|
کدخبر: 278572 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با یک کارشناس سیاسی؛

ایران انتقام حمله پهپادی امروز آمریکا را می‌گیرد

ابوالفضل ظهره وند گفت: پاسخی که ایران می‌تواند در راستای این حمله بدهد، به شرایط و مکان بستگی دارد. قطعا واکنش متقابل را امریکایی‌ها از ایران دریافت خواهند کرد و هیچ شکی در آن نیست و جای اعتراضی هم ندارد.

سیاست ایران انتقام حمله پهپادی امروز آمریکا را می‌گیرد

تانکرهای ایرانی حامل سوخت، درحال حرکت به لبنان بودند که مورد حمله پهپادی امریکا قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود در این حمله که به ۲۲تانکر صورت گرفته است، تعداد ۲تانکر به شدت آسیب دیده و باقی سالم هستند. هنوز به صورت رسمی هدف این حمله‌ها مشخص نشده است. در همین راستا، گفت‌وگو داشته‌ایم با یک کارشناس مسائل بین‌الملل تا هدف از این حمله را از زبان او جویا شویم.

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس سیاسی، هسته‌ای و بین‌الملل، در راتباط با حمله آمریکا به تانکرهای حامل سوخت ایران اظهار کرد: از ۲۲ تانکر حمل سوخت، تعداد ۲ تانکر مورد هدف حمله پهپادهای امریکایی قرار گرفته است و این نشان دهنده خوی تروسیتی و بحران ساز امریکا است.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: الباقی تانکر‌ها سالم هستند و تانکرهای آسیب دیده در مسیر ترانزیتی به سمت لبنان درحال حرکت بودند. به نظر بنده فقط باید به جنبه‌های امنیتی و سیاسی این اتفاق توجه خاصی کرد. این حمله هوایی تاثیر خاصی بر روی بازار انرژی ندارد و بیشتر کینه امریکایی‌ها را نشان می‌دهد.

ظهره‌وند افزود: آمریکا اساسا با تعامل کشورهای و همچنین قرار گرفتن کشورهای منطقه در یک مسیر و هدف مشخص در راستای ثبات‌سازی و توسعه همکاری‌ها مشکل دارد و درواقع امریکایی‌ها منطقه را بحران زده و تجزیه شده می‌خواهند.

 

ابوالفضل-ظهره وند

این کارشناس سیاسی و بین‌الملل خاطر نشان کرد: در لبنان، با انفجاری که به وقوع پیوست، یک بحران ایجاد شد و برای استقرار دولت مانع ایجاد کردند. در حال‌ حاضر نیز مشکل ایجاد کرده‌اند و این روند به واسطه شرایط خاص و انتخابات رئیس جمهوری در لبنان است.

تلاش آمریکا برای درگیری کشورهای منطقه

ظهره‌وند گفت: آمریکا به عناوین مختلف در تلاش است تا برای کشورها درگیری با مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی درست کند. نمونه آن در کشورهایی نظیر عراق، سوریه، افغانستان به راحتی قابل مشاهده است که چه‌طور این کشورها را از نظر امنیتی و... نا امن کرده‌اند.

وی افزود: در ایران هم مشاهده کردید که به راحتی شبکه‌سازی کردند، اسلحه آوردند و آموزش دادند. می‌خواهند ایران که محور مقاومت و محور ثبات و امنیت در منطقه است، را از کار بی‌اندازند که البته باید بگویم کور خوانده‌اند. آقای بایدن این آرزو را با خود در ماه‌های آینده به گور خواهد برد.

 

ظهره وند-ابوالفضل

این کارشناس سیاسی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش که روند فعلی چه تاثیری در آینده بازار انرژی دارد، گفت: ایران نقش خود را در این مسیر به خوبی دنبال کرده و دنبال خواهد کرد. این اتفاق، بازتاب گسترده‌ای در داخل کشورهای منطقه و به‌ویژه لبنان دارد. بازتاب به نفع ایران و به ضرر امریکا خواهد بود. مردم لبنان نیاز به سوخت دارند و این محموله یک کمک بزرگ برای بهبود شرایط سوخت لبنان است. مردم منطقه به راحتی می‌توانند دوست و دشمن را تشخیص دهند.

ظهره‌وند گفت: ما به سمت یک منطقه گرایی جدید پیش می‌رویم البته با محوریت ایران که کشورها بتوانند به حقوق حقه خود برسند و تهدیدات بیرونی خود را مهار کنند. اینها نکات کلیدی و طلایی بسیار مهمی است که برای بقای هر کشوری لازم است. امریکایی‌ها برخلاف این مسیر پیش می‌روند.

وی ادامه داد: به نظر بنده چنین اتفاقی برای ما می‌تواند یک دستاورد باشد، هر تهدیدی را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و فرصت این اتفاق نزدیکی بیش از پیش لبنانی‌ها به ایران است. همچنین شناخت آنها نسبت به نقش مخرب امریکا  سراسر دروغ و کذب است.

ظهره‌وند ادامه داد: پاسخی که ایران می‌تواند در راستای این حمله بدهد، به شرایط و مکان بستگی دارد. قطعا واکنش متقابل را امریکایی‌ها از ایران دریافت خواهند کرد و هیچ شکی در آن نیست و جای اعتراضی هم ندارد. این را ما باید از مجامع بین‌المللی پیگیری و منعکس کنیم. اینکه امریکا و هرکشوری اخلال ایجاد کند، در روابط طبیعی و بین کشورهای منطقه باید پیگیری شود.

این کارشناس سیاسی در پایان گفت: ایران نه کالایی قاچاقی حمل می‌کرد و نه اهداف ضد امریکایی داشته است. امریکا حق نداشت چنین اتفاقی را شکل دهد.  دوره هژمونی و اربابی آمریکا خیلی وقته از بین رفته است. آنها هنوز این قضیه را متوجه نشده‌اند. ما باید درسطح دیپلماسی رسانه‌ای، دیپلماسی رسمی و همچنین از جنبه حقوقی اعتراض داشته باشیم. در حال‌ حاضر امریکایی‌ها مشغول قاچاق و دزدیدن نفت سوریه هستند. بنابراین یکی از هدف‌های درخور، همین قاچاقچیانی هستند که نفت سوریه را به کشورهای مرتبت با امریکایی‌ می‌برند. این کشورها یکی از نقاط مهمی است که امریکایی‌ها پاسخی را دریافت خواهند کرد.

  • سعید ارسالی در

    مرگ برآمریکا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها