|
کدخبر: 255934

خطر بی اعتباری در چند قدمی سازمان ملل

مقامات پیشین سازمان ملل در نامه ای به آنتونی گوترش دبیرکل این سازمان هشدار دادند اگر این نهاد نقش موثرتری در برقراری صلح در اوکراین ایفا نکند آینده و موجودیت آن در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

سیاست خطر بی اعتباری در چند قدمی سازمان ملل

روزنامه گاردین نوشت: بیش از ۲۰۰ نفر از مقامات ارشد سازمان ملل در این نامه به دبیرکل هشدار دادند که اگر خود او شخصا برای میانجی گری صلح در اوکراین اقدام نکند نه تنها اعتبار و آبرو  بلکه موجودیت سازمان ملل به خطر خواهد افتاد.

مقامات سابق سازمان ملل از جمله معاونان دبیرکل این سازمان از گوترش خواستند خود را آماده کند شخصا خطرات تضیمن صلح را بپذیرد. آنها گفتند به دلیل جنگ اوکراین توسط یکی از اعضای دائمی شورای امنیت، موجودیت سازمان ملل تهدید می شود.

در این نامه آمده است: آنچه که ما و کل جامعه می خواهیم مشاهده کنیم، حضور سیاسی سازمان ملل و تعامل عمومی به همراه واکنش قابل توجه انسانی از سوی سازمان ملل به بحران اوکراین است. ما می خواهیم شاهد راهبردی شفاف برای برقراری دوباره صلح باشیم که این راهبرد با آتش بس مشروط و استفاده از ظرفیت سازمان ملل برای میانجی گری و حل درگیری ها است.

نویسندگان این نامه افزودند: این اقدامات می تواند شامل بازدید از مناطق درگیر، مذاکره با طرف های مخالف و حتی انتقال موقت دفتر دبیرکل به اروپا و نزدیک تر شدن به مذاکراتی که نیاز فوری به آن وجود دارد و نیز نشان دادن تلاش سازمان ملل برای حل این بحران است.

گاردین نوشت نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که وظیفه میانجی گری در اوکراین را فعالان دیگرای از ترکیه و فرانسه و اسرائیل گرفته تا اتریش برعهده گرفته اند.

در مقابل در جریان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۱میلادی، «یو تانت» دبیرکل برمه ای سازمان ملل متحد که به تازگی منصوب شده بود، نقش مهمی در کاهش تنش و سپس میانجیگری درگیری بین روسیه و آمریکا ایفا کرد.

به طور ترتیب، در طول جنگ خلیج فارس، خاویر پرز دو کوئلار دبیر کل سازمان ملل، آمریکا را متقاعد کرد که با عراق مذاکره کند. در سال ۲۰۰۳ سازمان ملل کار میانجیگری را چنان جدی گرفت که سرجیو ویرا د ملو فرستاده ارشد این سازمان که در بغداد بسر می برد، در یک انفجار تروریستی در مقر سازمان ملل کشته شد.

نویسندگان این نامه از جمله جفری فلتمن، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، اندرو گیلمور معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، فرانز بومن معاون دبیرکل سازمان ملل در امور مجمع عمومی تا سال ۲۰۱۵ و خوزه آنتونیو اوکمپو، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی در این نامه نوشتند: ما تصمیم گرفت هایم نگرانی خود را به خاطر چالش موجودیتی که سازمان ملل در این نقطه عطف تاریخی با آن مواجه است ابراز کنیم.

منتقدان گوترش می گویند به دلیل دامنه اختلافات بین اعضای دائمی شورای امنیت و رای گیری ها در مجمع عمومی که اختلافات عمیقی را شامل اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان می دهد قدرت هیچ گونه حرکتی را ندارد.

حامیان گوترش چنین استدلال می کنند که او تا آنجایی که می تونسته در انتقاد از این  تهاجم غیرقابل توجیه و تأسف‌انگیز بدون به خطر انداختن نقش حرفه‌ای خود صریح بوده است.

نویسندگان این نامه از هر گونه دخالت گوترش در میانجی گری های پشت پرده ابراز بی اطلاعی کردند. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها