|
کدخبر: 183727

مانع توافق نهایی در برجام،آمریکا است

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا گفت: مشکلات مربوط به توافق نهایی برای اجرای برجام به آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی برمی‌گردد زیرا واشنگتن حاضر نیست تضمین دهد که برجام را بار دیگر زیر پا نخواهد گذارد.

سیاست مانع توافق نهایی در برجام،آمریکا است

سید حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در جمع اعضای کمیته شورای روابط خارجی بوستون آمریکا و در پاسخ به سوال یکی از اعضا درباره مشکلات مذاکرات وین افزود: سایر قدرت‌های جهانی هم نشان دادند وقتی که ترامپ از برجام خارج شد، آنها هم بخاطر ترس از تحریم‌های آمریکا، تعهدات برجامی خود را اجرا نکردند.

موسویان تصریح کرد: بنابراین قدرت‌های جهانی و در رأس آنها آمریکا حاضر نیستند تعهد دهند که برجام توافقی پایدار خواهد بود.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا اظهار داشت: مشکل دوم هم گره زدن آینده برجام به بحران های منطقه ای است. آمریکا و اروپا در دوره اقای احمدی نژاد حاضر نشدند پیشنهاد ایران درمورد گفتگو راجع به موضوع هسته‌ای و سایر مسائل منطقه‌ای را بپذیرند و اصرار بر این داشتند که صرفا درمورد هسته‌ای مذاکره میکنند. لذا این آمریکا و اروپا هستند که اکنون دبه کرده و مسائل منطقه را پیش کشیده اند.

موسویان یادآور شد: علت عدم حصول توافق هسته‌ای در طول ده سال مذاکرات هسته ای از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ (۸۲ تا ۹۲) این بود که آمریکا حاضر نبود حق قانونی و مشروع ایران درقالب معاهده عدم اشاعه هسته ای را بپذیرد. علت اینکه مذاکرات از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ (۹۲ تا ۹۴) به نتیجه رسید هم این بود که آمریکا حق غنی سازی ایران را پذیرفت.

این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران افزود: کل برجام هم در دو تعهد درمقابل دو تعهد  خلاصه می شود: قدرتهای جهانی حقوق هسته ای ایران از جمله غنی سازی را پذیرفته و متعهد به رفع تحریمها شدند. ایران هم حداکثر شفافیت را پذیرفت و برای یک دوره محدود هم محدودیتهایی مثل غنی سازی زیر ۵% را پذیرفت.

وی اضافه کرد: این توافق درقالب برجام نهایی شد و طی قطعنامه شورای امنیت به تصویب رسید. درعمل هم ثابت شد که ایران به تعهداتش کامل عمل کرد ولی آمریکا و سایر قدرتهای جهانی  به تعهداتشان عمل نکردند.

موسویان تاکید کرد: ایران درقالب برجام شفافیت حداکثری در چهارچوب مقررات بین‌المللی را پذیرفته و این تعهدات تا زمانی که قدرت های جهانی به برجام متعهد باشند، ادامه خواهد یافت ولاغیر.

دیپلمات پیشین ایران در پاسخ به سوال اعضای کمیته شورای روابط خارجی بوستون آمریکا درباره ادعاهای اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: تعهد ایران به عدم ساخت بمب هسته ای نه تنها بخاطر معاهده ان. پی. تی و برجام بلکه بخاطر فتوای رهبر معظم انقلاب  درمورد حرمت سلاح های هسته ای و کشتار جمعی است که سایر مراجع مذهبی شیعه هم همین نظر را دارند. لذا حتی اگر ایران از این ان. پی تی و برجام هم خارج شود، باز بخاطر فتوای مذهبی، سراغ بمب هسته ای نخواهد رفت.

موسویان تصریح کرد: اگر ایران می‌خواست بمب هسته ای بسازد، تاکنون ساخته بود همانطور که به غنی سازی دست یافت در حالیکه آمریکا و همه قدرتهای جهانی مخالف بودند.

وی افزود: مجلس ایران معاهده عدم اشاعه بمب هسته ای (ان پی تی) را تصویب کرده که تبدیل به قانون شده است. این به معنی تعهد دائمی ایران به نداشتن بمب هسته ای است. ایران درقالب برجام پروتکل الحاقی و مقررات ترتیبات اجرایی کد ۳.۱ را پذیرفت درحالیکه ۸۰ کشور جهان نپذیرفتند.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا تصریح کرد: اسرائیل تنها کشوردارنده دهها بمب هسته ای درخاورمیانه است، معاهده ان. پی. تی را نپذیرفته و اجازه بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی دهد. حال این مجرم هسته ای، ایران را متهم می کند درحالیکه ایران بمب هسته ای ندارد ، معاهده ان. پی. تی را پذیرفته و بیشترین دسترسی های تاریخ آژانس را هم داده است.

وی افزود: ادعاهای آمریکا درمورد مخالفت با بمب هسته ای دروغ است زیرا اسرائیل، پاکستان و هند هیچکدام معاهده ان. پی. تی را نپذیرفتند و بمب هسته ای هم ساختند و آمریکا هم با آنها دارای رابطه استراتژیک است.

موسویان درپاسخ به این ادعا که ایران ۱۰ درصد ذخائر انرژی فسیلی نفت را دارد و لذا نیازی به انرژی هسته ای ندارد، گفت: اول باید این سئوال را از آمریکایی ها بپرسید چون آمریکا و غرب درزمان شاه تصمیم گرفتند ایران هسته ای بوجود آورند و بنا داشتند ظرف ۲۰ سال ۲۰ نیروگاه هسته ای درایران بسازند، آمریکا راکتور تهران را در ۱۹۶۷ ساخت و آلمان ها نیروگاه بوشهر را ساختند.

وی افزود: بعد از انقلاب درحالی که ایران پروژه های هسته‌ای شاه را لغو کردند، آمریکا و غرب حتی حاضر به تامین سوخت نیروگاه تهران و تکمیل بوشهر نشدند. این سیاست زورگویانه غرب موجب شد که ایران مجبور شود، سوخت را در داخل تهیه کند.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا یادآوری کرد: کشوری مثل امارات با یک میلیون جمعیت بومی با ذخائر نفت کلان، چهار نیروگاه ساخته و ایران با ۸۵ میلیون جمعیت یک نیروگاه هسته ای دارد.عربستان هم قراردادهای گسترده هسته ای با آمریکا و روسیه و چین و اروپا امضا کرده درحالیکه میزان ذخائر نفت آن بیشتر از ایران است.

وی افزود: آمریکا و روسیه هم بیشترین ذخائر نفت و گاز دنیا را دارند و بیشترین پروژه های هسته ای و بمب های هسته ای جهان را دارند. لذا این سئوال شما اگر اصالت داشته باشد اول درمورد آمریکا و قدرتهای جهانی و متحدان آمریکا درمنطقه باید اعمال شود و بعد ایران.

موسویان تاکید کرد: اگر دنبال توافق با ایران هستند، باید دست از استانداردهای دوگانه و تبعیض علیه ایران بردارند. کشورهایی هستند که تسلیم زورگویی آمریکا می شوند، اما ایرانی ها با هزاران سال سابقه تمدن و تاریخ، زیر با زورگویی و قلدری آمریکا نخواهند رفت.

موسویان درپاسخ به سئوالی مبنی بر این ادعا که ایران به دنبال صدور ایدئولوژی است، گفت:  گزارش های آمریکایی می گوید عربستان درچهل سال گذشته، ۱۱۰ میلیارد دلار برای صدور ایدئولوژی وهابیت هزینه کرده که منشاء پیدایش گروهای تروریستی مثل القاعده و داعش بوده و درعین حال هم متحد آمریکا است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: اساس مشکلات منطقه بخاطر جنگ هایی است که درچند دهه گذشته توسط آمریکا، غرب و برخی از کشورهای عربی در منطقه رخ داده است.

وی یادآور شد: حمله نظامی به ایران، کویت، عراق، افغانستان، لیبی و یمن همه توسط کشورهای غربی و عربی بود و ایران حمله نظامی به هیچ کشوری نداشته است. آمریکا ۱۸ سال افغانستان را اشغال کرد و نتیجه آن، سلطه طالبان به بخش اعظم این کشور و گسترش تروریسم شد. لذا مقصر این اوضاع، آمریکا و متحدان غربی و عربی اش هستند نه ایران.

مشکل یمن تجاوز نظامی عربستان با حمایت آمریکاست نه ایران

موسویان در پاسخ به ادعای دیگری مبنی بر اینکه حمایت ایران از حوثی ها (انصار الله) موجب جنگ یمن شده است، گفت: حوثی ها نه مزدور هستند و نه توسط ایران ایجاد شده اند. حوثی ها و زیدی ها هزار سال بر یمن حکومت کردند تا اینکه درسال ۱۹۶۲  مصر به یمن تجاوز نظامی کرد و آنها را از قدرت برکنار کرد.

دیپلمات سابق ایران اضافه کرد: برای چندین دهه، زیدی ها و حوثی ها متحد عربستان بودند بطوریکه رئیس جمهوری  یمن از صدام در جنگ علیه ایران حمایت کرد.

وی یادآور شد:  اوضاع به این دلیل تغییر کرد که عربستان درشش سال پیش به یمن حمله نظامی کرد و بدترین بحران انسانی تاریخ معاصر را با حمایت نظامی آمریکا درجنگ علیه یمن به وجود آورد. دراین شرایط بود که ایران از حوثی ها حمایت کرد. لذا مشکل یمن، تجاوز نظامی عربستان با حمایت آمریکاست نه ایران.

موسویان درپاسخ به سئوالی درمورد توافق امارات و بحرین با اسرائیل درمورد روابط دیپلماتیک نیز گفت:ایران اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و امارات به رسمیت شناخت. ایران و امارات دارای حاکمیت مستقل هستند که می توانند درمورد روابط با سایران تصمیم مستقل بگیرند.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا درمورد ادعای اسرائیل مبنی برقصد ایران برای نابودی این رژیم گفت: در ایران صداهای مختلف در مورد اسرائیل شنیده می شود. اما اسرائیل از ابتدای انقلاب ، دنبال فروپاشی ایران، اعمال تحریم ها و حمله نظامی توسط آمریکا بوده و ایران هم پاسخ خصومت را با خصومت می دهد.

موسویان در عین حال اظهار داشت: اما درسیاست خارجی رهبر عالی ایران مثل رئیس جمهوری آمریکا، تصمیم گیرنده نهایی است. معظم له در مورد بحران فلسطین در حضور مقامات عالیرتبه ۱۲۰ کشور غیرمتعهد جهان گفتند که راه حل مساله فلسطین، انتخابات آزاد توسط مسلمانان، یهودیان و مسیحیان برای تعیین سرنوشت خود است و ایران به رای آنها احترام خواهد گذاشت و از نظر من این فرمول درستی است و سیاست اصلی ایران هم همین است. 

ایجاد سازمان همکاری و امنیت جمعی در خلیج فارس

دیپلمات سابق ایران در پاسخ به سوالی درباره مکانیزم حل بحران های منطقه خلیج فارس گفت: ایجاد سازمان همکاری و امنیت جمعی درخلیج فارس بهترین مکانیزم برای تبدیل تقابل ها به همکاری های منطقه ای بین ایران و عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: این راه حلی است که من در ۱۰ سال گذشته مرتب گفته ام و اخیرا هم کتابی دراین مورد منتشر کردم. مسائل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه گفتگو شود. اعضای دائم شورای امنیت هم طبق قطعنامه ۵۹۸ و منشور سازمان ملل، می توانند نظارت داشته باشند. درقالب این سیستم می توان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی به وجود آورد و اصول برجام را منطقه‌ای کرد تا هیچ کشوری نتواند بمب بسازد.

موسویان درپاسخ به سئوالی درمورد مشارکت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و اوضاع اقتصادی گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران با مشارکت ۴۸% مردم انجام شد که مشارکت نسبت به انتخابات قبلی کمتر بود. من طرفدار حذف سایر کاندیداها نیستم. اما آقای رئیسی درانتخابات ۹۶ حدود ۱۶ میلیون رای آورد و درانتخابات اخیر حدود ۱۹ میلیون.

وی افزود: تجمعات بخاطر مشکلات اقتصادی درگذشته هم بوده و درآینده هم ممکن است باشد اما این به معنی فروپاشی نیست چون ایران در طول ۴۰ سال با سیاست تحریم، فشار و تغییر رژیم آمریکا دست و پنجه نرم کرده و آمریکا هم دراهدافش شکست خورده است.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا تصریح کرد: آمریکا ۴۰ سال دنبال انزوای ایران بوده اما حالا می گوید که چرا ایران بیشترین نفوذ را در منطقه  دارد. پس مشکل از سیاست آمریکاست و نه مقاومت ایران.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها