|
کدخبر: 182098

طالبان چه به روز افغانستان آورد + نقشه

طالبان با ادامه پیشروی‌ها در مناطق شمالی افغانستان توانست مساحت تحت تصرف را در استان «تلخ» به ۶۰ درصد برساند و یک گام دیگر به شهر راهبردی «مزار شریف» نزدیک تر شود.

سیاست طالبان چه به روز افغانستان آورد + نقشه

استان «بلخ» در شمال افغانستان هم مانند سایر مناطق در روزهای گذشته صحنه درگیری‌های سنگین نیروهای ارتش و گروه‌های دفاع مردمی با شبه نظامیان طالبان بوده و نبردها همچنان در برخی نقاط در جریان است.

یک منبع میدانی که تحولات را در شمال افغانستان از نزدیک دنبال می‌کند به جزییات درگیری در استان بلخ اشاره کرد و گفت: نیروهای دولتی با عناصر طالبان در مناطق هم مرز با کشور «ازبکستان» هم درگیر شده‌اند.

براساس تازه‌ترین اطلاعاتی که این منبع از تحولات میدانی استان بلخ در اختیار گذاشته، نیروهای شبه نظامی «طالبان» در جریان درگیری‌ها توانستند شهرستان مهم «کشنده» را از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند و به تصرف خود دربیاورند.

این منبع میدانی با بیان این که شهرستان «کشنده» در جنوب استان بلخ واقع شده، افزود: این منطقه با شهرستان‌های «زاری، شولگره و چهارکنت» هم مرز است و از محورهای شرق و غرب به استان‌های «سرپل و سمنگان» متصل می‌شود.

شهرستان «کشنده» یکی از راه‌های اتصال شهرستان مزار شریف (چهارمین شهر بزرگ افغانستان و مرکز استان بلخ) به استان‌های «سرپل و سمنگان» است و همین موقعیت راهبردی بر اهمیتش برای شبه نظامیان طالبان افزوده است.

درحال‌حاضر شهرستان‌های «زاری و شولگره» در حومه «کشنده» به همراه شهرستان‌های مرزی تابع استان‌های «سرپل و سمنگان» هم تقریبا به تصرف نیروهای طالبان درآمده‌اند و نیروهای دولتی از این مناطق خارج شده‌اند.

در روزهای اخیر نیروهای مسلح طالبان در ادامه حملات خود در استان بلخ با عقب راندن نیروهای ارتش و گروه‌های دفاع مردمی توانستند شهرستان‌های «چهاربولک، دولت آباد، شولگره» را به طور کامل به سیطره درآورند.

براساس آخرین اخبار به‌دست آمده، درگیری‌ها در شهرستان‌های «بلخ و چمتال» میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان در جریان است و به گفته منابع میدانی برخی مناطق در این دو شهرستان بین دو طرف دست به‌دست می‌شود.

«بلخ» یکی از مهم‌ترین استان‌های شمالی افغانستان محسوب می‌شود که ۱۶شهرستان به نام‌های «شورتپه، دولت آباد، چاربولک، بلخ، نهرشاهی، مزارشریف، دهدادی، چمتال، شولگره، کشنده، زاری، چهارکنت، مارمل، حیرتان، کلدار، خلم» دارد.

بیشتر مناطق شهرستان‌های «مزار شریف، بلخ، شورتپه، نهرشاهی، خیرتان، کلدار و خلم» در کنترل نیروهای ارتش و مردمی است و سایر نقاط در استان بلخ به طور کامل سقوط کرده‌اند و به تصرف گروه طالبان درآمده‌اند.

حدود ۴۰ درصد از مساحت استان بلخ (مناطق شمالی، مرکزی، شرقی و مرزی) در تسلط نیروهای دولتی و حدود ۶۰ درصد از خاک این استان در سیطره گروه طالبان است و درگیری‌ها در برخی از مناطق میان دو طرف ادامه دارد.

 

منبع: مشرق

ارسال نظر