|
کدخبر: 288058

متحد پوتین در راه پکن

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که رئیس‌جمهور بلاروس از ۲۸ فوریه تا دوم مارس (۹ تا ۱۱ اسفند ماه) به چین سفر رسمی انجام می‌دهد.

سیاست متحد پوتین در راه پکن

در شرایطی که اخیرا چین یک طرح ۱۲ ماده‌ای برای حل و فصل بحران اوکراین ارائه داده است، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس و متحده روسیه قرار است هفته آینده به پکن برود.

منابع رسانه‌ای از پکن خبر دادند که وزارت خارجه چین روز شنبه (امروز) تاریخ سفر رسمی الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس به پکن برای دیدار با مقام‌های چینی را اعلام کرد.

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که رئیس‌جمهور بلاروس از ۲۸ فوریه تا دوم مارس (۹ تا ۱۱ اسفند ماه) به چین سفر رسمی انجام می‌دهد.

اعلام تاریخ سفر لوکاشنکو به چین در شرایطی انجام شده که بلاروس به عنوان متحد روسیه همواره از مواضع مسکو در جنگ اوکراین حمایت کرده است.

اعلام سفر متحد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به چین در شرایطی انجام شد که بعد از سفر مقام ارشد پکن به مسکو و دیدار او با رئیس‌جمهور روسیه، پکن طرحی ۱۲ ماده‌ای برای حل و فصل بحران اوکراین ارائه داد.

طرح ۱۲ماده‌ای که توسط طرف چینی ارائه شده شامل درخواست برای کاهش تنشها در گام اول است. 

طبق این طرح، همه طرف‌ها باید عقلانیت و خویشتن‌داری از خود نشان دهند، از دامن زدن به تنش‌ها و اتخاذ اقدامات برای تشدید درگیریها و خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری و به تماس‌ بین روسیه و اوکراین و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم و کاهش تنش تدریجی کمک کنند.

چین در سند پیشنهادی خود گفته، مذاکرات صلح باید آغاز شود. گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل بحران اوکراین است و همه تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند. 

وزارت خارجه چین در این سند خود تاکید کرده، پکن اصرار دارد که به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها توجه کند

رئیس‌جمهور بلاروس پنجشنبه هفته گذشته (چهارم اسفند) در مصاحبه با رسانه‌های چینی به تمجید از مواضع «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین و این کشور در قبال جنگ اوکراین پرداخت.

لوکاشنکو گفته بود: می‌دانم که شی جین‌پینگ بیانیه یا سخنرانی درباره درگیری در اوکراین خواهد داشت. مایلم توجه کنید که این گامی غیرعادی در سیاست چین است. چینی‌ها دقیق و محتاط هستند. آن‌ها در جایی که نباید، دخالت نمی‌کنند. اگر بفهمند که نمی‌تواند نتایج مطلوب را در پی داشته باشد هم در این مسیر قدم نخواهند گذاشت. 

رئیس‌جمهور بلاروس افزود: بنابراین اگر چین تصمیم گرفته موضع خود را به این شکل از زبان شی جین‌پینگ ارشدترین مقام دولت بیان کند، نتایج جدی خواهد داشت.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها