|
کدخبر: 270085

چه کسی رهبر بعدی القاعده می شود؟

اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در حمله هوایی آمریکا در کابل افغانستان، گمانه زنی ها درباره جانشین وی افزایش داده است.

سیاست چه کسی رهبر بعدی القاعده می شود؟

اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در حمله هوایی آمریکا در کابل افغانستان، گمانه زنی‌ها درباره جانشین وی افزایش داده است.

پیش از کشته شدن الظواهری، نام «محمد صلاح زیدان» مشهور به «سیف العدل» مصری در صدر گزینه‌ها برای جانشینی وی و قرار گرفتن در جایگاه رهبری القاعده مطرح بود. برخی منابع حتی سیف العدل را «آخرین امید القاعده» توصیف کرده بودند.

منابع نزدیک به القاعده، پا را فراتر گذاشته و حتی مدعی شده اند که سیف العدل، آخرین شانس گروه القاعده برای بازسازی ساختار این گروه به شیوه اسامه بن لادن است.

احمد سلطان از پژوهشگران امور گروه‌های جهادی در مصر، سیف العدل را مهمترین شخصیت برای جانشینی الظواهری دانست و در ادامه افزود: عبدالرحمن المغربی داماد ایمن الظواهری نیز با سیف العدل برای رهبری القاعده رقابت دارد، البته این امکان نیز وجود دارد که نام جدیدی از خارج گروه القاعده و از گروه معروف به «حراس القاعده» نیز در آینده مطرح شود.

سیف العدل مصری از مسئولان شناخته شده القاعده است که مدت کوتاهی پس از تأسیس این گروه در سال ۱۹۸۹ به آن پیوست. فعالیت‌های مهم سیف العدل در تقویت ساختار القاعده، وی را به عنوان یکی از مهمترین سران این گروه مطرح کرده است. از طرفی وی از معدود رهبران القاعده باقی مانده پس از حملات ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شود و این مساله شانس وی را برای احراز مقام جانشینی الظواهری و رهبری القاعده بیشتر کرده است.

گفتنی است جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در جریان یک حمله هوایی در کابل خبر داد. الظواهری در روز ۳۱ جولای گذشته در هنگام این حمله در منزلش حضور داشته، اما کشته شدن وی با واکنش منفی طالبان مواجه شده و آنها این عملیات هوایی آمریکا را محکوم کردند.

بایدن در سخنان خود ضمن اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری مدعی شد که این حمله به خانواده الظواهری آسیبی وارد نیامده و هیچ فرد غیرنظامی کشته نشده است. منابع آمریکایی اعلام کردند که سرویس‌های جاسوسی آمریکا در سال ۲۰۲۲ مکان محل زندگی رهبر القاعده را شناسایی کرده بودند و در نهایت پس از مدتی عملیات حذف فیزیکی وی را اجرایی کردند. این در حالی است که ناجح ابراهیم کارشناس امور جهادی در مصر معتقد است که الظواهری در اثر بیماری سرطان کبد که از سال‌ها پیش دچار آن بود، به مرگ طبیعی جان خود را از دست داده است.

منبع: مهر

ارسال نظر