|
کدخبر: 152890

اظهارات قالیباف درباره حل مشکلات اقتصادی میان ایران و روسیه

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که رهبران دو کشور ایران و روسیه بر روی ایجاد ارتباطات عمیق و دقیق در همه حوزه‌ها به ویژه در بحث اقتصادی تاکید دارند، گفت: براین اساس دو هاب مالی و لجستیکی میان دو کشور به زودی شکل خواهد گرفت.

محمدباقر قالیباف صبح امروز در دومین روز سفر خود به روسیه در نشست با جمعی از تجار ایرانی و روسی، گفت: با توجه به توضیحات شما درباره مسائل و مشکلات موجود متوجه شدم که تاکنون مسیرم را برای پیگیری امور درست انتخاب کرده ام.

وی ادامه داد: رهبران دو کشور ایران و روسیه بر روی داشتن ارتباطات عمیق و دقیق در تمامی حوزه‌ها به ویژه در بحث اقتصادی تاکید داشته و اراده جدی برای حل مشکلات میان دو کشور وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهدیم که با وجود تاکیدات، پیشرفت خوبی در بحث اقتصادی وجود ندارد، اظهار کرد: باید مشکلات موجود را شناسایی و حل کرد، ما می‌خواهیم دو ملت ایران و روسیه به یکدیگر متصل شوند و مهم‌ترین موضوع در این میان شناخت دو ملت از فرهنگ یکدیگر است.

قالیباف با اشاره به اینکه عدم شناخت دو کشور از فرهنگ یکدیگر خطر بیشتری نسبت به وجود تحریم‌ها و کرونا دارد، افزود: مشکلات ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا به زودی حل می‌شود اما عدم شناخت و اطلاع درست از یکدیگر سال‌ها به طول خواهد انجامید و شاید ادامه هم پیدا کند بنابراین هرگونه فعالیت بزرگ یا کوچک میان دو کشور ایران و روسیه باید با یک پیوست فرهنگی صورت بگیرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما نیازمند یک هاب مالی و هاب لجستیک هستیم، تصریح کرد: همچنین در مسیر حل مشکلات دو کشور نیازمند یک مرکز گارانتی هستیم زیرا اکنون در پکینگ (برندینگ و دسته بندی و برندسازی) بازار حمل‌ونقل به دلایلی مشکلاتی وجود دارد که این مشکل از سمت طرف ایرانی بیشتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من با توجه به اهمیتی که برای بحث روابط اقتصادی میان دو کشور ایران و روسیه قائل هستم، پیش از دیدارهای رسمی خود، دیدار با تجار ایرانی و روسی را در دستورکار قرار دادم تا با مشکلات از نزدیک آشنا شوم زیرا اراده رهبران دو کشور هم بر حل این مشکلات است.

قالیباف ضمن تاکید بر اینکه اقتصاد باید مردمی و توسط بخش خصوصی اداره شود، گفت: با توجه به این موضوع ضرورت می‌دانم برای رفع مشکلات موجود مجموعه‌ای در آینده‌ای نزدیک در ایران و روسیه شکل بگیرد تا با استفاده از هاب مالی و لجستیکی به صورت ویژه مشکلات را حل و فصل کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم اتحادیه اوراسیا و منطقه آزاد تجاری تا یک سال آینده فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز کند و تا قبل از آن، این دو هاب هم شکل بگیرد. البته در بحث هاب لجستیک هماهنگی‌های لازم مربوط به امور حقوقی، قراردادها، حمل‌ونقل و پکینگ برای اجرای آن انجام خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع غلات و کشاورزی هم گفت: من در میان بحث تشکیل دو هاب مالی و لجستیک، از سوی پارلمان جمهوری اسلامی ایران، آقای ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس را با توجه به شناخت شان از روسیه و مباحث کشاورزی مسئول مستقیم پیگیری ایجاد ارتباط میان دو کشور و حل و فصل مشکلات ایجاد شده در بحث محصولات کشاورزی می‌کنم.

در این نشست تجار روسی و ایرانی با اشاره به مشکلات بر سر راه تجارت میان دو کشور، از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کردند تا نسبت به حل این مشکلات اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام دهد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها