|
کدخبر: 185560

ایران و مصر در قاهره مذاکره خواهند کرد

یک رسانه عربی مدعی شد که هیاتی از ایران به قاهره رفته و ‌مذاکراتی با مسئولان عالی رتبه مصر انجام داده است.

سیاست  ایران و مصر در قاهره مذاکره خواهند کرد

روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع مصری مدعی شد که اخیرا مذاکراتی میان ایران و مصر با هدف بهبود روابط میان دو کشور و رسیدن به رویکردهای نزدیک درخصوص برخی پرونده های منطقه ای انجام شده است.

این منابع گفته اند که هفته گذشته قاهره میزبان یک هیات ایرانی بوده است و این هیات با مسئولین عالی رتبه سازمان اطلاعات مصر دیدار و در رابطه با مسائل حساس میان دو کشور که منجر به بحران روابط شده است ، بحث و رایزنی کرده اند.

این منابع گفته اند که هدف از برگزاری این مذاکرات ایجاد روابط کامل میان دو کشور نیست بلکه ایجاد روابط متوازن از طریق کانال های روشن و دائمی با هدف همکاری های دوجانبه درخصوص مسائل مختلف و برای جلوگیری از هرگونه درگیری است.

این منابع در پاسخ به این سوال که این رویکرد مصر ممکن است منجر به خشم برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و امارات شود، تاکید کردند: اخیرا در سیاست خارجی مصر تحول بزرگی ایجاد شد و رویکرد جدید سیاست خارجی مصر این است که کلید روابط و منافع خود را به هیچ کشوری ندهند هرچند که روابطی قوی با آن کشور داشته باشند.

این منابع  مدعی شدند: این تحول بزرگ در سیاست خارجی مصر درپی پیام های ایران در راستای گسترش روابط با قاهره بوجود آمد اما مصر تاکنون به این پیام ها هیچ واکنشی نداشت و آخرین این پیام ها توسط ناصر کنعانی، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره به مقامات مصری رسید.

این منابع تاکید کردند: این جلسات مقدماتی که میان مسئولان امنیتی دو کشور انجام شد منجر به برخی رویکردهای جدید شد که در راس آن ها عدم اهانت دو طرف به یکدیگر وعدم به کارگیری خطاب سیاسی و رسانه ای هجومی است. سازمان اطلاعات مصر نیز به رسانه های داخلی دستور داده است که هیچگونه اهانتی به ایران و هم پیمانان آن در منطقه نکنند.

این منابع همچنین تاکید کردند که یکی از اهداف مصر از ایجاد تحول در روابط با ایران ،تلاش برای ایفای نقش جدید به عنوان میانجیگر میان تهران و کشورهای عربی خلیج (فارس) است که این امر مزایایی اقتصادی برای مصر دارد.

این منابع در ادامه مدعی شده اند که دو طرف ایرانی و مصری بیشتر در خصوص فعالیت ایران در منطقه دریای سرخ و یمن و میزان تاثیرگذاری آن بر منافع مصر رایزنی کردند و طرف ایرانی حامل پیام هایی بودند که همگی مبتنی بر آمادگی تهران برای مراعات شرایط و نگرانی های مصر و ایجاد امنیت کشتیرانی برای این کشور در دریای سرخ و تنگه باب المندب است زیرا این مساله امری حیاتی برای قاهره به شمار می رود

منابع مصری همچنین خاطرنشان کردند که هیات های ایرانی و مصری در خصوص اوضاع سوریه و مشارکت شرکت های مصری در بازسازی عراق نیز رایزنی کردند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر