|
کدخبر: 166378

هفت هزار زندانی طالبان آزاد می شوند + جزئیات

یک کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اعلام کرد که در سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل، محمداشرف غنی رئیس جمهوری این کشور متعهد شده است ۷ هزار زندانی گروه طالبان را آزاد کند.

بین‌الملل هفت هزار زندانی طالبان آزاد می شوند + جزئیات

«داوود عابدی» کارشناس مسائل سیاسی و از افراد نزدیک به طالبان به طلوع نیوز افغانستان گفت براساس اطلاعات وی، غنی در سفر اخیر آنتونی بلینکن متعهد شده است که هفت هزار زندانی گروه طالبان را آزاد کند و همچنین در حال حاضر سازمان ملل متحد نیز در حال رایزنی برای خارج کردن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه است.

گروه طالبان در اطلاعیه ۳ روز پیش خود اعلام کرده بود که آمریکا به آنها تعهد داده که هفت هزار زندانی این گروه را در جریان گفت وگوی صلح دوحه آزاد می کند. در ضمن نام رهبران آنها را نیز از فهرست سیاه خارج می کنند که تاکنون به آن عمل نکرده است.

عابدی می افزاید: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان براساس زمان بندی تعیین شده رئیس جمهوری آمریکا نیز با شک و تردیدهایی مواجه است. زیرا یک شرکت آمریکایی در حال حاضر یک قرارداد بیش از ۹۰۰ میلیون دلاری را قرار است تا سال ۲۰۲۲ و یا فراتر از آن در فرودگاه بگرام افغانستان به پیش برد که روند خروج را مشکوک می سازد.

این موضوع در حالی مطرح می شود که پیش از این امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان آزادی حدود شش هزار زندانی طالبان را پیش از آغاز نشست دوحه بزرگترین اشتباه دولت خوانده است.

هرچند دولت و مقامات افغان در سفر اخیر بلینکن از آزادی زندانیان طالبان و خروج نام رهبران این گروه از فهرست سیاه چیزی نگفته اند اما وزارت خارجه آمریکا با انتشار تصویر دو نفری از بلینکن و رئیس جمهوری افغانستان این گمانه زنی را تقویت کرده است که این موضوع در این دیدار دو نفره مطرح شده باشد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها