|
کدخبر: 164902

پول های بلوکه شده ایران در کره آزاد می شود؟

برای اولین بار بعد از انقلاب یک نخست وزیر از کره جنوبی به تهران آمد؛ سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران در شرایط صورت گرفت که ایران و کره در سال های اخیر به خاطر بلوکه شدن اموال ایران وارد مناقشه شده اند.

سیاست  پول های بلوکه شده ایران در کره آزاد می شود؟

 آقای ”چانگ سیه کیون“ در این سفر دو روزه قرار است با حسن روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کند. توسعه روابط دو جانبه و رفع موانع بانکی از جمله محورهای گفت و گوی نخست وزیر کره جنوبی با مقامات کشورمان است.

دو روز قبل از سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران، کشتی کره ای که دی ماه امسال به خاطر نقض قوانین محیط زیست توقیف شده آزاد شد. آزادی این کشتی توقیف شده به آزادی اموال بلوکه شده کره جنوبی ارتباط داده شد اما سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با در گمانه زنی ها گفت: در پی تکمیل تحقیقات در مورد تخلف کشتی کره ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان محترم صادر شد. عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه، زمینه نگاه مثبت دادستان محترم را فراهم کرد.

 ایران و کره جنوبی در طول تاریخ همواره روابطی دوستانه و نزدیک داشته‌اند، اما با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام و تلاش او برای فشارهای حداکثری بر ایران، روابط دیگرکشورها را هم تحت تاثیر قرار داد و در نتیجه روابط تهران - سئول هم دچار چالش‌ شد. اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه ایران توسط دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸، بهانه‌ای شد که کره جنوبی دارایی‌های ایران را بلوکه کند. از شهریور ۱۳۹۸ که معافیت آمریکا برای واردات نفت ایران لغو شد، بیش از ۷ میلیارد دلار دارایی ایران در دو بانک کره جنوبی مسدود شد و همین امر شکایت ایران را در پی داشت.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا روزنه هایی از امید برای آزادی اموال بلوکه شده ایران در کره شکل گرفت؛ حتی ملاقات سفیر این کشور در تهران با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی تعبیر به تفاهم دو کشور برای آزادی ۷ میلیارد دلار اموال ایران در کره شد. این اموال در دو بانک کره جنوبی به نام‌های «ووی بانک» و «بانک صنعتی» بلوکه شده‌اند. ممانعت آمریکا از آزادسازی این اموال عصبانیت وزیر خارجه و رئیس کل بانک مرکزی کشورمان را در پی داشت.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در توئیتی نوشت: از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. نحوه تعامل کره‌ای‌ها با ایران به شکلی بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در دیداری که با وزیر خارجه چین داشت کنایه‌ای به کره‌ای‌ها زد و گفت: ایران مانند برخی کشورها با یک تلفن تصمیماتش را عوض نمی‌کند.

همزمان با سفر نخست وزیر کره جنوبی اما تحلیل هایی درباره آزادسازی اموال ایران از این کشور شنیده می شود. خبرگزاری دولتی یونهاپ کره جنوبی نوشت: هنوز معلوم نیست چرا ایران با آزادی نفتکش و کاپیتانش موافقت کرده است اما گمانه‌‎زنی‌ها درباره احتمال حصول پیشرفت در موضوع درخواست ایران از کره جنوبی برای رفع بلوکه هفت میلیارد دلار دارایی این کشور به واسطه تحریم‌های ایالات متحده شده است.»

روزنامه کوریا هرالد در گزارشی با اشاره به سفر چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی، به تهران نوشت این سفر برنامه‌ریزی‌شده ممکن است نشان می دهد دو دولت در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های سئول به توافق موقت رسیده باشند.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر