|
کدخبر: 175181

گروسی:توسعه برنامه هسته ای حق ایران است

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی با اشاره به اینکه ایران در طول دو سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در برنامه هسته‌ای خود به دست آورده است، مدعی شد: یک نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی در قبال تهران لازم است.

سیاست گروسی:توسعه برنامه هسته ای حق ایران است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی به روزنامه فایننشال تایمز گفت به دلیل پچیده‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته، وضعیت «بسیار نگران‌کننده» شده است.

وی درباره غنی سازی ۶۰ درصدی ایران مدعی شد: تنها کشورهایی که بمب می سازند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند. شصت درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است، غنی‌سازی تجاری دو یا سه درصد است.

جمهوری اسلامی ایران در پی خرابکاری رژیم صهیونیستی در نیروگاه هسته‌ای نطنز اعلام کرد سطح غنی سازی را به ۶۰ درصد افزایش می دهد. تهران قبل از افزایش غنی سازی به خلوص ۶۰ درصدی، در پاسخ به عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات خود، بعضی تعهدات ایران را ذیل برجام کاهش داده بود.

مدیرکل آژانش ضمن تاکید بر اینکه «حق» ایران است که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد، اظهار داشت: اما این درجه‌ای است که نیاز به هوشیاری و دارد.

گروسی درباره استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران، اظهار داشت: «از لحاظ کیفی، پیشرفت مهمی وجود داشته است».

وی همچنین سطح فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران در طول این مدت، «یک مسئله» عنوان کرد اما گفت بعضی اقدامات ایران به راحتی قابل برگشت هستند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه نمی توان دانش هسته‌ای را از ایران گرفت، مدعی شد تنها راه بررسی آن هم از طریق راستی‌آزمایی است.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران رشد داشته و پیچیده‌تر شده است، بنابراین بازگشت خطی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دیگر امکان‌پذیر نیست. کاری که می‌توان انجام داد، نگه داشتن فعالیت‌ آن‌ها بر اساس شاخص های تعیین شده در توافق هسته‌ای است.

گروسی همچنین درباره تمدید یک ماهه تفاهم‌نامه میان ایران و آژانس یک «پلی» عنوان کرد که در نهایت پایدار نخواهد بود.

مدیرکل آژانس بار دیگر مدعی شد: واضح است، با این سطح از پیچیدگی که برنامه‌ای هسته‌ای ایران دارد، به یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی و بسیار مستحکم نیاز است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر