|
کدخبر: 196959

درخواست قطر از طالبان +‌جزئیات

قطر که میزبان رهبران طالبان است و نقش مهمی در تسهیل تخلیه اتباع کشورهای غربی از افغانستان ایفا کرد، از این جنبش خواست تا برای کسانی که مایل به ترک افغانستان پس از خروج آمریکایی ها هستند مسیر امن ایجاد کند.

شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت: ما از طالبان می خواهیم در موضوع آزادی و اجازه خروج و همچنین ورود به افغانستان یک گذرگاه و مسیر امن راه اندازی کند.

وی افزود: امیدواریم طالبان در آینده نزدیک که فرودگاه کابل دوباره فعالیت عادی خود را از سر می گیرد به این تعهدها پایبند باشد و هیچ چالش و مساله ای برای کسانی که خواهان ورود و خروج از افغانستان هستند، به وجود نیاید.

وزیر امور خارجه قطر اظهار کرد که دوحه به طور مداوم با طالبان در حال رایزنی و گفت و گو است و از رهبران آنها می خواهد که در سیاست های خود در برخورد با زنان افغان رویکرد منطقی در پیش گیرند و حقوق و آزادی های آنان را رعایت کنند.

در پی خروج آمریکا از افغانستان، نگاه ها به فرودگاه کابل و نحوه فعالیت و اجازه طالبان برای ورود و خروج از این مکان بدون ایجاد محدودیت متمرکز شده است.

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که فرودگاه کابل برای انتقال اتباع خارجی ساکن در افغانستان و ارسال کمک های پزشکی و حمایت های بشردوستانه از این کشور «اهمیت اساسی» دارد.

قطر نقش مهمی در فراهم سازی بسترهای خروج اتباع خارجی ساکن افغانستان از فرودگاه کابل دارد و این مکان به معبر و گذرگاه اصلی خروج ده ها هزار نفر از افغانستان به کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.

پنتاگون در حالی پایان ماموریت آمریکا در افغانستان را تایید کرد که یک مقام ارشد طالبان این روند را تاریخ سازی از جانب گروه متبوع خود عنوان کرد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار صحبت های این مقام ارشد طالبان افزود که تیراندازی‌هایی در سراسر شهر کابل به گوش رسیده که شلیک خوشحالی نیروهای طالبان از خروج آمریکایی‌ها بوده است.

در سال ۲۰۲۰ پس از نشستن آمریکا با طالبان بر سر میز مذاکره و دستیابی به یک توافق برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قرار شد در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۲۱ (۹ شهریور ۱۴۰۰) نیروهای خارجی کشور را ترک کنند.

زمانی که «جو بایدن»، رییس جمهوری آمریکا دستور آغاز عملیات خروج از افغانستان را در ماه مه (اردیبهشت) صادر کرد به تدریج روند خروج تجهیزات و نیروهای آمریکایی افزایش پیدا کرد.

به دنبال کم رنگ شدن حضور غربی‌ها در افغانستان، طالبان پیشروی در کشور و اشغال یک به یک شهرها را آغاز کرد تا اینکه سرانجام در ۲۵ مرداد ماه به پشت درهای پایتخت رسید.

با فرار «اشرف غنی»، رییس جمهوری پیشین افغانستان طالبان کنترل شهر کابل - پایتخت - و نهادهای دولتی را به دست گرفت.

با به قدرت رسیدن طالبان، روند خروج شهروندان و اتباع خارجی از افغانستان آغاز شد و هواپیماهای کشورهای غربی برای خروج مردم خود از این کشور در فرودگاه کابل حاضر شدند.

برخی از کشورها مانند انگلیس و فرانسه عملیات خروج را تا پیش از تاریخ ۳۱ اوت (۹ شهریور) به پایان رساندند.

سرانجام با وقوع حوادث مختلف از جمله حملات تروریستی و تیراندازی‌های بسیار در اطراف فرودگاه کابل که روزنه امید افغان‌ها برای خروج از کشور بود، آمریکا به ۲۰ سال اشغال افغانستان پایان داد.

پنتاگون - وزرات دفاع آمریکا - بامداد سه شنبه تایید کرد که عملیات خروج آمریکا از افغانستان به پایان رسید و آخرین هواپیمای آمریکایی این کشور را ترک کرد.

در همین پیوند نیز «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با بیان اینکه ماموریت نظامی واشنگتن در افغانستان به پایان رسیده است، اظهار کرد که نمایندگی دیپلماتیک در افغانستان نداریم و ماموریت دیپلماتیک خود را به دوحه قطر منتقل کردیم.

وزیر خارجه آمریکا پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی طی دو دهه اشغالگری در این کشور با پایانی خونبار، گام های بعدی آمریکا در افغانستان را فصلی جدید توصیف کرد.

وی گفت که با توجه به توقف حضور دیپلماتیک در کابل، عملیات خود را به دوحه قطر منتقل کردیم و از دوحه برای مدیریت دیپلماسی خود با افغانستان استفاده می کنیم.

بلینکن افزود که به کنگره اطلاع خواهیم داد از این نمایندگی برای مدیریت دیپلماسی خود با افغانستان از جمله نقل و انتقال پیام با طالبان استفاده می کنیم.

به گفته وی، بیش از ۱۲۳ هزار نفر از جمله حدود شش هزار شهروند آمریکایی با امنیت از افغانستان خارج شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا، عملیات خروج این افراد را اقدام نظامی گسترده، دیپلماتیک، انسان‌دوستانه و از سخت‌ترین ماموریت ها در تاریخ آمریکا خواند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها