|
کدخبر: 173221

مروری بر نامزدهای احتمالی انتخابات

حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی نشان دهنده مشروعیت و اقتدار نظام است، از این رو باید برای فراهم کردن زمینه‌های این حضور گسترده تلاش کرد و بدون اعمال سلیقه شاهد برگزاری انتخابات سالم با علایق سیاسی مختلف باشیم.

سیاست مروری بر نامزدهای احتمالی انتخابات

 

چند هفته بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه‌ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و... و. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهم‌ترین رویدادهای رخ داده در شبانه روز گذشته را در ادامه متن می‌خوانیم: ‌

از نامزدهای اصولگرا چه خبر؟

رستم قاسمی وزیرنفت دولت احمدی نژاد و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من نگران دو قطبی‌های کاذب در کشور هستم. در ادوار گذشته به دلیل شکل‌گیری این دو قطبی‌ها امروز شرایط کشور ما به جایی رسیده که اگر در ۸ سال آینده ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم تازه به شاخص‌های سال ۹۰ می‌رسیم. این هم به دلیل همان دوقطبی سازی‌های کاذب است.

او در ادامه گفت: به عنوان یک سردار سپاه می‌خواهم توضیح بدهم. جمعیت زیادی از ایرانیان خارج کشور هستند که انصافا افتخار ایران هستند. خدا می‌داند که این حرف من شعار نیست و از دلم می‌گویم. افتخار می‌کنم که زمینه ورود همه ایرانیان خارج کشور به داخل برقرار شود. برای بخش سرمایه‌گذاری، خواهش می‌کنم از سرمایه‌داران ایرانی خارج از کشور پولشان را به ایران برگرداند و ما امنیت اقتصادشان را فراهم می‌کنیم به جای این که اقتصاد امنیتی شود. من با تعامل قوه قضاییه و مجوز رهبری زمینه حضور همه ایرانی‌ها مگر افرادی که اشکالات جدی داشته باشند و خارج دایره نظام قرار داشته باشند، فراهم می‌کنم. این یک شعار نیست، این را به عنوان حرف دلم بسپرید. هیچ کدام از این کاندیداها تجربه‌های من در دوره آبادانی کشور را ندارند. ابرطرح‌هایی در کشور اجرا کردم که شاید تنها در فیلم‌ها باید می‌دیدند. در حوزه صنعت معدن، انرژی و کشاورزی تجربه طولانی دارم و امروز کشور نیاز یک تفکر عملگرایی و اجرایی است. در ایران آنقدر آزادی وجود دارد و شما به هرشخصی که دوست دارید می‌توانید رای بدهید.

فساد ارزی را بر می‌دارم

شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون بودجه مجلس یازدهم و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: یکی از محورهای اساسی دیپلماسی بین‌الملل امروز دیپلماسی اقتصادی است و متاسفانه آن چیزی که ما در کوران این مذاکرات کم داشتیم، تخصص مسلط بر دیپلماسی اقتصادی است که باید آن را فعال کنیم. شما اگر به متخصصان بازار سرمایه مراجعه کنید ملاحظه می‌کنید اصل نوین بازار سرمایه در ایران و پیاده‌سازی قانون جامع سرمایه بازار ایران در دوره مدیریت من و ریاست من در شورای‌عالی سرمایه انجام شد به همین دلیل و با تجربه‌ای که دارم من از نوسانات شدید بازار سرمایه پیشگیری خواهم کرد.

حسینی در رابطه با برنامه سیاست‌های ارزی خاطرنشان کرد: ساختار بورس به نظر من به بعضی جهات شرایط خوبی دارد آن چیزی که ایراد دارد فرابورس است نه به مفهوم سازمان فرابورس، آن چیزی که ورای بازار سرمایه وجود در وهله اول و حتما درخصوص چگونگی هدایت و راهبری آن برنامه هایی خواهم داشت. مهم‌ترین مسئله و مشکل که در سیاست ارزی وجود دارد چندگانه‌ای نرخ ارز و فساد ارزی است و قطعا بساط این فساد ارزی را من برمی دارم.

کشور بنگاه نیست که سرمایه هایمان را حراج کنیم

سعید جلیلی برای دومین بار به صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمد تا شانس خود را بیازماید. او می‌گوید: عرصه انتخابات عرصه حضور نامزدها برای ارائه برنامه هایشان و جلب اعتماد مردم است. این اصل اساسی است که هر نامزدی باید مورد توجه قرار دهد. در ۸ سال تحت عنوان «دولت سایه»، سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کردیم و برای موضوعات مختلف و اولویت‌های اصلی کشور، راه‌حل‌ها و پاسخ‌های را که از نظر ما بی‌طرف و قابل دفاع است پیدا کردیم. این برنامه را به مردم عزیزمان ارائه خواهیم داد البته جبهه انقلاب و اشخاصی که همفکر و همسو هستند، یقینا در این تصمیم سعی خواهند کرد که این مسیر و اقداماتی را که دنبال می‌کنند به شکلی هم افزا دنبال کنند. اینکه بعضا اظهاراتی از سوی برخی نامزدهای محترم مطرح می‌شود، بسیار قابل تأمل است، ما باید برای ۴ سال آینده مبتنی بر ۸ سال گذشته برنامه داشته باشیم، کشور بنگاه نیست که سرمایه هایمان را به حراج بگذاریم، بلکه باید روی سرمایه‌های مان حساب باز کنیم و با برنامه داشتن این سرمایه‌ها را ارتقا دهیم.

به دنبال احیای اعتماد عمومی هستیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخاباتی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها بیان کرد: «من یک آدم سیاسی با سابقه سیاسی کاملا روشن و مواضع سیاسی مشخص هستم. از گذشته خود عبور نمی‌کنم اما وقتی شما از دولت صحبت می‌کنید، از اداره کشور صحبت می‌کنید باید بتوانید تمام افرادی که مرید انقلاب اسلامی هستند و حاضرند برای این ملت جانفشانی کنند را بکار بگیرید. این کار با صف بندی و «حیدری - نعمتی» کردن انجام نمی‌شود..»

او در ادامه با بیان اینکه «تفکر اصولگرایی نزدیکتر به انقلاب و ارزش‌های آن است»، می‌گوید: «ما در مجلس گذشته بعضا دوستان اصلاح‌طلبی داشتیم که آدم‌های سالم، پاک‌باخته و دوستدار انقلاب بودند. بعضی از آنها اینطور نبودند اما خیلی‌هایشان هم این ویژگی را داشتند. چرا باید انقلاب اسلامی از خدمت اینها محروم بماند؟» اگر رئیس‌جمهوری ملت ایران، ظرفیت مطلوب و موثری را ببیند که می‌تواند در خدمت ملت ایران باشد، نباید آن را به خاطر صف بندی سیاسی کنار بگذارد. البته این موضوع محدود به افرادی است که در زمره معتقدین به نظام و انقلاب باشند.

از نامزدهای اصلاح‌طلب چه خبر؟‌

محسن هاشمی، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهارکرد: به مشارکت فعال در انتخابات یعنی حضور جدی برای پیروزی معتقد هستیم و تنها راه بهبود کشور را صندوق‌ رای می‌دانیم. تصمیم به عدم حضورم در انتخابات شورای ششم، تصمیمی ناگهانی نبود. از اواسط دوره این موضوع را طرح کردم که شورای شهر فاقد اختیارات قانونی لازم برای تحقق مطالبات مردم است. به مشارکت فعال در انتخابات یعنی حضور جدی برای پیروزی معتقد هستیم و تنها راه بهبود شرایط کشور را صندوق‌های رای می‌دانیم.

وزیری که پسر و دخترش تخلف کرده باشند را در لحظه عزل می‌کن

حجت‌الاسلام محسن رهامی از اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان و نامزد ریاست جمهوری سیزدهم گفت: تجربه ۳۰-۴۰ ساله در خدمت نظام، سرمایه اجتماعی و مجموعه همکارانی که همراه من هستند تا گوشه‌ای از مشکلات کشور را حل کنیم. ما برای توسعه شادی و برای حق شادی مردم تخصص و تجربه خوبی در دفاع از حقوق جامعه داریم. اگر بتوانیم زمینه شادی مردم را فراهم کنیم و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل کنیم، شادی مردم فراهم می‌شود. طبیعی است مردم اگر گرفتاری کمتر داشته باشند افسردگی‌شان کمتر و از لحاظ روانی کمتر فرسوده می‌شوند.

رهامی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر کمیته بانوان بسیار فعال است و به دنبال تشکیل وزارت بانوان هستم. در مواردی حقوقی که تبعیض هایی وجود دارد هم به لحاظ فقهی و حقوقی کار کردم. در قانون اساسی هم آمده که جنسیت نباید تاثیری در حقوق داشته باشد. زمینه ارتقا بانوان را فراهم کرده‌ایم که بتوانند به مقامات عالی در حد استانداری، معاون وزیر و وزیر بشوند و در حد تجارت برنامه هایی داریم که در برنامه تفصیلی هم دو هفته پیش اعلام کردم و هم در نشست‌های خبری خود که همین هفته خواهیم داشت برنامه تفصیلی خودمان را در همه حوزه‌ها اعلام خواهیم کرد. دولت من دولت نفت، دولت فساد و دولت هزار فامیل نخواهد بود. با وزرایی که پسر، دختر و فامیل‌های آنان یک مورد اگر بدانم که از موقعیت خود سوء استفاده کرده همان لحظه عزلشان می‌کنم و بلافاصله پرونده را در اختیار دادگستری می‌گذارم.

امیدواریم حاکمیت امکان حضور نگرش‌های سیاسی مختلف را فراهم کند

زهرا شجاعی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی رسانه‌ای در خصوص برنامه‌های خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: قطعاً سازوکار مدیریت انتخابات ریاست جمهوری به این صورت نیست که ما شرایط را سخت کنیم و ملاک‌هایی در نظر بگیریم که حقوق شهروندی برای کاندیداتوری افراد نقض شود. به نظر می‌رسد آموزش‌ و تربیت سیاسی به مردم لازم است که ما این مسئله را به بازی نگیریم و سبک نشماریم. طبق آماری که اعلام شده حدود ۵۹۲ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند که از بین این اشخاص کمتر از ۴۰ نفر آنها خانم هستند بنابراین تفسیر مردانه کلمه رجل سیاسی، تنها در ذهن قانونگذاران نیست بلکه در میان مردم و حوزه متوسط جامعه نیز وجود دارد اما در عین حال تاکنون بازخورد خوبی نسبت به این قضیه را شاهد بودیم.

شجاعی ادامه داد: بنابراین یک گام این است که ببینیم تصمیم جمعی جبهه اصلاحات چه خواهد بود و اگر من دو سوم آرا را کسب کردم، باید منتظر تأیید شورای نگهبان باشم و پس از تأیید شورای نگهبان طبق قانون در زمان مقرر باید تبلیغات انتخاباتی انجام شود. پس از تبلیغات انتخاباتی در یک مقطع زمانی مناسب نظرسنجی ملی راجع به این افراد صورت می‌گیرد و کسی که بیشترین رأی را داشته باشد، آن شخص کاندیدای واحد اصلاح طلبان می‌شود و سایر افراد به نفع او کناره‌گیری خواهند کرد. در هر صورت من تابع جبهه اصلاحات ایران هستم. با توجه به عنایتی که جبهه اصلاحات نسبت به امور زنان دارد و تنها یک خانم واجد شرایط است، به نظر می‌رسد که من دو سوم آرا را کسب کنم. در خصوص شورای نگهبان نیز سعی می‌کنم ظن خود را به سمت مثبت هدایت کنم. در صورت عدم تأیید صلاحیت، ما به تبیین برنامه مجمع زنان اصلاح‌طلب خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم که با ارائه برنامه به کاندیدای منتخب جبهه اصلاحات کمک کنیم و در جهت ارائه راهکارهای موثر برای بهبود وضعیت کشور را تبیین کنیم که بتوانیم رسالت خود را ایفا کرده باشیم. بنابراین از فعالیت، تلاش و کوشش دست برنمی‌داریم و امیدواریم فضایی آرام برای انتخابات باشکوه شکل بگیرد و عقلانیت بر برگزارکنندگان حاکم شود و با تأیید صلاحیت افراد شایسته و کنار گذاشتن نظارت استصوابی، امکان حضور نگرش‌های سیاسی مختلف را فراهم کنند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر