|
کدخبر: 270007 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رییس کمیسیون قضایی مجلس؛

بازداشت دو تبعه ایرانی خلاف مقررات است/ تروریست حق شهادت ندارد

موسی غضنفرآبادی در مورد بازداشت دو تبعه ایرانی در اروپا اظهار کرد که بازداشت حمید نوری و اسدالله اسدی بر خلاف مقررات بین المللی است و دادگاه‌های برگزار شده به علت شهادت گروهک منافقین، سنجیده نبوده است.

سیاست بازداشت دو تبعه ایرانی خلاف مقررات است/ تروریست حق شهادت ندارد

چندی پش بود که دستگاه قضائی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه، رای حبس ابد علیه حمید نوری تبعه بازداشت شده ایرانی را در یک روند غیر قضائی و غیر حقوقی صادر کرد. حمید نوری اما در فرصت تماس کنسولی که برای او فراهم شد، تاکید کرد هنوز و پس از گذشت ۱۸ روز از صدور رای دادگاه موفق نشده متن حکم حبس ابد علیه خود را مطالعه کند و این در حالی است که او کلا ۲۱ روز فرصت دارد تا به رای اولیه اعتراض نماید.

بر اساس اظهارات نوری، سوئدی‌ها با اطلاع از اینکه وی زبان سوئدی نمی‌داند، متن رای دادگاه را به زبان سوئدی در اختیار او گذاشته و تاکنون هم هیچ اقدامی در جهت ترجمه رای انجام نداده‌اند. حمید نوری از آبان ماه ۹۸ توسط سوئدی‌ها بازداشت و در سلول انفرادی به سر می‌برد.

وی از حق انتخاب وکیل، تماس و دیدار با خانواده و معرفی شهود به دادگاه محروم بوده و در طول هزار روز گذشته حتی به پزشک هم دسترسی نداشته است. مبنای دادگاه در رسیدگی به این پرونده، شهادت حدود ۶۰ نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین است که مدعی‌اند حمید نوری در سال‌های دهه ۶۰ زندانبان آنها بوده است.

همچنین یک تبعه ایرانی دیگر به نام اسدالله اسدی که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش فعالیت داشت، در یک فرایند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون وین بازداشت شده است وی در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دادگاه شهر آنتورپ، به بهانه برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه گروهک منافقین در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

اقدام ایران برای اثبات دروغگویی منافقین

حال سوالی که مطرح می شود این است که واکنش ایران به این بازداشت‌ها چیست. در همین راستا گفتگویی داشتیم با رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

غنضفر-آبادی

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در مورد دروغ گویی‌هایی گروهک منافقین اقداماتی صورت گرفته. در همین راستا از طریق معاونت بین الملل قوه قضاییه  و هم از جانب وزارت امور خارجه پیگیری ها انجام شده. درکل آنچه که باید در حمایت از یک تبعه ایرانی انجام بپذیرد. صورت گرفته. به خصوص در مورد شیوه رسیدگی غیر متعارفی که در دادگاه سوئد پیش گرفته که قطعا برخلاف قواعد قوانین بین الملل بوده است.

نوری-اسدی

وی در مورد بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی دیپلمات پیشین ایران در بلژیک اظهار کرد:اقداماتی صورت گرفته، امیدواریم که منتج به نتیجه قابل قبول شود. هرچند که امریکایی ها به دنبال این هستند که وی را بی جهت و بی دلیل بازداشت کنند. که این امر خلاف همه قواعد و مقررات بین المللی است.

قاتل از دروغ ترسی ندارد

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی گروهکی همچون منافقین پشت این قضایا است، نیاز است که جهانیان اول از هر چیز سبقه و پیشینه این گروهک را نگاه کنند. گروهی که تا چندسال پیش اروپایی ها هم آنها را تروریستی تلقی می کردند. اکنون به عنوان شاهد در دادگاه ها حاضر می شوند. این درحالی است که در تمام دنیا پذیرفته شده که شهادت هرکسی مورد پذیرش قرار نمی گیرد، به خصوص کسانی که یک جریان تروریستی، آدمکش و خطرناک هستند. وقتی این گروه به راحتی آدم می کشد، لذا از شهادت دروغ ترسی ندارند.

غضنفرآبادی در پایان اظهار کرد: کسانی که در تمام دنیا به کار مقدس قضاوت مشغولند باید این این اوامر ذکر شده را مورد توجه قرار دهند. توصیه بنده به کسانی که می خواهند در این مورد قضاوت کنند این است که دقیق تر و سنجیده تر عمل کنند و آبروی خود و قضا و قضاوت را حفظ کنند.

ارسال نظر