|
کدخبر: 271625

اعتراف عجیب جان بولتون/ اشتباه بزرگ ترامپ چه بود؟

همزمان با یکسالگی خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفته است که تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین امریکا برای امضای توافق‌نامه دوحه با افغانستان یک اشتباه بزرگ بود.

بولتون در مصاحبه اختصاصی با شبکه طلوع نیوز افغانستان می‌گوید که اوضاع در یکسالگی حاکمیت امارت اسلامی، نشان دهنده چنین چیزی است.

 بولتون گفت: «فکر می‌کنم تاریخ در واقع ثابت کرد که این یک توافق‌نامه خطرناک بود. هدفی را که طالبان دنبال می‌کردند، خروج امریکا و ناتو از افغانستان بود. هر چیزی دیگر آن فرعی بود. آنان فقط منتظر زمان بودند. من این را می‌دانستم. بنابراین، آنان در دوحه  تعهداتی دادند و همچنان از امریکا وعده خروج را گرفتند که حالا به حقیقت تبدیل شده است.»

بولتون معتقد است که خروج آمریکا از افغانستان اقدامی اشتباه است زیرا با این کار، امریکا عملا دسترسی های اطلاعاتی خود در افغانستان  را از دست داده است.

از دیگر سو، «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده پیشین واشنگتن برای صلح افغانستان ا نیز به دلیل امضای این توافق‌نامه با انتقادهایی روبرو شده است. این در حالیست که به گفته بولتن، خلیل‌زاد نقش سازنده‌یی در این خصوص نداشته است. 

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفت: «باید واضح بگوییم، او فرمان‌های را از سوی ترامپ و  مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین این کشور دریافت می‌کرد. بنا براین، هرگونه نقد بر عملکرد خلیل‌زاد باید درک شود زیرا ترامپ و پمپئو او را رهنمایی می‌کردند.»

بولتون تصریح کرد: طالبان به تعهدات‌اش عمل نکرده است زیرا شمار قابل توجهی از جنگجویان خارجی دوباره به افغانستان برگشته اند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها