|
کدخبر: 146490

مشکلات خرید واکسن کرونا از زبان روحانی

رئیس‌جمهور گفت: برای مناطق زردی که تعداد بیمارهای کرونایی آن ۲ در ۱۰۰ هزار باشد، این مناطق را آبی اعلام می‌کنیم و همه کسب و کارها می‌توانند فعالیت‌های خودشان را انجام ‌دهند.

سیاست مشکلات خرید واکسن کرونا از زبان روحانی

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه)‌ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در یک سالی که گذشت علی رغم اینکه در مناطق بسیاری از جهان شاهد توسعه این ویروس بودیم و مشکلات فراوانی را در برخی کشورها مشاهده کردیم، گفت: با همراهی خوب مردم و رعایت پروتکل‌ها به حمدالله روند بیماری در کشور کاهشی بوده است. در مجموع آماری که امروز داده شد، نشان می‌دهد که تلاش آذر ماه شرایط مناسب تری را به وجود آورد و ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد فوتی‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید براینکه هنوز به نقطه مطلوب در مهار کرونا نرسیده ایم، اما باید تلاش‌های خود را ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم، عنوان کرد: همکاری مردم در عین حال باعث شد امروز یک وضعیت جدید به مصوبات ما اضافه شود. به وضعیت قرمز، نارنجی و زرد، وضعیت آبی برای مناطق زردی که تعداد بیمارهای کرونایی مثبت آن ۲ در صد هزار خواهد بود و سیر نزولی دارد، اضافه شد. در مناطق آبی تقریبا همه کسب و کارها فعالیت خود را انجام می‌دهند. البته در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل‌ها کسب و کارها ادامه پیدا می‌کند.

روحانی بیان کرد: پایدارسازی شرایطی که امروز به آن رسیدیم، مسئله مهمی است تا باعث نشود دوباره به شرایط سخت گذشته بر گردیم. انجام اقدامات پیشگیرانه برای اینکه تا پایان سال وارد موج چهارم نشویم و مشکلی نداشته باشیم از جمله ضروریات مورد تاکید همه ماست. یعنی باز هم در وسایل حمل‌ونقل عمومی، دورهمی‌ها و اجتماعات و ترددهای غیر ضرور بسیار این مسئله دارای اهمیت است. در جلسه گلایه هایی نسبت به برخی از اجتماعاتی که نمی‌بایست به آن صورت برگزار شود، انجام گرفت. همه تلاش ما این است که با زحمات کشیده شده تاکنون، خدای ناکرده با خطر مواجه نشویم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: برای اینکه در مبارزه با این ویروس موفق شویم، مجموعه کارهایی باید انجام دهیم که هر یک از این مجموعه‌ها آسیب ببیند ما را با خطر مواجه می‌کند. یعنی همان‌قدر که ماسک زدن ضروری است، فاصله‌گذاری هم به همان نسبت لازم است و دور همی به همان نسبت نباید باشد و اجتماعی تشکیل نشود.

وی ادامه داد: هرکدام از این‌ها، حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که مانع گسترش این ویروس شوند و هر یک از این حلقه‌ها اگر ضعیف شود کل مدیریت را از بین می‌برد. گاهی مثالی در مسئله امنیتی در ذهنم دارم که اگر ما مراعات نکنیم هر عددی پیدا شود ضرب در صفر می‌شود، در مسائل بهداشتی هم عدد وقتی در صفر ضرب می‌شود نتیجه صفر خواهد شد بنابراین همه آثار و نتایج را از بین می‌برد.

روحانی خطاب به مردم تاکید کرد: محدودیت‌های شدیدی که ناچار می‌شویم گاهی به وجود بیاوریم، مشکلات فراوانی را در اقتصاد، زندگی و فرهنگ جامعه و مردم ایجاد می‌کند اما به هر حال چاره‌ای نیست و ما باید کاری کنیم که زمان محدودیت‌های شدید را با همکاری هم به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به مسئله واکسن، افزود: امروز یکی از مطالبات مردم این است که ما واکسن را سریعتر در اختیار مردم قرار دهیم. حالا واکسنی که مورد اطمینان است و مرجع آن سازمان بهداشت و درمان است. اگر در داخل بتوانیم هرچه سریعتر به نتیجه برسانیم یا در خارج هم واکسن مطمئنی را بخریم و وارد کشور کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: بیش از یک ماه و چهل روز گرفتار نقل و انتقال پول بودیم، یعنی یکی از مثال‌های روشن جنایتی که امریکا علیه ملت ایران انجام داد، تهیه واکسن کرونا بود. آنقدر مشکلات ایجاد کردند تا پولی که ما داریم را به حساب یک شرکت دیگر جابه‌جا کنیم تا در واکسن کواکس سهیم باشیم و زمانی که نوبت ما می‌شود واکسن را وارد کشور کنیم.

روحانی با تاکید براینکه دولت تمام اقدامات لازم برای تهیه و خرید واکسن را انجام داده است، خاطرنشان کرد: چه آنجایی که می‌خواهیم واکسن مشترک بسازیم، چه واکسن بخریم و چه در داخل قصد تولید داشته باشیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده است دولت علیرغم سختی‌ها بدون هیچ مضایقه‌ای با دست باز وارد شده است. تاکید می‌کنم برای ساخت و خرید واکسن هر ارز و ریالی نیاز باشد بلافاصله تامین خواهیم کرد.

وی افزود: اما زمانی که واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌خواهیم از آن استفاده کنیم نیاز به یک سند و مقررات داریم. در سندی که امروز در جلسه مورد بحث قرار گرفت و نکاتی هم مورد نظر اعضای جلسه بود، چهار فاز را در این سند مدنظر قرار دادیم. وقتی واکسن در اختیار ما قرار گیرد در فاز اول، اجرای این واکسیناسیون برای حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت خواهد بود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها