|
کدخبر: 190210

اختصاصی گسترش‌نیوز:

همه چیز درباره تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور جدید

سید ابراهیم رئیسی با دریافت حکم تنفیذ ریاست جمهوری خود از رهبر انقلاب و سوگند خوردن در مجلس شورای اسلامی، به طور رسمی به هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران بدل خواهد شد.

سیاست همه چیز درباره تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور جدید

صبح امروز دوازدهم مرداد سال ۱۴۰۰ خورشیدی، مراسم تنفیذ ریاست جمهوری با حضور رهبر انقلاب و همچنین جمعی از مقامات کشوری و لشکری در حسینیه امام خمینی تهران برگزار شد.

در جریان این فرآیند رسمی انتقال قدرت از دولت پیشین به دولت جدید، معمولا حضور مقامات ادوار و فعلی و چهره های نظامی و فرهنگی از جریانات سیاسی مختلف، با حضور در حسینیه شاهد امضای متن حکم رئیس جمهور خواهند بود. هرچند در این دوره به نسبت ادوار پیشین، به دلیل شیوع موج پنجم پاندمی کرونا، افراد کمتری در حسینیه امام خمینی حضور خواهند داشت. از جمله غایبان سرشناس این مراسم می توان به سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد روسای جمهور پیشین، علی اکبر ناطق نوری و علی لاریجانی که ریاست قوه مقننه را بر عهده داشتند و همچنین سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی اشاره کرد.

 

غایبان سرشناس مراسم تنفیذ

شایان ذکر است که علی لاریجانی، سید حسن خمینی و محمود احمدی نژاد به پروسه انتخابات اخیر ورود کرده بود که سید حسن خمینی با منع مستقیم مقام معظم رهبری مواجه شد و البته علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد نیز با رد صلاحیت شورای نگهبان مواجه شدند.

در جریان این فرآیند پس از سخنرانی وزیر کشور و ارائه گزارش او درباره فرآیند انتخابات، رئیس جمهور جدید متن تنفیذ خود را از دست فرماندهی کل قوا و رئیس جمهور پیشین دریافت خواهد کرد و با فاصله معمول یک یا دو روز پس از تنفیذ، مراسم سوگند خوردن رئیس جمهور در مجلس، برگزار خواهد شد که رئیس قوه قضاییه در حرکتی نمادین، قرآن مجید را برای سوگند یاد کردن به رئیس جمهور واگذار می کند.

البته باید یادآور شد که معمولا سخنرانی رئیس جمهور منتخب پس از سخنرانی رئیس جمهور پیشین و پیش از رهبر انقلاب، به سخنرانی می پردازد و پس از آن نیز پروسه تشریفات مراسم تنفیذ به اتمام خواهد رسید و رئیس جمهور جدید با سوگند خوردن در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد که معمولا با حضور مقامات دولت پیشین، نمایندگان مجلس، اعضای شورای عالی قضایی و شورای عالی امنیت ملی، امرا و سرداران نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین نمایندگان برخی از کشور های خارجی برگزار خواهد شد و رئیس جمهور بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند خواهد خورد که پاسدار حقوق ملت و قانون اساسی باشد.

جزئیاتی از مراسم تحلیف رئیس

شایان ذکر است که مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی، که روز پنجشنبه ۱۴ مرداد با حضور سران ۱۰ کشور، روسای مجلس ۲۰ کشور، وزرای خارجه ۱۱ کشور، وزرای حوزه های دیگر از ۱۰ کشور و همچنین نمایندگان و نواب رئیسان مجالس و فرستاده های ویژه کشورهای دیگر برگزار خواهد شد. روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌ المللی و منطقه‌ ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌ المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ برای حضور در این مراسم بنابر دعوت قبلی و اعلام امادگی خودشان، حضور بهم خواهند رساند.

 

 

  • ناشناس ارسالی در

    وزیر کشور حتی یکبار متن سخنرانی خود را ن خوانده بود در حد بچه های دبستان بود.

ارسال نظر