|
کدخبر: 189684

خطیب زاده:اتهام رژیم صهیونیستی علیه ایران محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد اتهام رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به کشتی این رژیم در دریای عمان گفت: رژیم صهیونیستی بار اولش نیست که این اتهامات را متوجه ایران می‌کند.

سیاست خطیب زاده:اتهام رژیم صهیونیستی علیه ایران محکوم است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه مقامات رژیم صهیونیستی مسئولیت حمله به کشتی این رژیم در دریای عمان را متوجه ایران کرده است؟ گفت: رژیم صهیونیستی بار اولش نیست که این اتهامات را متوجه ایران می‌کند.

خطیب‌زاده گفت: این رژیم هرکجا رفته خشونت و ناامنی با خودش برده است. این اظهارات و اتهامات محکوم است.

وی افزود: لازم است همین جا یادآوری کنم، از همان ابتدا که زمان مراسم تحلیف معلوم شد، وزارت امورخارجه و سفارت‌خانه‌ها با دستورالعمل های ارسالی از مرکز به طور گسترده با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و دفتر رئیس جمهور منتخب، پیگیر برگزاری مراسم تحلیف بودند.

حضورچند ده هیئت خارجی در مراسم تحلیف رئیسی

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: چند ده هیئت در سطح روسای جمهور و دولت‌ها، روسای مجالس، وزرای خارجه و فرستاده‌های ویژه عازم تهران هستند، که نشان از مقبولیت و مشروعیت کشورمان در عرصه بین‌المللی است.  

خطیب زاده همچنین در خصوص احتمال حضور نماینده‌ای از عربستان سعودی در مراسم تحلیف رئیسی،  گفت: تا آنجایی که من جزئیات را دیدم، اسمی از نماینده عربستان در این مراسم نیست، اما باید مجددا چک کنم.

وی همچنین در خصوص برگزاری اجلاس چهارجانبه کریدور شمال به جنوب، افزود: کریدور شمال و جنوب از مهمترین کریدورهای ایران است که از سال ۲۰۰۱ به دنبال توسعه آن بودیم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: هند به عنوان توسعه دهنده بخشی از آن نقش مهمی دارد. گفتگوهایی هایی هم برای برگزاری این اجلاس شده اما زمان آن مشخص نشده است.

 رژیم‌ صهیونسیتی بداند با فرافکنی دردی دوا نمی‌شود

خطیب زاده در واکنش به اتهام‌زنی صهیونیست‌ها به کشورمان، گفت: رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن‌های واهی بردارد. این بار اولی نیست که رژیم اشغالگر قدس این چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند.  

وی افزود: این رژیم هرجایی رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است. مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهونیستی را به منطقه باز کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قطعا این اظهارات محکوم است، گفت: رژیم صهیونیستی بداند با این فرافکنی ها دردی از دردهایش دوا نمی شود. هر کسی باد بکارد، طوفان درو می‌کند.

درخواست سناتورهای آمریکایی ساده لوحانه است

خطیب‌زاده در واکنش به درخواست برخی از سناتورهای آمریکایی از «بایدن» برای ممانعت از حضور رئیس جمهور ایران در نشست سالیانه سازمان ملل، گفت: دولت امریکا باید توجه کند که وظایف قطعی میزبانی در خصوص مقر سازمان ملل متحد در نیویورک را دارد و فارغ از اختلافاتش با کشورها، وظایف مصرح میزبانی دارد و باید در این چارچوب عمل کند. این درخواست‌ها بچگانه، ساده‌لوحانه و در چارچوب لابی‌های ضد ایرانی است.

وی افزود: البته چنین چیزی، عجیب نیست و لابی صهیونیستی در ایالات متحده از هر فرصتی برای اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره ضرب و شتم یک ایرانی در سوئد و پیگیری وزارت امور خارجه نسبت به ضرب و شتم ایرانیان در زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور، گفت: آنچه در برخی از حوزه‌های صندوق‌های رای رخ داد را به صورت جدی پیگیری کردیم و هم دلجویی و هم پیگیری حقوقی و قضایی به عمل آمد. اما درباره ضرب و شتم یک ایرانی در سوئد، از همان لحظه اول، یادداشت اعتراضی داده شد و سفیر ایران نیز تماس‌هایی انجام داد. در فضای دیپلماتیک این مسئله در دست پیگیری است.

از هر ابتکاری که به ثبات منطقه کمک کند حمایت می‌کنیم

خطیب‌زاده همچنین در خصوص پروژه «شام جدید» میان عراق، اردن و مصر، گفت: ایران همواره از همه امکاناتی که به توسعه نقش عراق در منطقه کمک کند، استقبال می‌کند. 

وی افزود: همچنین هر ابتکاری که به صلح و ثبات منطقه کمک کند، مورد حمایت ایران است. البته این پروژه، سابقه چند دهه‌ای دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به تحولات تونس، گفت: از نزدیک تحولات تونس را پیگیری می‌کنیم و در کنار دولت و مردم تونس برای عبور از این مرحله هستیم.

خطیب زاده با بیان اینکه فکر می‌کنیم که تنها راه حل، گفتگوهای فراگیر است،اظهار داشت: امیدواریم گفتگوهایی میان تمامی طرف‌ها صورت بگیرد و هر چه زودتر به مسیر حل و فصل سیاسی بحران، خودش را در عمل نشان بدهد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها