|
کدخبر: 249790

حمله روسیه به شبکه اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک

پس از تجاوز نظامی روسیه، از معدود راه‌های ارتباطی باقیمانده برای مردم اوکراین استفاده از شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک است. حالا گویا روس‌ها در تلاش برای ایجاد اختلال در آن هستند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین با هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های این کشور و همچنین راه‌های ارتباطی همراه شد. در نتیجه اسپیس ایکس و ایلان ماسک اعلام کردند که پوشش شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک را در سرتاسر اوکراین برقرار کرده‌اند تا مردم این کشور بتوانند از این راه ارتباطی برای دریافت کمک‌های بشر دوستانه یا نیازمندی‌های پزشکی خود بهره ببرند.

البته از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای گزارش حرکت نیروهای نظامی روسیه و یا گزارش خرابی‌های ناشی از حملات روس‌ها نیز می‌توان استفاده کرد و طبیعتا کرملین از این موضوع استقبال نمی‌کند. در همین راستا چندی پیش ایلان ماسک به کاربران اوکراینی هشدار داد که با احتیاط بیشتری از این سرویس استفاده کنند:

هشدار مهم: استارلینک تنها سیستم ارتباطی غیر روسی است که هنوز در برخی مناطق اوکراین کار می‌کند؛ بنابراین احتمال اینکه هدف قرار بگیرد، بالا است. لطفا با احتیاط از آن استفاده کنید.

البته ماسک تنها به این هشدار اکتفا نکرد و چند روز بعد از تلاش‌های روسیه برای ایجاد اختلال در شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک و قطع ارتباط کاربران اوکراینی پرده برداشت.

برخی از ترمینال‌های استارلینک در مناطق نزدیک درگیری تا چندین ساعت هدف پارازیت و اختلال بودند. بروزرسانی نرم‌افزاری اخیر ما این اختلال‌ها را دور زده است. کنجکاوم که بدانم حرکت بعدی آنها چیست.

عواقب اختلال در اینترنت استارلینک

آیا اختلال در اینترنت ماهواره ای استارلینک ممکن است در نهایت به تنش‌های بیشتر بین آمریکا و روسیه دامن بزند؟ Duncan Blake، کارشناس حقوق فضایی گفت که قوانین در این رابطه کمی مبهم هستند. البته حمله مسلحانه در قوانین بین‌المللی تعریف مشخصی دارد و شامل تسخیر و به اشغال در آوردن یک قلمرو استراتژیک به واسطه نیرو‌های مسلح است.

در واقع جنگ الکترونیک (پارازیت و اختلال) و جنگ سایبری (هک) می‌تواند در این بخش قرار گیرد. با وجود این، شدت حمله هم در واکنش طرف مقابل تاثیرگذار است. به عنوان مثال اختلال در سیستم ماهواره‌‌ای هشدار موشکی آمریکا می‌تواند به رویارویی نظامی منجر شود؛ اما اختلال در شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک تنها سبب عصبانیت آمریکایی‌ها خواهد شد و آنچنان مسئله مهمی تلقی نمی‌شود.

از طرفی ممکن است روس‌ها شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک را با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد، به عنوان یک هدف نظامی مشروع تلقی کنند و هرگونه اختلال در عملکرد آن را حق خود بدانند. با توجه به برطرف شدن اختلال اولیه، باید دید گام بعدی روس‌ها چیست.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها