|
کدخبر: 251186

سود فراوان این کشور از لغو تحریم های ایران

احیای برجام احتمالا فرصتی برای پاکستان فراهم خواهد آورد تا از لغو تحریم های بر قرار شده علیه ایران، سود فراوان به دست آورد.

در خلال چند ماه گذشته ایران و آمریکا بطور غیرمستقیم در وین برای بازگشت به توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی سرگرم مذاکره بوده اند. انتظار می رود اوایل ماه آینده در باره احیای برجام توافق حاصل شود. جو بایدن برای جلب اعتماد ایران دستور لغو برخی از تحریم ها را صادر کرده است. با این توافق، شرکت های بین المللی می توانند در طرح های مربوط به برنامه هسته ای غیرنظامی ایران، مشارکت کنند.

مقامات سیاسی و بازرگانان پاکستان احتمالا به علت چالش های سیاسی و اقتصادی که کشور با آن ها دست به گریبان است، گفتگوهای وین را چندان جدی پیگیری نمی کنند و برای دوران پس از احیای برجام، راهبرد خاصی ندارند.

هنگام دیدار وزیر کشور ایران از پاکستان، در باره مسایل مربوط به احیای برجای بین وی و مقامات پاکستان گفتگویی صورت نگرفت و به گزارش رسانه ها، گفتگوهای احمد وحیدی با مقامات پاکستان، به مسایل امنیتی و مرزی دو کشور محدود بوده است.

بخش خصوصی پاکستان با آگاهی از دشمنی آمریکا با ایران و با توجه به موقعیت برتر آمریکا در بازارهای جهانی، فعلا حاضر نیست مراودات تجاری خود با ایران را گسترش دهد.

رزاق داود، مشاور تجاری نخست وزیر، در مصاحبه با داون در پاسخ به پرسش های مربوط به امکان گسترش مبادلات تجاری ایران و پاکستان در پی احیای برجام، چندان علاقه ای به این موضوع نشان نداد.

خبرهای رسیده از وین، برای اقتصاد بین المللی که در حال حاضر از رقابت های ژئوپولیتیک و مشلات ناشی از شیوع ویروس کرونا رنج می برد، دلگرم کننده است. چنانچه عدم امنیت فزاینده انرژی همزمان با افزایش قیمت نفت و از میان رفتن ترس از واکنش منفی عرب باعث شود که طرح خط لوله انتقال نفت ایران- پاکستان از سرگرفته شود، چنین تحولی برای مردم پاکستان و بخش خصوصی این کشور ارمغان چشمگیری خواهد بود، چون افزایش بهای نفت، مشکلات جدی در پاکستان ایجاد کرده است.

سناتور پیشین، مشاهد حسین سید، به پی آمدهای مثبت لغو تحریم های ایران و بهبود اوضاع اقتصادی این کشور امیدوار است و لغو برخی از تحریم های ایران از سوی آمریکا را گامی مثبت ارزیابی می کند. وی می گوید با لغو تحریم ها، مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی تهران – اسلام آباد گسترش خواهد یافت.

با اینکه دیدار اخیر وزیر کشور ایران از پاکستان بیش از هر مساله ای به بررسی ملاحظات امنیتی و مرزی دو کشور و به ویژه تروریسم در بلوچستان اختصاص داشت اما ایجاد سومین گذرگاه مرزی بین دو کشور در سال گذشته، زمینه را برای گسترش مبادلات تجاری فراهم کرده است. سناتور مشاهد حسین گفت عامل دیگری که می تواند به گسترش تجارت بین ایران و پاکستان کمک کند، توافق اقتصادی راهبردی چین و ایران است.

دکتر احمد منظور، نماینده پیشین پاکستان در سازمان تجارت جهانی، از اندک بودن حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان ابراز تاسف کرد و گفت هم مرز بودن ایران و پاکستان و ماهیت اقتصادی دو کشور که می توانند مکمل یکدیگر باشند، از جمله مزیت هایی است که باید در توسعه مبالات تجاری و همکاری های اقتصادی دو کشور، مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت در صورت لغو تحریم ها، حجم مبادلات تجاری دو کشو که در حال حاضر از چند میلیون دلار تجاوز نمی کند، چند برابر خواهد شد. وی گفت هند سالانه سه میلیارد دلار به ایران کالا صادر می کند و علت آن امکان خرید ایران از هند با روپیه هند است. احمد منظور گفت پاکستان می توان از ایران نفت و فراورده های پتروشیمی با قیمت ارزان، خریداری کند.

وی گفت ما با ایران قرارداد تجاری ترجیحی امضا کرده ایم و با اجرای ساختن این قرار داد و اعزام وزیر بازرگانی خود به ایران می توانیم در راه گسترش مبادلات تجاری دو کشور گام برداریم.

منبع: خبر آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    حالا نوبت پاکستان است از قبل ایران به کش ورش سروسامانی بدهد

  • سلیمان ارسالی در

    جالب پاکستان میتواند نفت وفرآورهای پتروش یمی ارزان از ایران خریداری کند ...بهتر ا ز این نمیشه

  • ناشناس ارسالی در

    پاکستان در دوران تحریم ها بصورت چراغ خام وش اما با سرعت با دیگر کشورها همراهی کرد .ما باید در دوران پسابرجام خیلی حساب شده روابطمان را با دنیا ترسیم کنیم.خصوصا کش ورهایی که ادعای دوستی و برادری میکنند.چو ن تکلیف دشمن مشخص است دوست است که در دور ه سختی غبارش مشخص میشود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها