|
کدخبر: 174782

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۴خرداد

درحالی‌که مقامات ایرانی با ابراز امیدواری نسبت به روند مذاکرات صحبت می‌کنند اما اظهارات برخی مسئولان آمریکایی خلاف آن بوده که در پی همین اظهارات ضدونقیض، قیمت دلار از روز گذشته پا در مسیر افزایشی گذاشت تا جایی‌که امروز به ۲۳۳۰۰تومان رسید.

اقتصاد پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۴خرداد

بعد از پایان چهارمین دور از نشست مشترک برجام در روز چهارشنبه، مقامات ایرانی نسبت به آینده این مذاکرات ابراز امیدواری کردند و حتی عراقچی در این باره صراحتا اعلام کرد که زمان لغو تحریم‌ها فرا رسیده است؛ اما با این وجود بازار ارز خلاف تصورات رفتار کرد و درحالیکه قیمت دلار تا قبل از برگزاری نشست به ۲۲۷۰۰تومان رسیده بود، از روز پنجشنبه وارد مسیر صعودی شد.

از طرفی روز جمعه ضرب‌العجل سه ماهه ایران به آمریکا برای لغو کامل تحریم‌ها به پایان رسید و از روز شنبه مجلس برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع وارد میدان شد؛ بازار ارز روز شنبه و یکشنبه تحت تاثیر این موضوع به حالت تعلیق درآمد و خرید و فروش‌ها به حداقل رسید و دلار هم در قیمت ۲۲۹۰۰تومان ثابت ماند.

در این راستا فعالان بازار ارز اظهار داشتند که درصورت عدم تمدید توافق ایران با آژانس، مجددا موجی از خریداران وارد بازار و دلار هم وارد مسیر صعودی خواهد شد چراکه این اتفاق می‌توانست باعث توقف مذاکرات وین و سرآغاز تنش بین ایران و غرب شود؛ اما همانطور که پیش‌بینی شده بود، امروز دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی نشست خبری در وین، از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و این نهاد تا سوم تیرماه خبر داد.

اگرچه به نظر می‌رسید در پی تمدید توافق بین ایران و آژانس حجم خرید ارز و قیمت دلار کاهش یابد اما سخنان شب گذشته وزیر خارجه آمریکا جو بازار ارز را منفی کرد و دلار شبانه در معاملات پشت‌خطی در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ درحالیکه عراقچی اظهار کرده بود که بخش زیادی از تحریم ها را به مرحله رفع رسانده‌ایم اما دیشب بلینکن در مصاحبه‌ای مدعی شد که هنوز اقدامی از ایران و تمایلی برای انجام اقدامات لازم به منظور بازگشت به تعهدات برجامی مشاهده نکرده‌ایم.

این صحبت‌های ضدو‌نقیض باعث شد امروز بازار ارز میزبان تعداد زیادی از خریداران ارز شود و این افزایش تقاضا و انتظارات منفی دلار را به محدوده ۲۳۳۰۰تومان رساند؛ حالا آینده روابط سیاسی بیش از قبل در هاله ابهام قرار گرفته و معامله‌گران بین این اظهارات متناقض سردرگم شده‌اند.

حالا در این شرایط معامله‌گران سعی می‌کنند با نوسان‌گیری روزانه، هم جوانب احتیاط را حفظ کرده و هم از سودگیری جا نمانند که چنین وضعیتی دامنه نوسان دلار را بیشتر و بازار را ملتهب‌تر خواهد کرد؛ در این بین فاصله بالای قیمت دلار در صرافی‌ملی و بازار آزاد، التهاب بازار ارز را تشدید کرده و به جای اینکه بازارساز در این وضعیت، بازار را به سمت آرامش سوق دهد، به یکی از عوامل تشدید‌کننده التهاب تبدیل شده است.

البته گفتنی است که بسیاری از معامله‌گران همچنان به وقوع یک اتفاق مثبت قبل از انتخابات ریاست جمهوری امیدوارند و به نظر می‌رسد این تصورات مانع از ادامه روند صعودی قیمت دلار شود؛ بنابراین به اعتقاد آن‌ها حداکثر نوسان قیمت‌ دلار در زمان‌هایی که اخبار منفی منتشر می‌شود بین ۲۲۸۰۰ تا ۲۳۲۰۰تومان خواهد بود و درصورتی که برجام به توافق برسد، دلار با سرعت بالایی وارد مدار نزولی خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    مواظب جنگ اقتصادی دشمن وبالارفتن دلاروجا یگاه پول ملی ریال باشید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها