|
کدخبر: 148822

سازمان ملل علت بدهی سنگین ایران را اعلام کرد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به نامه دبیرکل برای اعلام کشورهای بدهکار را معمولی دانست و گفت ایران برای حل این مساله کوشید که ناشی از پیامدهای مشخص مشکل انتقال پول است.

سیاست سازمان ملل علت بدهی سنگین ایران را اعلام کرد

استفان دوجاریک روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی این مطلب را مطرح کرد که پرسید: مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند ماه‌ها با دبیرخانه درباره حل این مساله در تماس بوده‌اند و بر این باورند که علت اصلی آن، تحریم‌های یکجانبه آمریکا بوده است. آخرین پیشرفت‌ها و تلاش‌های انجام شده در این زمینه چیست؟

وی افزود: در اینجا دو موضوع جداگانه وجود دارد، نخست آنکه ما در تماس نزدیک با نمایندگی دائم ایران و همچنین دیگر مقامات مربوطه ایران بوده‌ایم.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: برای ما بسیار روشن است که ایران کوشید تا راهی برای پرداخت بودجه سازمان ملل متحد بیابد، که ناشی از پیامدهای مشخص مشکلات انتقال (پول) است.

دوجاریک اضافه کرد: ما با آنها تبادل نظر داشته و داریم و به طور کامل تمایل خوب مقامات ایران برای حل این مشکل را می‌دانیم همانگونه که ما به دنبال حل آن هستیم.

وی تصریح کرد: مساله دوم این است که ما موظف هستیم که به مجمع عمومی لیست کشورهایی که مبلغ مشخص را نپرداخته‌اند، اعلام کنیم. نامه ارسالی به مجمع عمومی، یک نامه معمولی برای روند اداری است و منعکس کننده تلاش‌هایی نیست که انجام شده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در هفته جاری به مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران و ۸ کشور دیگر سهم خود را در بودجه این سازمان پرداخت نکرده‌اند که حق رای آنها را به خطر می‌اندازد.

متعاقب آن، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد ایران با توجه به مسدود شدن کانال های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدتها پیش با خزانه داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن تماس داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانال‌های انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار کرد: آخرین پیشنهاد کشورمان در این باره تادیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی های لازم می‌باشد.

خطیب‌زاده یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که به خاطر تعدیات قبلی آمریکا به دارایی‌های بین المللی ایران، سازمان ملل برای انتقال حق عضویت کشورمان از طریق «بانک واسطه» آمریکایی استفاده نکند و یا این سازمان امنیت مسیر انتقال را تضمین کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر