گروه «۱+۵» سخن گفته که دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، با نقض تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای برجام خارج شد. آمریکا در حال حاضر عضو برجام نیست.

چین به عنوان یکی از طرف‌های برجام موافق بازگشت آمریکا به این توافق است اما بارها تأکید کرده واشنگتن بایستی سیاست توسل به تحریم‌ها برای تحمیل خواسته‌های خود به دیگر کشورها از جمله ایران را کنار بگذارد.

ساعاتی قبل‌تر وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد نمایندگان ایران، روسیه و چین طی یک نشست مجازی توافق کردند همکاری برای تقویت همکاری و هماهنگی درباره برجام را افزایش دهند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین، روسیه و ایران همچنان به تقویت هماهنگی و همکاری ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که مذاکرات درباره ازسرگیری پایبندی به برجام در مسیر درست قرار دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت در اسرع وقت تلاش خواهند کرد».

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برگزار شده است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تحریم‌ها، اصلی‌ترین محور مذاکراتی که قرار است از ۸ آذرماه برگزار شود را تشکیل خواهد داد.

یکی از زمینه‌های اختلاف در ۶ دور مذاکرات وین اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر