|
کدخبر: 230944

هراس تل‌آویو از افزایش احتمال توافق

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در یک نشست خبری سازوکار مذاکرات وین را تشریح کرد. او در همین زمینه گفت: «بین ایران و ۱+۴ به‌صورت دوجانبه و چندجانبه، گفت‌وگوها در جریان بوده است.

سیاست هراس تل‌آویو از افزایش احتمال توافق

یک سازوکار سه‌جانبه هم بین ایران، روسیه و چین وجود دارد که همیشه برگزار شده و پیگیری شده است.» او ادامه داد: « ما درباره اینکه ۱+۴ با چه مکانیزمی با آمریکا صحبت می‌کنند، نه ورود می‌کنیم و نه هیچ وقت پرسیدیم.» خطیب‌زاده افزود: «بین ایران و ایالات متحده هم مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. این تبادل نظر برای جلوگیری از برخی سوءتفاهم‌ها و سوبرداشت‌ها به‌صورت مکتوب و غیررسمی از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون برجام انجام می‌شود.»

دور هشتم مذاکرات وین که همزمان با آغاز سال نو میلادی به مدت سه روز متوقف شده بود، عصر روز گذشته در هتل کوبورگ از سر گرفته شد؛ بر اساس آنچه سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد گفت‌وگوهای وین اکنون وارد «بحث‌های محتوایی» شده است. خطیب‌‌زاده همچنین در نشست خبری روز گذشته، دلیل پیشرفت مذاکرات و رسیدن به یک متن مشترک را حاصل «عقب‌‌نشینی طرف غربی از خواسته‌های حداکثری» دانست و گفت: «‌این متن حاصل همین واقع‌‌نگری طرف‌‌های غربی در گفت‌وگوهای وین است که نمی‌توانند فراتر از برجام در موضوع هسته‌‌ای درخواستی داشته باشند.» سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «آنچه ایران در ابتدای دور هفتم پیشنهاد داد و آنها حاضر نبودند بشنوند، امروز در متن‌‌ها نوشته شده است.» به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، در حال حاضر در مذاکرات وین در چهار حوزه «راستی‌آزمایی، تضمین، رفع تحریم و بحث هسته‌‌ای» پیشرفت‌هایی حاصل شده که در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌ها بیشتر بوده است و در برخی حوزه‌ها کمتر. وی در این رابطه تاکید کرد: «‌در حوزه‌هایی که مربوط به تعهدات طرف مقابل بوده، پیشرفت‌های کمی داشته‌‌ایم. برای همین می‌‌گویم که توپ در زمین طرف مقابل است.» خطیب‌زاده همچنین سازوکار مذاکرات وین را تشریح کرد.

 چگونگی مذاکرات

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره تصویر منتشر شده از اولیانوف و رابرت مالی و اینکه گفته می‌شود میخائیل اولیانوف به جای ایران در وین با آمریکا مذاکره می‌کند، گفت: «سازوکارهایی که در وین پیگیری می‌شود مشخص است. برخی به خاطر اینکه نمی‌توانند از متن خبرسازی خاصی کنند، به دنبال حواشی شاذ می‌‌روند و حاشیه‌هایی درست می‌کنند و براساس آن بر این گمان هستند که برداشت درستی را منتقل می‌کنند.» خطیب‌‌زاده در پاسخ به این سوال که طبق برخی اخبار منتشر شده، ایران از آقای اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین درخواست کرده که با رابرت مالی گفت‌وگو کند و یکسری اسناد مکتوب از طریق آقای اولیانوف به آمریکایی‌‌ها داده شده است، توضیح داد: «همان‌طور که پیش از این گفته‌‌ام مکانیزم گفت‌وگوها در وین بسیار روشن است.» سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: «بین ایران و ۱+۴ به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در وین در حال انجام است و یک سازوکار سه‌جانبه نیز بین ایران، چین و روسیه وجود دارد.» این مقام ایرانی در پاسخ به این پرسش که ۱+۴ با چه مکانیزمی با آمریکا صحبت می‌کند و مکانیزم مشترک یا انفرادی دارد، گفت: «‌ما به این موضوع نه ورود می‌کنیم و نه درباره آن می‌‌پرسیم و این هم برای نخستین بار نیست که آنها به صورت دوجانبه و چند‌جانبه گفت‌وگو می‌کنند؛ ضمن آنکه این اتفاق فقط مختص روسیه هم نیست.» خطیب‌زاده افزود: «بین ایران و ایالات متحده هم مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. این تبادل نظر برای جلوگیری از برخی سوءتفاهم‌ها و سوءبرداشت‌ها به‌صورت مکتوب و غیررسمی از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون برجام انجام می‌شود.»

آغاز مذاکرات بعد از سه روز توقف

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی صبح روز گذشته برای حضور در این مذاکرات وارد وین شد و عصر دوشنبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و روسای هیات‌‌های مذاکره‌کننده انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»، با توجه به تعطیلی سالن‌‌های میزبان مذاکرات در هتل کوبورگ به مناسبت آغاز سال نوی میلادی، مذاکرات از روز جمعه هفته پیش به مدت سه روز متوقف شد. با وجود اعلام وقفه در گفت‌وگوهای وین، رایزنی‌‌های غیررسمی و تبادل متون در جلسات غیررسمی میان هیات‌‌های کارشناسی ایران با هیات‌‌های مستقر در وین ادامه داشت. گفت‌وگوهای دیپلماتیک و کارشناسی به صورت دو‌جانبه و چندجانبه از عصر روز دوشنبه میان ایران و گروه ۱+۴ آغاز شد.

توافق خوب، در کمترین زمان

خطیب‌‌زاده روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره مذاکرات وین گفت: «ما برای رسیدن به یک توافق خوب و تحقق خواسته‌ها و منافع ملت ایران به وین رفته‌‌ایم.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، توضیح داد: «پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه از این پس به تنهایی بار زنده نگه داشتن توافق برجام را به دوش نمی‌‌کشد. ما به وین نمی‌‌رویم که وقت و انرژی ایران و تیم مذاکره‌کننده ایران هدر برود. پیشنهادهای مشخص ما روی میز است. طرف‌‌های مقابل نیز باید با پیشنهادهای مشخص بیایند تا در کمترین زمان ممکن به توافقی خوب برسیم.»

 موضع چین و روسیه در گفت‌وگوها

همچنین خطیب‌‌زاده درباره همکاری و مواضع ایران، روسیه و پکن چه درباره موضوع مذاکرات وین و چه مسائل غیر از آن گفت: «‌مواضع سه کشور درباره این موضوعات به هم نزدیک است.» سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه ایران، چین و روسیه در مذاکرات وین به دنبال کسب چه چیزی هستند، گفت: «من فکر می‌کنم جواب این سوال روشن است. چین و روسیه بر خلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند و می‌‌دانند که این آمریکایی‌‌ها بودند که فعالانه تلاش کردند برجام را از بین ببرند و فشار آوردند که کسی به برجام متعهد نماند. آمریکا در همین چارچوب کمپانی‌‌ها را برای عدم فعالیت و حضور در بازار ایران تحت فشار قرار داد و امروز در حالی در وین است که هیچ یک از این سیاست‌ها را عوض نکرده است.»

مکانیزم تبادل متون با آمریکا

همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش هماهنگ‌کننده برجام توضیح داد: «اگر سوال این است که برخی از هیات‌‌ها، سران و برخی از سفارتخانه‌ها در تهران نکاتی را مطرح می‌کنند همواره این موضوع وجود داشته است. سفارت سوئیس در تهران بارها این اقدام را انجام داده و این مکانیزم ناشناخته‌‌ای بین ایران و آمریکا نیست.»

خطیب‌‌زاده درباره مکانیزم تبادل متون با آمریکا افزود: «چیزی به جز متن‌‌های مکتوب آن هم به صورت غیررسمی بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده که این نیز با مکانیزم روشنی صورت می‌گیرد و هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است.» در عین حال سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: «آنهایی که در وین بوده‌‌اند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند ۱+۴ در ادوار گذشته نیز به صورت مختلف با هیات آمریکایی گفت‌وگو داشته است. بین ایران و آمریکا نیز مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. این تبادل نظر برای جلوگیری از برخی سوءتفاهم‌‌ها و سوءبرداشت‌‌ها به صورت مکتوب و غیررسمی از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون برجام انجام می‌شود. این جزئیات را گفتم برای اینکه افراد بدانند در وین چه اتفاقی می‌‌افتد. البته برخی‌‌ها هم با متن کاری ندارند و دوست دارند حاشیه‌سازی کنند و نکاتی را مطرح می‌کنند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران مطرح شده است یا نه، گفت: «آمریکایی‌‌ها از زمانی که فشار حداکثری را می‌خواستند علیه ایران اعمال کنند این درخواست را مطرح کرده‌‌اند و می‌خواستند یک عکس بگیرند. ما به آنها گفته‌‌ایم زمانی که آمریکا به تعهدات خود به صورت موثر عمل کند می‌تواند در میز برجام به عنوان یکی از اعضای برجام حاضر شود.»

ایران عقب‌‌نشینی نکرده غرب واقع‌‌بین شده

در ادامه سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که براساس برخی از اخبار منتشر شده این ادعا مطرح می‌شود که ایران از بعضی از مواضعش در وین عقب‌‌نشینی کرده است، گفت: «ما در بستر فضای عمومی و رسانه‌‌ای معمولا گفت‌وگوها را جلو نمی‌‌بریم ولی با توجه به برخی از مسائل، نکاتی را خدمت شما عرض می‌کنم. اگر امروز به متن مشترکی رسیده‌‌ایم به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست‌‌های حداکثری خود عقب‌‌نشینی کند و آنچه امروز داریم عقب‌‌نشینی یا به عبارتی دیگر واقع‌بینی طرف‌‌های غربی است که متوجه شدند نمی‌توانند خواسته‌‌ای فراتر از برجام در موضوع هسته‌‌ای داشته باشند و کمتر از برجام نیز نمی‌توانند درباره اجرای تعهدات خود عمل کنند.»

لاپید، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی ضمن طرح ادعاهایی درباره مذاکرات وین گفت که ایران و قدرت‌های جهانی مایل به احیای برجام هستند و به احتمال بسیار زیاد این اتفاق رخ خواهد داد. با استناد به گزارش‌تایمزآو اسرائیل، یائیر لاپید، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی دیروز در یک کنفرانس خبری گفت: ارزیابی ما این است که ایران و قدرت‌های جهانی مایل به احیای برجام هستند و به نظر می‌آید که این اتفاق به زودی روی دهد. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: نخست‌وزیر، وزیر دفاع و من گفته‌ایم که با هیچ توافقی مخالف نیستیم و یک توافق خوب، خوب است. مذکرات متمرکزی درباره اینکه توافق خوب شامل چه چیزهایی‌ است، در جریان است. جهان، از جمله طرفین مذاکرات [به مواضع اسرائیل] گوش می‌دهد. لاپید در ادامه ادعاهای خود گفت: از نظر ما مذاکرات وین به نتیجه مطلوبی برای اسرائیل دست نخواهد یافت؛ اما به‌طور مداوم در تلاشیم با کمک کسانی که در آن دخیل هستند، نتیجه را برای اسرائیل بهبود ببخشیم. وی همچنین ادعا کرد که طرفین توافق هسته‌ای بیش از گذشته موضع اسرائیل درقبال موضوع هسته‌ای ایران و این مذاکرات را جدی می‌گیرند. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، راب مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز به تازگی با یک مقام ارشد وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام رایزنی کرده است.علی باقری، رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان نیز ساعت ۱۵ به وقت وین با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیداری دوجانبه داشت. پس از این دیدار وی با روسای هیات‌های مذاکره‌کننده سه کشور اروپایی در گروه ۱+۴ به‌طور مشترک دیدار خواهد داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر