|
کدخبر: 146097

روحانی خواستار محاکمه مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی شد

رییس جمهوری با بیان اینکه تمامی افرادی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی قصور داشتند باید محاکمه شوند، گفت: قوه قضاییه همه عاملان این حادثه را مورد محاکمه قرار می‌دهد که برای ما مهم است افراد اگر قصور یا کوتاهی کردند یا هر چیز دیگری همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم مطلع شوند.

سیاست روحانی خواستار محاکمه مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با یادآوری قیام مردم قم در سال ۵۶ اظهار کرد: در ۱۷ دی سال ۵۶، مقاله‌ای اهانت‌آمیز به رهبر انقلاب اسلامی و مرجع تقلید در یکی از روزنامه‌ها نوشته شد و حرکتی در واکنش به آن در ۱۸ دی شروع و تا ۱۹ دی ادامه یافت و به کشتار خونین مردم قم منتهی شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم البته هر وقت طرف مقابل ما تسلیم قانون شد ما استقبال می‌کنیم. یک فردی که در کوچه ظلم می‌کند، سنگ می‌زند و شیشه می‌شکند و بعد در یک لحظه‌ای عاقل می‌شود و می‌گوید من از این به بعد نمی‌خواهم شیشه بشکنم، آیا ما نباید استقبال کنیم؟

وی یادآور شد: هر زمانی این فرد که شیشه ما را می‌شکند آمد و فهمید که شکستن شیشه هنر نیست و هر زمانی شیشه را می‌شکند فردا شیشه‌بر می‌آورید و شیشه دیگری می‌اندازید و کار من هیچ اثری ندارد، من به شما خسارت می‌زنم و شما را به زحمت می‌اندازم ولی من هم به هیچ‌چیزی نمی‌رسم، حالا دست برداشتم و توبه کردم. هر وقت این کار انجام شد استقبال می‌کنیم.

به تعهدات عمل کردید ما هم عمل می‌کنیم

روحانی افزود: دولت آینده آمریکا که ۲ هفته دیگر بر سر کار می‌آید اگر گفت که آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها و توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و می‌خواهد به تعهداتش عمل کند اگر از ما سوال کند، جواب را ما خیلی صریح و روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم اگر عمل نکردید ما برابر شما سر فرود نمی‌آوریم.

رییس جمهوری افزود: شما اگر به تعهدات عمل کردید، منتی سر ما نگذاشتید یک کار خلاف قانونی تاکنون انجام می‌دادید، که حالا از کار خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و متوجه شدید که اشتباه کردید ما هم استقبال می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: ملت ایران توانسته در سه مقطع تاریخی مهم در نهضت و انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی ۸ ساله و دفاع مقدس و در جنگ اقتصادی بعد از گذشت سه سال، با ایستادگی، مقاومت، پشتکار، صبر و وحدت توانسته در برابر دنیا پیروز شود.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران هم در مقطع اول برابر دنیا بود در زمان نهضت انقلاب که کسی پشت سر ما نبود و ملت ما تنها بود، هم در جنگ ملت ما تنها بود و همه آنطرف بودند و هم در این جنگ اقتصادی سه ساله ملت ما تنها بود و روی پای خود ایستاد و توانست مقاومت کند و بحمدالله تا امروز ملت ما پیروز بوده و این پیروزی را تا پایان ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری گفت: در اینجا می‌خواهم به یک نکته مهم اشاره ‌کنم و آن اینکه برخی از دوستان در رسانه‌ها که صحبت می‌کنند حواسشان باشد که شرایط ما چگونه بوده است. در شرایط مختلف، به اقدامات مختلف نیاز است. یک وقتی کشور در یک شرایط تعادل قرار دارد و در شرایطی دیگر دشمن جنگ بر ما تحمیل کرده و شرایط جامعه ملتهب است و در آنجا شرایط دیگری را اقتضا می‌کند.

تمامی افرادی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی قصور داشتند محاکمه شوند

روحانی یادآور شد: روز چهارشنبه ۱۸ دی یک روز تاسف انگیزی بود شب قبل در آسمان هواپیمایی به خطا و اشتباه مورد هدف قرار گرفت و عزیزان ما در آن هواپیما جان باختند این برای ما بسیار دردناک بود در آغاز برای ما روشن نبود که حادثه چیست روز جمعه گزارشات کامل آمد و روشن شد شرایط چه بوده است. از همان وقت به مسوولان گفتیم هر چه هست به مردم اعلام کنید همان روز هم گفتیم مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما امروز هم به این اصرار داریم حتما قوه قضاییه این کار را خواهد کرد. قوه قضاییه همه عاملین این حادثه را مورد محاکمه قرار می‌دهد که این محاکمه برای ما مهم است افراد اگر قصور یا کوتاهی کردند یا هر چیز دیگری همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم مطلع شوند که امر چگونه بوده و دولت همه تلاش خود را در این یکسال انجام داده است.

وی افزود: دولت در جلسه قبل خود به این تصمیم رسید که خسارت را دون در نظر گرفتن تابعیت افزاد پرداخت کند. هر کس تبعه هر کجاست چه ایرانی و چه غیر ایرانی همه را مساوی حساب کردیم ۱۵۰ هزار دلار به عنوان خسارت قرار دادیم و ان شاء الله این پول به آنها پرداخت کردیم راجع به کسانی که این حادثه را ایجاد کردند قصور یا کوتاهی یا هر چیز دیگری بوده در دادگاه محاکمه می‌شوند و در این دادگاه هر چه حق و عدل است بدون اغماضی انجام می‌شود. در این شرایط برای ما سخت بود اما در عین حال ۳۰ میلیون دلار تهیه شد برای این که این بخش از مساله را حل و فصل کنیم این به معنای این نیست که تاثیر در محاکمه بگذارد محاکمه با دقت انجام می گیرد.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از مظلومان تاریخ ماست

روحانی تصریح کرد: روز ۱۹ دی هم سالروز رحلت هاشمی رفسنجانی است یاد آن عزیز را گرامی می‌دارم که در آن سه مقاومت ملی که گفتم مرحوم هاشمی در دو مقاومت جزو سرداران این مقاومت بود در کنار رهبری، شهید بهشتی و شهید مطهری حضور داشت و در کنار امام بود تا نهضت به پیروزی رسید بعد در اداره کشور و سپس در جنگ تحمیلی وظایف سنگینی بر دوش داشت،خاطرات زیادی از ایشان در دوران دفاع مقدس را دارم.

وی افزود: آقای هاشمی حکم ریاست قرارگاه خاتم الانبیا را به من داد، رهبری حکم فرمانده پدافند هوایی را به من داد همچنین آقای هاشمی حکم ستاد کمک هایی که انجام می گرفت برای جبهه و جنگ به من داد من خاطرات فراوانی از این مرد بزرگ دارم که تلاش های فراوانی کرد که موفقیت های جنگ ایجاد شود.

رییس جمهوری ادامه داد: مرحوم آیت الله هاشمی یکی از مظلومین تاریخ ماست که این جای تاسف دارد قبلا مظلوم اول ما شهید بهشتی بود که بسیار مظلوم بود مظلومی بود که بعد از شهادتش جای مظلومیت، منزلت در افکار عمومی پیدا کرد اما آیت الله هاشمی مظلومیتش کم شدولی متاسفانه این مظلومیت همچنان ادامه دارد همه ما باید از بزرگان قدردانی کنیم بدانیم اگر ملتی از خادمان و بزرگان البته ملت قردارانی نکند این شرایطی نیست که تاریخ قضاوت خوبی داشته باشد.

وی گفت: البته ملت ما همیشه قدردان هستند ما از آن اقلیت هم می خواهم که قدردان باشند تا همه بتوانیم راه و مسیری که امام عزیز و امروز رهبر انقلاب برای مشخص کرده را ادامه دهیم و مردم عزیز ما همان طور که در صحنه بودند همچنان در صحنه باشند با اتحاد وحدت به اهداف ملی دست یابیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها