|
کدخبر: 183228

واکنش نماینده سابق مجلس به کابینه احتمالی رئیسی

نماینده سابق مجلس گفت: دولت باید خود را پلکان ترقی مردم قرار دهند نه اینکه مردم پلکان ترقی آنان باشند و افراد بیایند و چند صباحی در مناصبی قرار گیرند تا جیب خود و نزدیکان خود را پر کنند و به آشنایان و دوستان‌تان پست و مقام ببخشند.

محمد قمی در پاسخ به این پرسش که ویژگی یک کابینه کارآمد چیست، اظهار کرد: یکی از مشخصات دولت این است که اعضای آن با انقلاب رابطه خوبی داشته باشند و به جمهوریت و اسلامیت نظام که مورد تاکید فراوان است تعصب داشته باشند و برای حفظ و پیشرفت آن تلاش کنند.

 وی با بیان اینکه دولتی‌ها نباید مردم را پلکان ترقی خود سازند، اظهار کرد: دولت باید خود را پلکان ترقی مردم قرار دهند نه اینکه مردم پلکان ترقی آنان باشند و افراد بیایند و چند صباحی در مناصبی قرار گیرند تا جیب خود و نزدیکان خود را پر کنند و به آشنایان و دوستان‌تان پست و مقام ببخشند.

این نماینده سابق مجلس افزود: دولتی‌ها نباید اهل دنیاطلبی باشند و در کارشان هم نباید بی‌برنامگی حاکم شود. آنان باید طوری عمل کنند که برای هرروز کار خود یک برنامه‌ریزی درست و دقیق داشته باشند تا در یک دوره چهار ساله اهداف مشخصی را محقق کنند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مردم ما نسبت به انقلاب دین خود را ادا کردند و حالا نوبت مسئولان است، یادآور شد: هر دولتی که می‌آید می‌گوید دولت قبلی کار نکرده، باید از این به بعد از دولت‌ها پرسید که خودت چکار کردی یا می‌خواهی چکار کنی؟

قمی با بیان اینکه دولت باید جهادی باشد، اظهار کرد: دولت باید شبانه‌روز هم و غم خود را مردم قرار دهد و کار خود را محدود به ساعات اداری نکند. دولت باید خود را دارای اختیار و اقتدار بداند و اگر در موردی به نفع مردم تصمیم‌ گرفت دیگر از کسی یا چیزی نترسند و کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: دولت کارآمد باید تفکر خدمت به مردم را داشته باشد و اگر در جایی کاری را دید که باید و لازم است انجام شود دیگر به اینکه ممکن است چه واکنشی از سایرین دریافت کنند نگاه نکند. بلکه به قیمت استعفاء افراد یا برکناری آنان کار درست، انجام شود.

مجتبی یوسفی با اشاره به ویژگی های لازم برای تشکیل کابینه کارآمد در دولت سیزدهم گفت: ما باید به جای گمانه زنی درباره اشخاص یاد بگیریم که به سمت شاخص ها برویم. در واقع به جای قائم بودن به فرد قائم به برنامه و شاخص باشیم. برای اینکه برنامه ملاک باشد و شاخص قابل پایش و قابل امتیاز دهی وجود داشته باشد باید ببینیم اسناد بالادستی، چشم انداز ۱۴۰۴، برنامه های توسعه و سیاست های ابلاغی رهبری از ما چه می خواهند.

وی افزود: ما اسناد بالادستی خوبی در موضوعات مختلف داریم مثل برنامه های پنج ساله توسعه که کمک می کند خط سیر یک دولت در آن مشخص شود و مسیر برنامه های سالانه و طرح ها و لوایح نیز روشن شود تا نهایتا کشور بر اساس یک خط سیر مشخص حرکت کند، نه اینکه هر دولت و وزیری بر سر کار می آید تصمیم غیر کارشناسانه خلق الساعه بگیرد.

ویژگی‌های کابینه رئیسی از زبان نمایندگان مجلس

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه مردم به دولت سیزدهم امید بستند یادآور شد: آنچه امروز موضوع اصلی کشور است اشتغال، معیشت و ارزش پول ملی است. وزرایی که می خواهند بر سر کار بیایند باید به جای اینکه برنامه های تکراری ارائه کنند با یک شاخص از بدنه نخبگانی، کارشناسی و دانشگاهی انتخاب شوند و برنامه هایی را ارائه دهند که قابل وزن کشی و امتیاز دهی باشد. به جای اینکه در روز رای اعتماد صحبت های احساسی کنند یا وعده بدهند باید بدانند که مثلا در سال اول چه اهدافی را دنبال می کنند و در سال های دوم به چه سمتی خواهند رفت. ما باید به جای انتخاب افراد سیاسی به سمت افراد کارشناس برویم. متاسفانه در کشور ما اینطور تداعی شده که وزرا باید به جای سابقه مدیریتی و کارشناسی، سابقه سیاسی داشته باشند.

یوسفی اضافه کرد: مثلا در حوزه مسکن چند گفتمان وجود دارد یکی اینکه دولت نباید در این زمینه ورود کند و برنامه ای داشته باشد که این مثل شرایط الان است که مسکن رها شده و رهن و اجاره هم به آرزو تبدیل شده است. گفتمان دیگر این است که این حوزه صرفا دولتی باشد که آن هم نگاهی شکست خورده در دنیا است و گفتمان سوم تعامل بینابین است. به این معنا که دولت باید به سمت برنامه ریزی برود. در بازار بورس و بانکداری هم همین شرایط وجود دارد و دولت ها باید برای عملی کردن این برنامه ها راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه کنند.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: درست است که ما منتقد عملکرد دولت فعلی بودیم و مردم را به شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح ترغیب کردیم اما از ۲۸ خرداد به بعد ما ناظر دولت و پیگیر تحقق قانون هستیم و این را مطالبه می کنیم تا ان شاءالله با این رویه وزرایی معرفی شوند که امکان حل مشکلات در حوزه های مختلف را داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت داشتن نگاه کارشناسی، برنامه محور و مدیریت محور به جای استفاده از چهره های سیاسی در کابینه گفت: البته مدیرانی هستند که سیاسی سر کار آمدند و مسئول وضع کشورند و با ناکارآمدی خود مردم را گله مند کردند. برخی از اینها چرخش قهرمانانه دارند و بلدند با هر دولتی کار کنند. نهایتا هم جای منتقد می نشینند اما باید جوابگوی عملکرد خود باشند. گرچه این امر نافی زحمت افراد تلاشگر و مخلص در سطوح مدیریتی نیست.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها