|
کدخبر: 168896

عراقچی: هنوز چالش ‌های سخت و بزرگتری داریم

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین با بیان اینکه در یک مسیر درست قرار داریم، اظهار کرد: در عین حال چالش‌ها و جزئیات سختی را در پیش‌رو داریم.

سیاست عراقچی: هنوز چالش ‌های سخت و بزرگتری داریم

سیدعباس عراقچی عصر روز سه‌شنبه بعد از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون وارد پروسه بررسی جزئیات سخت‌تر شده است، گفت: تقریبا، البته ما هنوز چالش‌های سخت و بزرگتری را داریم که هنوز به راه‌حل‌هایی برای آنها نرسیده‌ایم. همه هیات‌ها در تلاش هستند که برای این چالش‌ها راه‌حل پیدا کنند. خدمت شما عرض می‌کنم که ممکن است برسیم، ممکن است نرسیم. چالش‌های بزرگی وجود دارد و در کنار آن جزئیات بسیار سخت که لازم است کلمه به کلمه و عبارت به عبارت بتوانیم در مورد آنها توافق کنیم. در مجموع در روندی که طی می‌کنیم در یک مسیر درستی قرار داریم ولی هم چالش‌های سخت و جزئیات سخت نیز داریم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام چه روزی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: از امروز بعد از جلسه کمیسیون مشترک برجام کارگروه‌ها کار خود را آغاز خواهند کرد و هرگاه که نیاز باشد که ما در یک جمع بزرگتری روند کار کارگروه‌ها را بررسی کنیم و اگر لازم باشد گره‌ای را باز کنیم و یا تسهیلاتی را قائل شویم جلسه کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود. بنابراین در حال حاضر قرار مشخصی نداریم و قرار است که کارگروه‌های سه‌گانه کار خود را آغاز کنند.

عراقچی تصریح کرد: دو کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ ها وارد نگارش می‌شوند و کارگروه سوم هنوز در مورد کلان بحث‌ها و چگونگی انجام بحث‌های مربوط به راستی‌آزمایی باید هنوز بحث و گفت‌وگو داشته باشد و ما بتوانیم در سطح کلان راه‌حل پیدا کنیم.

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در پاسخ به این سوال که سفیر روسیه در وین اعلام کرده که احتمالا این دور از مذاکرات طولانی‌تر از دو دور قبلی باشد، خاطرنشان کرد: طبیعتا ما هرچه بیشتر وارد جزئیات بخصوص جزئیات مربوط به متن می‌شویم بحث‌ها طولانی‌تر و کشدارتر می‌شود و زمان بیشتری نیاز است.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: ما یک اصل داریم هم تعجیل نداریم و شتابزدگی نمی‌کنیم و هم اجازه نمی‌دهیم بحث‌ها فرسایشی شود و با دقت جلو می‌رویم. همانطور که گفتم ممکن است یک کلمه بسیار مهم باشد و باید روی عبارت و کلمات بحث شود و بعضی اوقات سر مفاهیم مشکل داریم و باید در مورد آنها چاره‌گشایی کنیم. لذا در مرحله‌ای هستیم که ممکن است بحث‌ها یک مقداری بیشتر طول بکشد.

وی افزود: هنوز نمی‌توانم بگویم که ما چه روزی این دور از مذاکرات را خاتمه می‌دهیم ولی امیدوارم که به یک نقطه مشخص‌تری برسیم و بعد از آن مذاکرات تعطیل شود و هیات‌ها برای بررسی و انجام مشورت به پایتخت‌های خود برگردند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر