|
کدخبر: 166478

مذاکرات مستقیم ایران و سعودی ها در عراق

روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد که مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور در بغداد پایتخت عراق مذاکرات مستقیم برگزار کردند.

بین‌الملل مذاکرات مستقیم ایران و سعودی ها در عراق

یک رسانه انگلیسی از ایفای نقش نخست‌وزیر عراق برای آغاز مذاکرات مستقیم بین مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داد.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی شد، مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، در حال انجام مذاکرات مستقیم بوده‌اند.

طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد صورت گرفته و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران  انجام شده است.

منابع استنادی فایننشال تایمز مدعی شدند، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شد و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها، «مثبت» بودند.

بنا بر این گزارش ادعایی، ریاست هیات سعودی در مذاکرات بیستم فروردین ماه را «خالد بن علی الحمیدان» مدیرکل اداره اطلاعات عمومی برعهده داشت و دور بعدی مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران هم برای هفته آینده برنامه ریزی شده است.

فایننشال تایمز گزارش داد: «مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق فرایند (مذاکرات مستقیم ادعایی بین عربستان سعودی و ایران) را تسهیل کرده است و الکاظمی ماه گذشته در ریاض با شاهزاده محمد (ولی‌عهد عربستان سعودی) در این باره گفت‌و‌گوهایی داشت».

یک «مقام مطلع» که نام و هویتش فاش نشده، به این رسانه انگلیسی گفت: «(مذاکرات ادعایی بین عربستان سعودی و ایران) با سرعت به جلو حرکت می‌کند چرا که مذاکرات ایالات متحده (در رابطه با توافق هسته‌ای ایران) با سرعت در حال حرکت به جلو است و همچنین به خاطر حملات حوثی‌ها (به مواضع عربستان سعودی)».

فایننشال تایمز در ادامه این گزارش ادعایی خبر داد که «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن هرگونه مذاکرات با ایران را تکذیب کرد و دولت‌های ایران و عراق اظهارنظری در این باره نکرده‌اند».

به گزارش ادعایی این روزنامه، یک مقام ارشد عراقی و یک دیپلمات خارجی اما تایید کردند که میان نمایندگان عربستان سعودی و ایران در بغداد مذاکرات مستقیم انجام شده است.

این مقام عراقی ناشناس همچنین مدعی شد که بغداد برقراری «کانال‌های ارتباطی» بین ایران و مصر و همچنین ایران و اردن را تسهیل کرده است.

این مقام افزود: «نخست‌وزیر (مصطفی الکاظمی) بسیار مشتاق است که شخصا در تبدیل کردن عراق به پل ارتباطی میان قدرت‌های متضاد در منطقه ایفای نقش کند. این به نفع منافع عراق است که بتواند این نقش را بازی کند. هر چه قدر در منطقه تقابل بیشتر باشد، اینجا (در عراق) این موضوع خودش را بیشتر نشان خواهد داد. این دیدارها (میان نمایندگان عربستان سعودی و ایران) در حال انجام شدن است».

در پایان گزارش فایننشال تایمز، به نقل از «یک مقام دیگر عراقی» مطلع از مذاکرات عربستان سعودی و ایران ادعایی مطرح شده است.

این مقام ناشناس تصریح کرد: «الکاظمی ارتباطات خوبی با نظام ایران دارد. موضوع جدید است است که الکاظمی همین نقش را در قبال عربستان سعودی هم دارد بازی می‌کند. برای عراق خوب است که چنین نقشی را ایفا کند اما هنوز در روزهای بسیار ابتدایی قرار داریم».

این درحالی است که وبگاه «عرب نیوز» ادعای مذاکره ایران و عربستان را تکذیب کرد

در گزارش این رسانه عربستان آمده است: «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرده است».

منبع: فارس

ارسال نظر