|
کدخبر: 261700 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تشریح شد:

هویت ایرانی اسلامی در آستانه آسیب جدی

راستینه هفشجانی: امروز نشانه‌های جدی و خطرناکی از تلاش فرهنگ غربی برای دست‌یابی بر هویت ایرانی اسلامی دیده می‌شود که اگر برایشان تدبیر نکنیم. هویت ایرانی اسلامی آسیب جدی خواهد دید.

جامعه هویت ایرانی اسلامی در آستانه آسیب جدی

بنیان‌های اصلی مردم در کشور مدتی است که به خطر افتاده است. نیازهایی اقتصاد، جامعه، سیاست و بهداشت و... همچنین خیلی از نهادهای اصلی اقتصاد و جامعه تخریب شده است. نهادهای بازار، رقابت، مالکیت، مبادله و... رو به زوال رفته است در حالی که جامعه مدنی هم جانی ندارد و حتی استخوان‌دارترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده هم آسیب‌های جدی دیده است. به معنای واقعی کشور رو به استهلاک است و زیرساخت‌ها نیز آسیب جدی دیده است. سوال این است که چرا جامعه ایرانی به این ورطه افتاده است؟ برای رسیدن به این سوال با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

راستینه

نقش آفرینی مردم در توسعه زیرساخت‌ها

احمد راستینه هفشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: تمام کشورهای در حال توسعه ،همچنان که زیر ساخت‌های اقتصادی خود را گسترش می‌دهند و نقش آفرینی مردم را در توسعه بیشتر می‌کنند همواره مَحاسن و معایبی را همراه خود خواهند داشت. ازمهم‌ترین محاسن توسعه کشورها این است که بسیاری از زیرساخت‌‌های اساسی جامعه به سمت نظام اشتراک و همراهی مردمی سوق داده می شود لذا مردم نقش‌هایشان در این بنیان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اما در راستای این توسعه آسیب‌هایی متوجه بنیان‌ها می شود.همواره فرهنگ وارداتی مدرنیته،با خرده فرهنگ های ما در حوزه های مبانی فکری و اندیشه ای فاصله دارد و متاسفانه تقابلی جدی دارد.فرهنگ وارداتی، بسیاری از مبانی فکری و اندیشه‌ای در حوزه بنیان‌ها مخصوصا بنیان خانواده ،تجارت اسلامی و اقتصاد اسلامی،سبک‌زندگی ایرانی اسلامی و بازار را دچار خدشه می‌کند و آن ها را دچار دگردیسی و دگرگونی می‌کند تا حدی که برخی اوقات در این نظام توسعه‌ای ما به سمت استحاله برخی از بنیان ها حرکت می کنیم. بنیان‌های جدیدی جایگزین آن ها می شود که با هویت، فکر و اندیشه و مبانی فکری،سبک زندگی ایرانی اسلامی ما کاملا در تضاد است.

نماینده شهرکرد در مجلس یازدهم بیان کرد: این آسیب‌ها را ما در برخی از بنیان‌ها امروز می‌بینیم. مثلا آسیبی که در بنیان خانواده امروز متوجه شدیم یا آسیبی که در نظام بازار ما اتفاق افتاده است.شما ببینید بازار ما مبتنی بر حرکت‌های سنتی، مبتنی بر محوریت تجار یا ریش سفیدانی که سیاست گذاری بازار را بر عهده می گرفتند و هدایت و کنترل می‌کردند. یا مبتنی بر اتحادیه‌ها و صنف هایی که از لحاظ فکری و اندیشه ای به سبک زندگی ایرانی اسلامی پایبند بودند. اما امروز ما به سمت اتحادیه  مدرن، اصناف مدرن، با مبانی وارداتی فرهنگ توسعه روبه رو هستیم که متاسفانه ارزشگذاری بر مبانی فرهنگ سنتی ما قرار نمی‌گیرد. لذا طبیعتا برخی از بنیان‌های ما دچار این آسیب‌ها شدند و راهکار حفظ آن‌ها این است که ما یکبار دیگر نظام صحیح، فرهنگی خودمان را در بنیان‌های خانواده، بنیان بازار، سبک زندگی یک بار دیگر بازنگری کنیم و متناسب با این فرهنگ وارداتی نظام توسعه یا مدرنیته آن را بازخوانی کنیم.

هویت ایرانی اسلامی ما، جانمایه‌های بسیار قوی دارد

راستینه هفشجانی در پاسخ به این سوال که آیا این بازخوانی سخت نیست، اظهار کرد: چرا سخت است. طبیعتا شما در تقابل با مدرنیته، وقتی می‌خواهید سنت هایتان را حفظ کنید کار بسیار دشواری در پیش است. اما حقیقتا کشورهایی که به سمت تقویت هویت‌های خودشان حرکت کردند،کشورهایی که علاوه بر این که توسعه مدرنیته را پذیرفتند اما با هویتشان آن توسعه را به خدمت هویتی خودشان گرفتند در جهان کم نیستند. در ایران هم باید به سمت تقویت خرده فرهنگ ها،تقویت مولف‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی، و بازگشت به مولف‌های جدی نقش معتمدان در کنترل اجتماعی حرکت کنیم. ضمن اینکه اگر ما مولف‌های توسعه را برای رشد کشورمان به خدمت می گیریم بایداز آسیب‌های آن هم بتوانیم جامعه را دور نگه داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ما از هویت ایرانی اسلامی خیلی وقت است دور شده‌ایم. به طور مثال ما بارها شاهد سگ‌گردانی مردم درخیابان یا بی‌حجابی‌های آزاردهنده هستیم. آیا هویت ایرانی جایگزین هویت غربی شده است. اظهار کرد: من معتقد نیستم که هویت ایرانی اسلامی ما دچار فروپاشی شده اصلا چنین چیزی نیست. هویت ایرانی اسلامی ما، جانمایه‌های بسیار قوی دارد و شما این هویت را در مناسبت های مختلف کشور می توانید ببینید. از مناسبت های ملی گرفته تا مناسبت‌های مذهبی و حضور پرشور جوانان مؤمن در عرصه‌های مختلف اما طبیعتا ما آسیب‌های جدی دیدیم‌.

راستینه هفشجانی در پایان اظهار کرد: امروز نشانه‌های جدی و خطرناکی از تلاش فرهنگ غربی برای دست‌یابی بر هویت ایرانی اسلامی دیده می‌شود که اگر برایشان تدبیر نکنیم. هویت ایرانی اسلامی آسیب جدی خواهد دید. از همین فضای فرهنگ غربی یعنی تجرد زیستی تا زندگی با حیوانات تا حرکت به سمت بی حجاب‌ها و بدن نمایی‌ها و برهنگی‌ها که فرهنگ و رهاورد غربی است. این‌ها می‌توانند آسیب‌های بسیار جدی بر پیکره هویت ایرانی اسلامی ما وارد کنند. جا دارد که همه  مسئولان امروز به میدان بیایند و یک بار دیگر با شناخت دقیق مولف‌های هویت ایرانی اسلامی ما که‌ یک تمدن بزرگ پشت سر خود دارد، با بازخوانی آن ها اجازه ندهیم که هویت مردمان ایران آسیب ببیند و طبیعتا امروز مولف‌های تمدن آینده ما با تلاش فراوان،حفظ هویت های کهن است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها