|
کدخبر: 182251

خطیب زاده:درباره توافق با آژانس تصمیمی نگرفته ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره توافق یا عدم توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی و چگونگی ادامه یا عدم ادامه همکاری با آن هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

سیاست خطیب زاده:درباره توافق با آژانس تصمیمی نگرفته ایم

«سعید خطیب‌زاده» صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در هفته حقوق‌بشر آمریکایی هستیم که یادآور نقض‌های مکرر و بی‌شرمانه دولت‌های آمریکا به صورت متوالی بر علیه مردم منطقه و ملت ایران است. به خودمان و همه آزادیخواهان باید یادآوری کنیم حقوق‌بشر ابزاری نیست که از آن سوءاستفاده کرد.

وی با بیان اینکه در همین هفته جنایات گروهک منافقین بروز پیدا می‌کند، اظهار داشت: جنایات منافقین در هفته نخست ماه تیر یادآور این است که انقلاب اسلامی از چه پیچ و خم‌هایی عبور کرده و گروهک‌های تروریستی در سکوت خبری یا حمایت از استکبار جهانی چه جنایاتی آفریدند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی، با اشاره به سالروز حمله شیمیایی در سردشت تصریح کرد: این روز به عنوان روز شرم‌آور برای منادیان حقوق بشر باقی می‌ماند.

خطیب‌زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت چند تن از سفرای مقیم ایران در پایان‌ ماموریت‌شان با ظریف دیدار کردند. همچنین در هفته گذشته، در روزهای سه‌شنبه به بعد طاهریان (نماینده وزیر امور خارجه در امور افغانستان) به کابل و اسلام‌آباد رفت و با مقامات مختلف درخصوص تحولات افغانستان رایزنی کرد.

وی با بیان اینکه تحولات افغانستان موضوع مهم رایزنی‌ها در هفته گذشته بوده است، ابراز داشت: علاوه بر این جلسات بررسی گفت‌وگوهای وین هم در این روزها در جریان بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احتمال تمدید توافق با آژانس بیان کرد: قانون مجلس روشن است. توافق یا عدم توافق با آژانس و چگونگی ادامه یا عدم ادامه همکاری موضوع جدی است که هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده است.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین هم یادآور شد: ادامه مذاکرات به ادامه بررسی‌ها بستگی دارد. ما تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم، اتخاذ کرده و اعلام هم کرده‌ایم و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیمات خود را بگیرند.

وی درباره توقیف سایت‌های وابسته به صداوسیما از سوی آمریکا عنوان کرد: این مسئله نشان از استیصال گردن‌کشانه آمریکا در مقابل صداهای مستقل از کشورهایی مانند ایران بود و نشان از استانداردهای دوگانه و دورغین بودن ادعای آنها درباره آزادی بیان است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اینکه آمریکا یک اعتیاد عجیب و عمیقی به تحریم پیدا کرده، چیز جدیدی نیست و ترک عادت هم موجب مرض است. به آمریکا توصیه می‌کنیم به جای این حرکات احساسی به آزادی بیان ملتزم باشد و گفت‌وگوها در بستر بی‌طرفانه جریان داشته باشد.

 خطیب زاده یادآور شد: وزارت امور خارجه براساس وظیفه‌اش برای مقابله با تحریم‌ها، این موضوع را در دست بررسی و پیگیری دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اینکه آمریکا یک اعتیاد عجیب و عمیقی به تحریم پیدا کرده، چیز جدیدی نیست و ترک عادت هم موجب مرض است. به آمریکا توصیه می‌کنیم به جای این حرکات احساسی به آزادی بیان ملتزم باشد و گفت‌وگوها در بستر بی‌طرفانه جریان داشته باشد.

 خطیب زاده یادآور شد: وزارت امور خارجه براساس وظیفه‌اش برای مقابله با تحریم‌ها، این موضوع را در دست بررسی و پیگیری دارد. 

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا و همچنین سرباز معلمان را تسلیت گفت و افزود: امیدواریم با تدابیر درست از تکرار این حادثه جلوگیری شود. 

وی در پاسخ به سوالی درباره معرفی و اعزابم سفیر جدید ایران در لندن اظهار داشت: همه اقدامات خود در سال گذشته را انجام دادیم. موضوع صدور ویزا و آگرمان باقی مانده است.

 آماده تسهیل گفت و گو بین گروه‌های افغانستانی هستیم 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در دور بعدی مذاکرات نماینده رییس‌جمهور منتخب هم در این مذاکرات خواهد بود یا حصول توافق به دولت بعدی موکول شده است، ابراز داشت: اساسا اهمیتی ندارد در کدام دولت و بازه زمانی توافق انجام شود. الان هم توافق ممکن شود، یک ساعت هم کار را به عقب نمی‌اندازیم. 

به گفته خطیب‌زاده، آنچه مهم است تامین منافع عالی ایران و مردم از بستر این گفت‌وگوها است. هرگاه این اتفاق بیفتد، آن را اعلام می‌کنیم. تصمیم در این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد. مکانیزم در سطوح عالی تعریف شده و دولت‌ها بخش از این مکانیزم هستند و آن را پیگیری می‌کنند.

اظهارات سالیوان ضد برجام است 

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات جیک سالیوان مبنی بر اینکه احیای برجام پایه‌ای برای توافق بلندمدت‌تر با ایران خواهد شد، بیان کرد: مقامات آمریکایی بیش از همه می‌دانند طرح این موضوعات تا چه اندازه ضد برجامی است. این اظهارات نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه ضد آن هم است. تمامی موضوعات اختلافی بین ایران و آمریکا با بی‌اعتمادی دو طرفه مذاکره شده و برجام توافق، امضا و مهر و موم ش.  

خطیب‌زاده با بیان اینکهمسئله هسته‌ای و موشکی در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با زمانبندی خود تعیین تکلیف شده است، یادآور شد: اجازه نخواهیم داد ایران به عنوان استثناء در روابط بین‌الملل قلمداد شوند. اگر قرار بود این اظهارات (سالیوان) پاسخ مثبتی گرفته شود، در زمانی که از سوی ترامپ طرح شد، پذیرفته می‌شود. الان هم همان منطق برقرار است. آنچه در برجام توافق شده باید نعل به نعل اجرا شود و ما به چیزی کمتر یا بیشتر از برجام مورد قبول نیست.  

وی با تاکید بر اینکه آمریکا دولت جهانی نیست و باید تعهد و وظایف خود را انجام دهد، عنوان شد: آمریکا به عنوان ناقض برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و طرفی که تروریسم اقتصادی را اعمال کرده است، از موضع واقع گرایانه باید صحبت کند. آمریکا حداکثری چیزی که می‌تواند فکر کند، بازگشت کامل به برجام است. آن وقت آنها می‌توانند در میز برجام حاضر شوند.

برجام به خاطر ایران زنده است 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: اگر امروز برجام زنده است به خاطر جمهوری اسلامی ایران است و اگر امروز برجامی است که درباره اجرای آن گفت‌وگوها می‌شود، به خاطر تصمیمی است که ایران بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و بی عملی‌های طرف‌های اروپایی اتخاذ کردند.

وی با بیان اینکه ایران و مردم ایران سهم خود را در حفظ برجام داده‌اند و تصمیم سختی که باید می‌گرفتند در همان سال گرفتند، اظهار داشت: امروز وقتی است که طرف مقابل بداند در موضع مجرم در گفت‌وگوها حضور دارد و طرفی است که همه تلاش خود را کرده که برجام را از بین ببرد. همه می‌دانند اگر یک دلیل بر بی اعتمادی به آمریکا باشد همین رفتار ریاکارانه و قلدرمابانه آمریکا است.  

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ‌آنچه در وین در حال گفت‌وگو است، چگونگی اجرای برجام است. نه درباره اصل آن و نه درباره آینده آن گفت‌وگو می‌کنیم. تنها در خصوص اجرای برجام و بازگشت آمریکا به برجام گفت‌وگو می‌کنیم.  

به گفته خطیب‌زاده، همچنان برجام بین ایران و ۱+۴ در جریان است و اقدامات جبرانی ایران هم در ذیل برجام تعریف شده برای برگرداندن شانس احیای برجام و برگرداندن توازنی که با خروج آمریکا و بی عملی آمریکا به هم خورده بوده است.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنیم همه طرف‌ها هم منطق و هم راه‌حل را می‌دانند، تصریح کرد: اجازه دهید درباره نتیجه عجله نکنم ولی به شما اطمینان می‌دهم که جز منافع مردم بزرگ ایران هیچ چیزی برای ما مهم نخواهد بود. آمریکا اگر به اجرای کامل و موثر و دقیق برجام برگردد، مردم ایران پای امضای خودشان هستند.

این دیپلمات ارشد ادامه داد: همانطور که با اجرای بی‌کم و کاست برجام یک بار نشان دادند که به آنچه امضا می‌کنند به رغم تمامی اختلافاتی که درباره پرونده هسته‌ای در داخل ایران بوده، پایبندی کامل بوده است.  

سازمان ملل نسل‌زدایی در کانادا را بررسی کند 

خطیب‌زاده درباره کشف گور دسته‌جمعی جدید در کانادا خاطرنشان کرد: هر بار که این اخبار را می‌شنوم، فکر می‌کنم کانادا مثل سارق حرفه‌ای است که بر سر کوچه ایستاده و فریاد آی دزد، آی دزد دارد. کشوری که سال‌هاست با دانستن سابقه ننگین خود در خصوص حقوق بومیان با دروغ‌های شاخدار و نمایش‌های فریبکارانه سعی می‌کند خودش را مدافع حقوق بشر و طرح‌کننده موضوعات حقوق بشری نشان دهد.  

وی افزود: این در حالی است که کانادا در گذشته خودش این چنین تاریخ سیاهی وجود دارد و همه اینها را برای انحراف افکارعمومی و انحراف توجهات از این تاریخ انجام می‌دهد. غافل از اینکه حقیقت هیچ‌گاه پنهان باقی نمی‌ماند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اینکه دولت کانادا سعی می‌کند مسئولیت این جنایت‌ها را گردن کلیسا بیندازد نشان می‌دهد هنوز هم دولت کانادا مسئولیت قطعی خود را نپذیرفته و اقدامی در خصوص رفع کامل نگرانی‌های بومیان کانادا و جامعه بین‌المللی انجام نمی‌دهد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه کشف ۷۵۰ گور تنها از یک مدرسه در حالی که بسیاری از مدارس شبانه‌روزی باقی مانده‌اند که هزاران کودک بومی به اجبار در آن مدارس اسکان و شکنجه شده‌اند، ابراز داشت: گزارش‌های تلخی درباره رفتار با آنها وجود دارد که با هیچ استانداردی نمی‌خواند. با هر منظری که نگاه کنیم یک نسل‌زدایی شرم‌آور در این جغرافیا اتفاق افتاده است.  

وی با اشاره به درخواست ایران از سازمان ملل برای بررسی این موضوع عنوان کرد: اینکه ایران و سایر کشورها خواستار تحقیق بین‌المللی با مدیریت سازمان ملل هستند، از این رو است که دولت کانادا نشان داده که صلاحیت رسیدگی بیطرفانه به این اتفاق تلخ در تاریخ خودش را ندارد. ما همچنان در کنار سایر کشورها خواستار بررسی ابعاد این جنایت تاریخی و نسل‌زدایی در کانادا هستیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر