|
کدخبر: 184387

رهبران سیاسی افغان و طالبان در تهران دیدار کردند

همزمان با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گام مهمی جهت برقراری صلح برداشته است و رهبران سیاسی افغان و طالبان در تهران دیدار کردند.

سیاست رهبران سیاسی افغان و طالبان در تهران دیدار کردند

هم‌زمان با افزایش‌ تنش‌های سیاسی و‌ نظامی در افغانستان و در فاصله کوتاهی مانده تا خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گامی مهم جهت برقراری صلح و ثبات در افغانستان برداشته است.

 تهران با دعوت از شماری از رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان و همچنین میزبانی از رهبران ارشد سیاسی گروه طالبان، زمینه را جهت آغاز همگرایی میان گروه‌های مختلف افغانستان فراهم کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز تنش‌های سیاسی و نظامی در افغانستان به کار بسته است.

یونس قانونی، کریم خرم، ارشاد احمدی، محمدالله بتاش، ظاهر وحدت و سلام رحیمی اعضای هیات سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده که نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریبا این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفتگوها در آینده باشد.

 از سوی دیگر رهبران ارشد سیاسی طالبان به ریاست «عباس استانکزی» معاون سیاسی و مولوی «خیرالله خیرخواه» همچنین «قاری دین محمد حنیف» نیز به تهران آمده‌اند که این خود نشان از عزم جدی این گروه برای حاضر شدن در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارد.

به نظر می‌رسد ابتکار و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سر و‌سامان دادن به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و فقط نقش تسهیل‌گری بازی کردن در این مذاکرات می‌تواند الگوی مناسبی در اختیار سایر قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین، روسیه و پاکستان قرار دهد تا آنها نیز از این طریق شرایط را برای آینده روشن افغانستان فراهم سازند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر