|
کدخبر: 265252

گزارش گسترش نیوز درباره سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران؛

دعوت از رئیسی به ترکمنستان / برنامه سند همکاری ۲۰ ساله

رئیس جمهور خطاب به همتای ترکمنستانی خود گفت: روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و خویشاوندی و بسیار عمیق است.

سیاست دعوت از رئیسی به ترکمنستان / برنامه سند همکاری ۲۰ ساله

«بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در نشست خبری با «سید ابرهیم رئیسی» پس از امضای اسناد همکاری دو کشور با بیان این‌ جمله که گفت‌وگوها در فضای شفافیت و اعتماد و احترام متقابل بین دو کشور برگزار شد گفت: در این گفت‌و‌گو و دیدار زمینه و چشم انداز روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در جهت گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات بین دو کشور بحث و بررسی‌هایی انجام شد.

بردی محمداف ادامه داد: از آقای رئیس جمهور دعوت کردم در ششمین اجلاس سران حاشیه خزر که در ترکمنستان برگزار می‌شود، حضور پیدا کند.

دیدار بردی اف با رهبر انقلاب

آقای سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت همراه، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با رهبر انقلاب دیدار کردند.

بردی اف-رهبر

نشست خبری رئیسی با همتای ترکمنستانی

رئیس جمهور روز چهارشنبه در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد گفت: لازم می دانم از رئیس جمهور ترکمنستان و هیات عالی رتبه به خاطر حضور در جمهوری اسلامی ایران و اجابت دعوت به کشورمان تشکر کنم.

وی افزود: بدون تردید حضور رئیس جمهور و هیات عالی رتبه کشوردوست، برادر و همسایه ترکمنستان می‌تواند، نقطه عطفی برای روابط بین دو کشور شود، در این سه دهه روابط خوبی با ترکمنستان داشتیم و سفر چند ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست برخی از همکاری‌ها را بین ایران و ترکمنستان فعال‌تر کند؛ به ویژه در حوزه سواپ گازی و ترانزیت حمل و نقل گام‌های خوبی برداشته شد.

رئیس جمهور به ظرفیت همکاری بین دو کشور در بیش از سه دهه اشاره کرد و گفت:  باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین دو کشور همکاریها بسیاری صورت گیرد و قراردادها و تفاهم نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری ها بین دو کشور ارتقا یابد.

رئیسی تاکید کرد که روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است.

دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از آیت‌الله رئیسی برای حضور در اجلاس سران حاشیه خزر

همچنین «محمد بردی‌اف» در این نشست گفت: در نشست و دیدار دو جانبه با رئیس جمهور ایران درباره موضوعات مختلف گفت و گو و تبادل نظر کردیم که در این دیدار بر توسعه و گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و حجم تبادلات بحث و بررسی شد.

وی افزود: همچنین در زمینه همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل و نقل بین تهران و عشق آباد گفت‌وگو و قرار شد تلاش‌های خود را در این زمینه ارائه کنیم. تاکید دو کشور برای گسترش روابط در زمینه های فرهنگی و انسانی در جهت پیوند بین ملت‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده است.

رئیس جمهور ترکمنستان این را هم گفت که مذاکراتی درباره حوزه خزر که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: از رئیس جمهور ایران هم به طور رسمی دعوت کردم تا در اجلاس سران حاشیه خزر که به میزبانی عشق آباد برگزار می‌شود، حضور یابد. 

رئیس جمهور ترکمنستان افزود: ایران و ترکمنستان خواهان این هستند تا افغانستان به دولتی شکوفا تبدیل شود و در مشارکت‌های مهم ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشد.

بردی اف در پایان این مراسم اظهار داشت: اکنون مذاکرات میان هیات‌های اجرایی ترکمنستان و ایران با موفقیت انجام شده و گفت‌وگوها در فضای شفاف و احترام متقابل میان دو کشور صورت می‌گیرد از این رو زمینه‌ها و چشم انداز روابط دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مصمم به امضای سند همکاری ۲۰ ساله با ترکمنستان هستیم

رئیسی گفت: از اجلاس آینده به میزبانی ترکمنستان استقبال می‌کنیم. در مذاکرات بین ایران و ترکمنستان مشخص شد دیدگاه دو کشور درمورد افغانستان بسیار نزدیک است.

 

استقبال رئیسی از همتای ترکمنستانی

رئیس جمهور صبح امروز از همتای ترکمنستانی استقبال رسمی کرد.

 

 

ارسال نظر