|
کدخبر: 255060

شرط روسیه برای در امان ماندن نیروهای اوکراینی

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که بامداد یکشنبه منتشر شد گفت که اگر نیروهای اوکراینی تا ساعت ۶ صبح (به وقت مسکو) امروز سلاح‌های خود را زمین بگذارند، جان آن‌ها در امان خواهد بود.

سخنگوی ارشد وزارت دفاع روسیه افزود: تنها راه نیروهای اوکراینی برای نجات جان خود زمین گذاشتن سلاح‌ها است. 

وی ادامه داد: اگر نیروهای اوکراینی تا ساعت ۶ صبح (به وقت مسکو) روز یکشنبه سلاح‌های خود را کنار بگذارند، در امان خواهند بود. 

وی تصریح کرد که تاکنون یک هزار و ۴۶۴ نیروی اوکراینی در ماریوپل خود را تسلیم نیروهای روسیه کرده‌اند. 

به گزارش ایرنا،  وزارت دفاع روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور توانسته‌اند تمام مناطق شهر ماریوپل را از وجود نیروهای اوکراینی پاک‌سازی کنند و تنها تعداد کمی از نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ازووتسال باقی مانده‌اند. 

درگیری‌های شدید در شهر بندری ماریوپل به مدت چند هفته ادامه داشته است و تسخیر این شهر برای روسیه یک پیروزی راهبردی محسوب می‌شود. 

شهردار ماریوپل اوکراین با گذشت بیش از ۶ هفته از محاصره و حملات گسترده نیروهای روسیه، مدعی شده که دستکم ۲۱ هزار تن در این شهر راهبردی که قطب صنعتی اوکراین به شمار می‌رفت، جان خود را از دست داده‌اند. 

در ماریوپل که پیش از آغاز جنگ اوکراین از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) با حمله همه جانبه نیروهای روسیه، ۴۵۰ هزار شهروند داشت، اکنون ۱۲۰ هزار تن باقی مانده‌اند و اجساد بسیاری از هزاران قربانی درگیری‌های شدید در خیابان‌هایش پراکنده شده‌اند.

کمبود تسلیحات، تدارکات و پشتیبانی توانایی نیروهای مدافع ماریوپل را برای ادامه مقاومت در برابر نیروهای روسیه تهدید می‌کند. 

در پی ادعای حمله هوایی نیروهای روسیه در اوایل مارس به یک بیمارستان و زایشگاه در ماریوپل، این شهر در معرض توجه جهانی قرار گرفت و کشورهای غربی این اقدام را جنایت جنگی دانستند. 

همچنین گفته می‌شود که در حمله هوایی به یک تالار نمایش در همین شهر که به پناهگاه شهروندان تبدیل شده بود، ۳۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند. 

روسیه و اوکراین روز شنبه برای ایجاد ۹ گذرگاه انساندوستانه در چند شهر این کشور توافق کردند

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدامات نظامی را که «عملیات ویژه نظامی» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌های جهانی شامل تحریم‌های گسترده علیه روسیه به این اقدام همچنان ادامه دارد.

پوتین سه روز پیش از آن در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس اوکراین به رسمیت شناخت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها