|
کدخبر: 242356

ادعای جدید درباره در مذاکرات وین / ۹۸ درصد مشکلات حل شد

المیادین به نقل از طرف‌های غربی در مذاکرات وین اعلام کرد که ۹۸ درصد از اختلافات در مذاکرات وین حل شده‌اند.

بنابر سخنان طرف‌های مذاکره‌کننده غربی، مذاکرات وین در ایستگاه‌های پایانی خود قرار دارد. در همین راستا طرف‌های غربی اعلام کردند گفتگو با ایران به مراحل تعیین کننده و حساسی رسیده است.

بنابر گزارش خبرگزاری المیادین، منابعی در هیأت‌های غربی در خصوص مذاکرات وین گفتند: «برای ۹۸ درصد اختلافات در مذاکرات وین به راه حل رسیده‌ایم. هدف ما پایان دادن به مذاکرات در وین تا پایان ماه جاری (فوریه) است.»

پیش از این «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود تایید کرده بود که مذاکرات وین در حال پیشرفت است. در همین راستا نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین از پیشرفت در روند مذاکرات خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرده بود می‌توان تا اوایل ماه میلادی آینده (ماه مارس) به توافق رسید، اما همچنان ۳۰ درصد مسائل پیچیده و دشوار در مذاکرات مورد بحث قرار دارد.

با این وجود آمریکا که به صورت غیرمستقیم بر مذاکرات تاثیر می‌گذارد، بار‌ها ادعا کرده است تا پایان ماه جاری امکان احیای توافق هسته‌ای با کشورمان وجود دارد. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا علی رغم پایبندی ایران به تمام تعهدات خود در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

با این وجود «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا چندی پیش ادعا کرد این کشور نمی‌تواند به ایران هیچ تعهدی مبنی بر خروج دولت‌های آتی این کشور از برجام را بدهد. تاکید تهران بر گرفتن تضمین از طرف غربی برای عدم خروج دوباره از توافق برجام تقریبا غیرممکن است، زیرا حتی اگر طرف آمریکایی چنین تضمینی را هم ارائه کند به راحتی می‌تواند آن را در آینده نقض کند!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر