|
کدخبر: 134833

صادرات تسلیحات دفاعی ایران به ۵۰ کشور جهان

استفاده ترکیبی از فناوری های نوین الکترونیکی و سازه سازی و همسویی برنامه های نظامی جمهوری اسلامی ایران با دانش و تکنولوژی علمی روز باعث شده تا ایران در زمینه های نظامی، ساخت و تولید انبوه تسلیحات نظامی از جمله انواع موشکهای دوربرد، تانک و زره بتواند به قدرت اول نظامی منطقه تبدیل شود و اکنون به ۵۰ کشور جهان تسلیحات نظامی صادر کند.

سیاست صادرات تسلیحات دفاعی ایران به ۵۰ کشور جهان

جمهوری اسلامی ایران در استراتژی دفاعی خود قدرت سخت افزاری و نرم افزاری را در اولویت کاری خود قرار داده است تا براساس این دو حوزه به استراتژی دفاعی و مطلوب خود دست پیدا کند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط متحول شد و تحولات چشمگیری خصوصاً در مقطع دفاع مقدس پدید آمد، جنگ تحمیلی واقعیتهایی را تحمیل می کرد که نتیجه آن شکل گیری صنایع دفاعی بود.

بسیاری از سلاحهایی را که قبل از انقلاب نه تولید می شد و نه اجازه تولید آن را می دادند از رهگذر جنگ و تحریم اقتصادی و با طراحی مهندسی معکوس در داخل شکل گرفت.

اقتدار دفاعی مبتنی بر اقتدار علمی در کشور باعث شده است که اگر کشور بدنبال توسعه سیاسی، اجتماعی و نظامی حرکت می کند باید در درجه اول بدنبال اقتدار علمی باشد. متخصصان هوایی کشورمان هم اکنون بر روی کلیه هواپیماهای تجاری و نظامی در حال تحقیقات هستند و قادرند تمام این هواپیماها و بالگردها را تعمیر اساسی کنند. آشیانه فجر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بزرگترین سازه فلزی است که تاکنون در کشور و خاورمیانه ساخته شده است و همزمان ۸ تا ۱۲ هواپیمای پهن پیکر می تواند در آن قرار گیرد.

قطعه سازی در صنایع هوایی حرف اول را می زند. قبل از انقلاب اسلامی هیچ کاری در این زمینه انجام نشده بود. کارخانه «بل» ایجاد شده بود و تنها در حد چکهای اولیه بر روی بالگردها انجام می شد. هم اکنون شرکت «پنها» هم بالگردهای «شباویز» و «۰۹۱» و بالگردهای «شاهد» را تولید می کند و هم تعمیرات اساسی سنگین را انجام می دهد.

در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته، صنایع هوایی ایران موفق شده است هواپیماهای «ابابیل»، «مهاجر۱۲۳۴»، «هدهد» و «صاعقه ۱۲» را تولید کند. این هواپیماها با هزینه بسیار پایین و تکنولوژی روز ساخته شده است. هواپیمای بدون سرنشین مهاجر ۱۲۳۴ با کاربرد مراقبت هوایی، شناسایی، جنگ الکترونیکی، رله ای ارتباطی، دیده بانی، هدف یابی، هدایت آتش توپخانه، کنترل نوار مرزی جهت مبارزه با قاچاقچیان، کنترل ترافیک شهری و عکس برداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی است که می توانند سلاحهای کوچک را حمل و پرتاب کنند.

نیروهای مسلح امروزه با توان و اقتدار خود و با استفاده از تجهیزات موشکی، دریایی و هوایی بطور کامل اقتدار خود را به نمایش گذاشته اند، که آزمایش موشک رعد توسط نیروی دریایی سپاه آن هم با برد ۳۵۰ کیلومتر نمونه بارز اقتدار وتوان نظام جمهوری اسلامی ایران است.امروزه توسط دانشمندان جوان کشورمان توان ساخت موشک، بالگرد، تانکهای زرهی و برخی از هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات الکترونیکی و پدافندی و آفندی در کشور فراهم شده است.

صنایع و توان موشکی ایران در شرایطی شکل گرفت و تکامل یافت که امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی ایران در معرض تهدید قرار گرفته بود. در واقع از همان زمانی که موشکهایی از سوی رژیم بعثی به سوی شهرهای کشورمان سرازیر شد و مردم ایران جواب دادند «موشک جواب موشک» این حس در متخصصان صنایع دفاعی کشور پدید آمد که باید به این خواسته به حق مردم پاسخ گویند که با عنایات خداوند متعال این صنعت بسیار پیچیده به همت متخصصان داخلی شکل گرفت.

موشکهای استراتژیک ضدناو SSN۴ با برد حداکثر ۳۵۰ کیلومتر با قابلیت انهدام ناوهای بزرگ و ارتفاع کم پرواز قادرند سراسر پهنه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و بخش عمده شمال اقیانوس هند را تحت پوشش قرار دهند.

سیستم حرکت پیشرفته موشکهای کروز SSN۴ با ارتفاع کم پرواز از سطح آب، این موشکها را از جنگ الکترونیک مصون نگه می دارد و سرجنگی ۵۰۰ کیلویی این موشکها قادر است ناوهای جنگی بزرگ را مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

شلیک انواع موشک آن هم در کلاسهای مختلف برای اولین بار است که توسط متخصصان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهان به مرحله اجرا در آمد.

تغییر کلاهک موشکهای سری شهاب به کلاهک خوشه ای جنگی را از مهمترین تغییرات صورت گرفته در ترکیب این نوع موشک است که پس از تغییر کلاهک، انواع موشک، این توانایی را دارند که پس از اصابت به هدف، صدها بمب کوچک خوشه ای را به اطراف تخریب پرتاب کنند.

این موشکها به صورت کامل در سازمان هوافضای وزارت دفاع به مرحله تولید رسیده است که تنها بخشی از توانمندی بازدارندگی جمهوری اسلامی در برابر تهاجمات بیگانگان است.

منبع: روزنامه قدس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها