|
کدخبر: 272969

امیدواری گروسی برای دائمی شدن ماموریت آژانس در نیروگاه زاپوریژیا

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که آژانس یک ماموریت دائمی با حضور کارشناسان فنی اوکراینی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب شرقی این کشور داشته باشد.

گروسی امروز چهارشنبه در کی یف به خبرنگاران گفت که آژانس امیدوار است یک ماموریت دائم در نیروگاه ایجاد کند که توسط کارشناسان فنی اوکراین اداره شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اولویت‌های این ماموریت را گفتگو با مسئولان اوکراینی حاضر در زاپوریژیا بر شمرد.

ایالات متحده آمریکا خواستار تعطیلی کامل بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و غیر نظامی کردن مناطق اطراف آن شده است. خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک مقام دولتی روسیه مستقر در زاپوریژیا گزارش داد که دو مورد از ۶ راکتور آن درحال فعالیت است.

یک تیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه از کی‌یف به سمت نیروگاه نامبرده بمنظور بررسی خسارت‌های ناشی از حملات اخیر عزیمت کرده است. 

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که تیم آژانس با کاروانی از چندین خودرو کی‌یف را ترک کردند. گروسی پیش از ترک پایتخت اوکراین اعلام کرد که ارزیابی شرایط واقعی در نیروگاه و کمک به ثبات وضعیت، یک وظیفه بسیار مهم است.

گروسی اضافه کرد: ما به یک منطقه جنگی می رویم، به سرزمین های اشغالی می رویم و این مستلزم ضمانت های صریح، نه تنها از سوی فدراسیون روسیه، بلکه از سوی اوکراین نیز هست.

اوکراین روز سه شنبه روسیه را به گلوله باران گذرگاهی متهم کرد که مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی باید از آن برای رسیدن به نیروگاه استفاده کنند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز از انفعال اروپا در رابطه با بحران نیروگاه اتمی زاپوریژیا که به گفته او مورد حمله مستمر ارتش اوکراین است، انتقاد و تاکید کرد که این موضوع باعث نگرانی و یک «بازی خطرناک» است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها