|
کدخبر: 185178

هدف ایران از میزبانی برای مذاکرات طالبان چه بود؟

این میزبانی اگرچه برای عرصه دیپلماسی در منطقه برگ برنده محسوب می‌شد، انتقاداتی را در شبکه اجتماعی رقم زد. در مقابل این نقدها صاحب‌نظران سیاست خارجی می‌کوشند اهمیت برگزاری نشست صلح و میزبانی تهران را برای عموم تشریح کنند.

سیاست هدف ایران از میزبانی برای مذاکرات طالبان چه بود؟

تهران پنجشنبه گذشته میزبان نشست صلح افغانستان بود؛ نشستی که در آن ۴ هیأت عالی‌رتبه افغان (متشکل از هیأت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی طالبان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیأت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع) و وزیر خارجه هندوستان در ایران روند صلح افغانستان را بررسی کردند. 

درهمین راستا رئیس اسبق ستاد افغانستان در وزارت امور خارجه نشست تهران را مقدمه تداوم مذاکرات درباره آینده افغانستان ارزیابی کرد و گفت: اگر ایران با طالبان مذاکره می‌کند، به‌معنای دفاع از تروریسم نیست. ایران از رویکردهای سیاسی طالبان حمایت کرده و آنها را از اقدامات خشن و تروریستی پرهیز می‌دهد.

محسن پاک‌آیین، درباره برگزاری نشست ۲ روزه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران گفت: حضور هیأت‌های مختلف افغانستانی با رویکردها و گرایش‌های مختلف در تهران و مذاکره پیرامون خاتمه وضعیت بحرانی فعلی و دستیابی به صلح که هم با حضور نمایندگان دولت افغانستان و هم نمایندگان طالبان انجام شد، اقدامی مثبت باید تلقی شود.

به‌گفته این کارشناس مسائل افغانستان، حضور آمریکایی‌ها در افغانستان هزینه‌های سنگین برای این کشور باقی گذاشته و نه‌تنها به تروریسم خاتمه نداده بلکه گروه تروریستی داعش را هم در افغانستان جایگزین کرده و آنها را در این کشور استقرار داده است.

پاک‌آیین با بیان این که حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در تهران در زمان مناسبی انجام شد،ابراز کرد: مذاکرات تهران هرچند ممکن است با توجه به عمق اختلافات طرفین منجر به نتیجه ملموسی نشود اما می‌تواند مقدمه خوبی برای تداوم مذاکرات درباره آینده افغانستان و صلح در این کشور باشد و به‌تدریج شاهد آن باشیم که دولت و همه گروه‌های پشتون، تاجیک، ازبک، هزاره‌ و قزلباش در افغانستان به وحدت ملی و توسعه کشور برسند.

وی درباره طرح این مسئله که برخی گفت‌وگوهای ایران با طالبان را تطهیر این گروه تلقی کرده‌اند، گفت: هیچ‌کسی و کشوری نمی‌تواند طالبان را تطهیر کند، به جز خود این گروه. اگر این گروه بتواند از فعالیت‌های تروریستی‌اش فاصله گرفته، برای دستیابی به امتیازات سیاسی از اقدامات نظامی پرهیز کند و مردم و کشور افغانستان را قربانی اهداف سیاسی‌اش نکند، به‌طور طبیعی با اقبال عمومی روبه‌رو می‌شود.

پاک‌آیین با بیان این که طالبان به‌دنبال پوست‌اندازی و تغییر رویکرد است، گفت: با این حال نمی‌توان گفت این رویکرد به نتیجه رسیده یا اتفاق افتاده است چراکه کماکان افراد تندرو در بدنه طالبان وجود دارند ولی اکثریت افراد سیاست‌ساز این گروه به‌دنبال تقویت رویکردهای سیاسی هستند.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها