|
کدخبر: 255344

ادعای رئیس جمهور اوکراین درباره جنگ با روسیه

رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد کشورش می‌تواند برای ۱۰ سال هم که شده با روسیه بجنگد، این در حالی است که زلنسکی تقریباً بطور روزانه از آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا درخواست ادامه کمک مالی و ارسال سلاح بیشتری برای جبران تسلیحات از دست رفته ارتش خود می‌کند.

سیاست ادعای رئیس جمهور اوکراین درباره جنگ با روسیه

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" آمریکا، از آمادگی این کشور برای «مبارزه با روسیه برای مدت ۱۰سال» خبر داده و گفت: «ما می‌توانیم ده سال با روسیه بجنگیم تا آنچه متعلق به ماست را پس بگیریم. ما می توانیم این مسیر را طی کنیم.»

زلنسکی در عین حال از کشورهای غربی خواست تا به ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین سرعت ببخشند. وی افزود: «این تجهیزات امروز یا فردا مورد نیاز ماست، نه در عرض دو یا سه ماه آینده.»

زلنسکی همچنین با دعوت از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منظور سفر به اوکراین گفت: «خودتان بیایید اینجا و ببینید». دعوت زلنسکی از بایدن برای سفر به کی‌یف در حالی است که پیش از این جن ساکی سخنگوی کاخ سفید و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن سفر رئیس جمهور آمریکا به اوکراین در شرایط فعلی را بعید دانسته بودند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که این کشور خواستار ۵۰ میلیارد دلار کمک مالی از سوی کشورهای عضو گروه ۷ و صندوق بین‌المللی پول شده است.

در عین حال، مشاور رئیس جمهوری اوکراین یادآور شد که کی‌یف پیش از این پرسشنامه عضویت در اتحادیه اروپا را پر کرده است و اکنون مقامات بروکسل باید توصیه خود در خصوص پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را ارائه دهند. دفتر ریاست جمهوری اوکراین انتظار دارد که توصیه اتحادیه اروپا "مثبت" باشد و این کشور بتواند در آینده نزدیک به خانواده اروپا بپیوندد.

 لازم به یادآوری است، این تصمیم بروکسل، یک اقدام سیاسی و در شرایط حمله نظامی روسیه به اوکراین اتخاذ شده است، چرا که پیش از این مقامات اروپایی بارها اعلام کرده بودند که اوکراین ضوابط و شرایط عضویت در اتحادیه اروپا را ندارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز پنجاه و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

۱۰:۲۴- معاون نخست وزیر اوکراین: پوتین می‌خواهد شرایط خود را بر ما تحمیل کند

"ایرینا ورشچوک"، معاون نخست وزیر اوکراین در گفتگویی با یک رسانه سوئیسی با اشاره به تهدیدات هسته‌ای و موشکی روسیه علیه اوکراین گفت: پوتین فقط می خواهد ما را بترساند و تهدید حمله هسته‌ای چیزی بیش از یک تلاش دیگر در این راستا نیست. من می توانم به شما اطمینان دهم که این تهدیدها برای مردم اوکراین کارساز نیست و آن ها را نمی ترساند. ما هیچ ترسی نداریم و مبارزه می کنیم و پیروز می شویم.

این مقام اوکراینی همچنین گفت: پوتین می خواهد شرایط خود را بر ما تحمیل کند، اما ما آنها را نمی پذیریم. ما نمی ترسیم، اسلحه را زمین نمی گذاریم، می جنگیم و پیروز می شویم.‎

۱۰:۱۷- زلنسکی: درباره بازسازی اوکراین با رئیس صندوق بین‌المللی پول صحبت کردم

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌جمهور اوکراین در توییتی نوشت که با "کریستالینا جورجیوا"، رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره ثبات مالی کشورش و بازسازی پس از جنگ صحبت کرده است.  

وی تاکید کرد: برنامه های روشنی وجود دارد. زلنسکی ابراز اطمینان کرد که همکاری بین اوکراین و صندوق بین‌المللی پول همچنان مثمرثمر خواهد بود.‎

۱۰:۱۴- پزشکان آلمانی برای کمک به مجروحان اوکراینی اعزام می‌شوند

بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، حدود ۱۱۰۰ پزشک از آلمان در انجمن پزشکی این کشور برای کمک به درمان بیماران و مجروحان جنگی در اوکراین یا کشورهای همسایه ثبت نام کرده‌اند.

"کلاوس راینهارت"، رئیس انجمن پزشکی به شبکه تحریریه آلمان می گوید که پاسخ به تماس مربوطه بسیار چشمگیر است. انجمن پزشکی آلمان در حال حاضر در حال مذاکره با وزارت امور خارجه فدرال، وزارت بهداشت فدرال و سفارتخانه های اوکراین و کشورهای همسایه در مورد چگونگی اعزام تا حد امکان معقول این پزشکان است.‎

۱۰:۰۸- انتقاد مجدد زلنسکی به روند کند ارسال تسلیحات غرب به اوکراین

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین از تاخیر در تحویل تسلیحات به کشورش انتقاد کرده است. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود گفت: با توجه به حمله جدید مورد انتظار توسط نیروهای روسیه، این به معنای مجوز دادن به مسکو برای گرفتن جان اوکراینی ها است.

زلنسکی نام هیچ کشوری را ذکر نکرد. با این حال، اخیراً در ائتلاف دولتی در آلمان در مورد تحویل سلاح های سنگین به اوکراین اختلاف نظر ایجاد شده است. مقامات حزب سبز و لیبرال دموکرات در دولت ائتلافی اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان را به تردید در این باره  متهم کرده‌اند. کارشناسان نظامی بر این باورند که اوکراین برای مقاومت در برابر حملات روسیه  به سلاح های سنگین بیشتری در شرق کشور نیاز دارد.‎

۱۰:۰۴- ۱۴۰ مورد پرونده درباره حمایت از جنگ روسیه در آلمان شکل گرفته است

طبق یک گزارش رسانه‌ای، از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در ۲۴ فوریه، نهادهای آلمانی بیش از ۱۴۰ تحقیق در مورد حمایت از حمله روسیه به اوکراین آغاز کرده‌اند. شبکه تحریریه آلمان با استناد به نظرسنجی خود از وزارتخانه های کشور و دادگستری و ادارات پلیس جنایی ایالتی گزارش می دهد که اکثر موارد مربوط به استفاده از نماد "Z" است که ارتش روسیه در اوکراین از آن برای علامت گذاری تانک ها و خودروهای خود استفاده می کند. ‎

۱۰:۰۰- اوکراین در انتظار پاسخ سریع و روشن اتحادیه اروپا به درخواست عضویت

دولت اوکراین اعلام کرد که پرسشنامه درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را که توسط اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا تحویل داده شده است، به طور کامل پر کرده است.

"ایهور ژوکوا"، معاون دفتر "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین در یک مصاحبه تلویزیونی با تلویزیون عمومی اوکراین گفت، کمیسیون اروپا اکنون باید روشن کند که آیا اوکراین معیارهای لازم عضویت را برآورده می کند یا خیر. وی تاکید کرد: ما انتظار داریم که توصیه مثبت باشد و سپس توپ در دست کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد بود. به گفته ژوکوا، اوکراین انتظار دارد در جریان نشست شورای اروپا در ۲۳ تا ۲۴ ژوئن وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا را دریافت کند.

هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به خطر افزایش فقر به دلیل بحران اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته، یکشنبه اعلام کرد  که در پس زمینه ادامه جنگ در اوکراین، یک پنجم بشریت در معرض خطر فقر و گرسنگی قرار دارند.

وی در مصاحبه با یک نشریه چک در این باره گفت: «همه ما شاهد فاجعه در حال وقوع در اوکراین هستیم. ولی فراتر از مرزهای این کشور، یک حمله خاموش به جهان نیز آغاز شده و در حال توسعه است. بحران کنونی در اوکراین می تواند تا ۱.۷ میلیارد نفر، یعنی بیش از یک پنجم بشریت را در مقیاسی که برای چندین دهه گذشته مشاهده نشده، در فقر و گرسنگی فرو برد.»

گوترش یادآور شد که اوکراین و روسیه ۳۰ درصد از تولید جهانی محصولات زراعی را به خود اختصاص میدهند. این دو کشور غذای بخش قابل توجهی از جمعیت مناطق فقیر را تامین می کنند. علاوه بر این، فدراسیون روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی و دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان بوده و هست.

وی افزود: پیامدهای درگیری ژئوپلیتیکی در اروپا از هم اکنون احساس می‌شود: تولید دشوارتر شده، زنجیره تامین مواد خام و انرژی در حال فروپاشی است، قیمت‌ها در حال افزایش هستند. انجام مأموریت بشردوستانه سازمان ملل به طور فزاینده‌ای دشوار شده، برای اینکه تعداد افراد نیازمند به سرعت در حال افزایش است و در عین حال منابع نیز کاهش یافته است.

به گفته گوترش، علیرغم اینکه این سازمان با مردم اوکراین اعلام همبستگی کرده، ولی حق ندارد منافع سایر نقاط جهان را نادیده بگیرد.

کرملین: روسیه در برابر رویارویی با غرب مقاومت خواهد کرد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی کاخ کرملین ابراز اطمینان کرد که فدراسیون روسیه در برابر رویارویی کنونی با کشورهای غربی به مقاومت خود ادامه خواهد داد. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری که شب گذشته در مصاحبه با برنامه مستند "مسکو. کرملین. پوتین" از شبکه اول تلویزیون روسیه در پاسخ این سئوال درباره اینکه آیا فدراسیون روسیه، برخلاف اتحاد جماهیر شوروی، می تواند در رویارویی با غرب «موفق» شود، گفت: «ما می‌توانیم و همچنان به مقاومت در برابر غربی‌ها ادامه خواهیم داد.».

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته بود که در جهان کنونی، یک کشور نمی تواند سلطه خود را حفظ کرده و جهان تک قطبی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته بود، دیگر در حال فروپاشی است.

رئیس چچن: روسیه در مقابل "تمام جهان" ایستاده است

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن، صبح امروز، دوشنبه در کانال تلگرامی خود ابراز عقیده کرد که «کل جهان» در مقابل روسیه ایستاده، برای اینکه کشورهای «ناتو» در حال تامین تسلیحاتی اوکراین هستند.

قدیروف نوشت: «واقعیت این است که امروز روسیه علیه تمام جهان می جنگد. چرا من این را می گویم؟ زیرا هیچ حمایت مشخصی از طرف هیچ کس  وجود ندارد و کشورهایی که خود را قوی می دانند، ناتو و غرب، همه مخالف روسیه هستند.»

به گفته وی، حمایت از اوکراین شامل تامین مالی و تسلیحاتی است، مزدوران و متخصصان از سراسر جهان به آنجا اعزام می شوند و در نتیجه، روسیه "در حال جنگ با ده‌ها کشور در خاک اوکراین است."

 رمضان قدیروف، رئیس چچن، ابراز عقیده کرد که اکنون در اوکراین هیچ کس برای مذاکره با روسیه وجود ندارد، لازم است تا یک عمود قدرت جدیدی تشکیل شود و از مردم پرسیده شود که آنها چه می خواهند، چگونه می خواهند زندگی کنند، مشکلات اصلی آنها چیست.

صربستان به خاطر امتناع از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بهای سنگینی پرداخته

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان اعلام کرد که به دلیل امتناع این کشور از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، تحت فشار جدی از سوی غرب قرار گفته است.

وی در صحبت با یک شبکه تلویزیونی صربستان گفت: «اگر من روسیه را تحریم کنم، هرجا که بخواهید جایزه می‌گیرم، همه از من تجلیل می‌کنند، می‌گویند من بزرگترین دموکرات جهان هستم، هرچند تا دیروز مرا مستبد و نیمه خودکامه خطاب می‌کردند. این برای ما گران تمام شده که از تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم. گران‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید. ولی ما در این رابطه از تجربه خودمان بهره می‌بریم که اعمال تحریم‌ها چقدر غیراخلاقی و چقدر بی نتیجه هستند.»

وی همچنین یادآور شد که «روسیه از سال ۲۰۰۱ همواره از تمامیت ارضی صربستان حمایت کرده است، اگرچه از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ به ممنوعیت پروازها بر فراز صربستان پیوسته بود. وی در عین حال گفت که صربستان تنها کشور اروپایی است که تحریمی علیه مسکو اعمال نکرده است.

 انتظار صربستان برای پرداخت قیمت کمتر گاز روسیه نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان روز یکشنبه در  دیدار با الکساندر بوکان-خارچنکو، سفیر روسیه در بلگراد اعلام کرد که صربستان به روابط دوستانه و مشارکت مرسوم خود با روسیه و چین ادامه خواهد داد. علاوه بر این، سفیر روسیه در رابطه با وضعیت کنونی در اوکراین صحبت کرد و رهبر صربستان نیز به نوبه خود نسبت به برقراری هر چه سریعتر صلح ابراز امیدواری کرد.

ووچیچ گفت که انتظار دارد قیمت گاز روسیه بر اساس توافق آینده نسبت به سایر کشورهای اروپایی قیمت‌های مناسبتری داشته باشد.

قرارداد فعلی شرکت " صربیاگاز" و شرکت گازپروم روسیه برای تامین روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز از روسیه به صربستان با قیمت ۲۷۰ دلار در هر هزار مترمکعب در پایان ماه مه به اتمام خواهد رسید و مقامات صربستان قصد دارند قرارداد بعدی با طرف روسی را به مدت ۱۰ سال امضا کنند.

ووچیچ به سفیر روسیه اطمینان داد که مذاکرات در خصوص حجم، قیمت و سایر شرایط عرضه گاز به صربستان به زودی آغاز خواهد شد.

اوکراین تصمیم سیاسی درباره مدویدچوک را ممکن دانست

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی CBSاعلام کرد که مقامات اوکراینی تصمیمی در سطح سیاسی در خصوص سرنوشت "ویکتور مدویدچوک"، معاون پارلمان اعلای اوکراین و رئیس شورای سیاسی حزب مخالف دولت اوکراین: "عرصه مخالفان- برای زندگی" را رد نمی کنند.

کوله‌با گفت: مدویدچوک یک شهروند اوکراینی است، بنابراین از تمامی حقوق معمول برخوردار خواهد بود، زیرا ما کشوری قانونمند هستیم. ما هیچ تصمیم گیری سیاسی در خصوص او را رد نمی کنیم.»

از وزیر خارجه اوکراین خواسته شد که منظور او از تصمیمات سیاسی را روشن کند و او فقط یادآور شد که باید دید وضعیت چگونه پیش خواهد رفت.

پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در خصوص امکان مبادله مدویدچوک گفته بود که این سیاستمدار اوکراینی شهروند فدراسیون روسیه نیست و کرملین نمی داند که آیا خود او خواهان مشارکت روسیه در حل و فصل این وضعیت است یا خیر. پسکوف تاکید کرد که معاون پارلمان اوکراین هرگز روابطی پشت پرده با مسکو نداشته است.

عدم پاسخ گویی به سئوالی درباره امکان بازدید از وضعیت اسرای روسی در اوکراین

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در پاسخ به این سئوال مجری آمریکایی در خصوص اینکه آیا کی‌یف به نمایندگان کمیته صلیب سرخ بین‌المللی اجازه ملاقات با اسرای جنگی روسی را می‌دهد یا خیر، پاسخی نداد.

مجری به «گزارش ۴۵ کشور سازمان امنیت و همکاری اروپا» که در این هفته منتشر شد، اشاره کرد که «تحقیقاتی درباره جنایات جنگی انجام داده و یادآور شدند که طرف اوکراینی به صلیب سرخ اجازه ملاقات با زندانیان روسی را نداده است.»

کوله‌با در پاسخ به این سئوال فقط گفت: «من دلیل خوبی برای شکایت از نحوه انجام عملیات‌های صلیب سرخ در اوکراین از ابتدای جنگ و سفر رئیس صلیب سرخ به مسکو و کی‌یف دارم. ولی در مجموع ما با صلیب سرخ رابطه کاری خوبی داریم و همه مشکلات را در سطح کاری و با روحیه همکاری حل و فصل می کنیم.»

بلاروس: در صورت تجاوز کشورهای غربی واکنش مناسب نشان خواهیم داد

الکساندر والفوویچ، دبیر امور بین المللی شورای امنیت بلاروس، با بیان اینکه ارتش این کشور در حال آماده شدن برای پاسخ گویی به هر نوع تحریک احتمالی از سوی کشورهای غربی همسایه است، هشدار داد که در صورت تجاوز به بلاروس از سوی آنها، تخریب‌ها و انفجارها در خاک آن کشورها اتفاق خواهد افتاد.

این دیپلمات بلاروسی در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون این کشور با اعلام این مطلب، گفت: «من فکر می کنم که مردم عادی در کشورهای شرق اروپا، در لهستان، در لیتوانی، خود می بینند که امروز در اوکراین چه می گذرد، چه ویرانی و چه تراژدی رخ داده و مردم عادی چگونه جان خود را از دست میدهند. من امیدوارم که این کشورها هرگز به فکر تجاوز به بلاروس نیفتند. برای اینکه در این صورت درگیری فقط در خاک ما نخواهد بود و کشورهای متجاوز با واکنش قاطع مینسک روبرو خواهند شد.

وزیر امور خارجه بلاروس همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که در کشورهای همسایه میزان تجهیزات نظامی، تعداد نیروی نظامی غربی و تسلیحات افزایش قابل توجهی یافته و زیرساختارهای نظامی در حال نوسازی است، پروازهای هواپیماهای نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس بیشتر شده است و به همین دلیل، بخش قابل توجهی از بودجه کشور برای بخش دفاعی اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد که بلاروس عاقلانه بودجه را برای توسعه ارتش خود تخصیص داده تا "در صورت لزوم و در صورت هر نوع تحریک نظامی، آماده پاسخگویی مناسب به شرایط باشد. والفوویچ افزود که نیروهای مسلح بلاروس آمادگی رزمی بالایی داشته و بطور مرتب در فعالیت‌های آموزش رزمی برنامه ریزی شده شرکت دارند.

راگوزین: اروپا از تحریم‌ها علیه شرکت "راس.کاسموس" آسیب بیشتری خواهد دید

دیمیتری راگوزین، مدیر کل شرکت "راس.کاسموس" (سازمان فضایی روسیه) شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی ابراز اطمینان کرد که کشورهای اروپایی در نتیجه تحریم‌هایی که علیه این شرکت آغاز کرده‌اند، آسیب بیشتری خواهند دید.

وی گفت: «به هر شکلی، همکاری دوباره برقرار خواهد شد، اما لحن صحبت دیگر متفاوت خواهد بود. برای اینکه اکنون ما در وهله نخست با کشورهایی کار خواهیم کرد که در برخورد با روسیه یا موضعی درست یا بی طرف گرفته باشند. وقتی گرد و غبارها فروکش کرد، کسانی که تحریم کردند مجبور خواهند شد بر اساس شرایط ما، مذاکره کنند.»

به گفته راگوزین، مقاماتی که تحریم‌ها را اعلام می کنند در واقع هیچ ربطی به عرصه فعالیت فضایی ندارند و او متخصصان اروپایی را می شناسد معتقدند چنین قطع رابطه‌ای  با شرکت راس. کاسموس احمقانه و دیوانگی است.

در اواسط ماه آوریل، آژانس فضایی اروپا از پایان همکاری خود با فدراسیون روسیه در عرصه برنامه‌های فضایی خبر داد.

روسیه نگران رشد فعالیت نظامی ناتو در قطب شمال است

نیکولای کارچونوف، نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه و رئیس کمیته شورای قطب شمال اعلام کرد که مسکو از افزایش فعالیت نظامی ناتو در مناطق قطب شمال نگران است.

این دیپلمات به خبرگزاری تاس گفت: اخیراً رزمایش نظامی گسترده دیگری از این ائتلاف در شمال نروژ برگزار شد که به نظر ما کمکی به تضمین امنیت در منطقه نمی کند. روسیه خطر بروز درگیری نظامی ناخواسته با ناتو را در عرض‌های جغرافیایی قطب شمال جدی تلقی میکند.

به گفته وی، علاوه بر خطرات امنیتی، درگیری های نظامی غیرعمد با پیمان آتلانتیک شمالی نیز ممکن است آسیب جدی به اکوسیستم شکننده منطقه قطب شمال وارد کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر