|
کدخبر: 133641

جزییات جدید از صادرات گاز ایران به افغانستان و ترکیه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره صادرات گاز به افغانستان گفت: طرح اولیه آماده شده و مکاتبات دیپلماتیک در جریان است. در صادرات به افغانستان مبنا، بخش خصوصی در نظر گرفته شده با این حال زیر ساخت‌ها را آماده کرده‌ایم.

انرژی جزییات جدید از صادرات گاز ایران به افغانستان و ترکیه

حسن منتظرتربتی امروز در حاشیه آیین بهره‌برداری از ۱۸۱ پروژه گازرسانی استان فارس در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه با ترکیه مطابق قرارداد جاری، صادرات گاز انجام می‌شود، اظهار کرد: کشف میدان‌های جدید گازی در دریای سیاه نیز اثری بر قرارداد ما ندارد و رقم قابل توجهی در مقایسه با نیاز ترکیه نیست. همچنین در آینده نزدیک مذاکرات تمدید قرارداد را شروع می‌کنیم.

وی با اشاره به پایداری شبکه گاز در مناطق شمالی گفت: با توجه به نوع توسعه شبکه، نقاط سرشاخه نداریم و شبکه گاز، پایدار و یکنواخت است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برنامه‌های گازرسانی در دولت تدبیر و امید، توسعه خوبی داشته است، اظهار کرد: در این سال‌ها علاوه بر توسعه زیرساخت‌هایی مانند احداث خطوط لوله اصلی و کریدورهای غرب کشور و ایستگاه‌های تقویت فشار، افزایش تولید پارس جنوبی و گازرسانی به شهرها و روستاها نیز انجام شده است.

تربتی با بیان اینکه درصد پوشش شبکه گاز در روستاهای کشور ۸۳ درصد است، گفت: در بخش شهری نیز بیش از ۹۵ درصد خانوارها به شبکه گاز دسترسی دارند. در چند ماه آینده و ادامه پویش سبز، بهره‌مندی ۹۵ درصدی جمعیت کشور از شبکه گاز را خواهیم داشت و کل کشور به پوشش ۹۵ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه درحال‌حاضر گازرسانی به ۴۰۰۰ روستا را در دست اجرا داریم، تصریح کرد: همچنین مطابق قبل سالانه ۳۰۰۰ روستا به شبکه گاز متصل می‌شوند. امسال نیز تاکنون ۱۰۰۰ روستا و تا پایان سال ۲۰۰۰ روستای دیگر گازدار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز گفت: بخش عمده نیازهای نیروگاهی کشور از طریق گاز تامین می‌شود. همچنین در ابتدای زمستان شرکت پخش ملی فراورده‌های نفتی برای تامین فرآورده متناسب با برنامه‌ها در زمان‌های پیک سرما برای تامین سوخت مایع اعلام آمادگی می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۲ سالانه ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف می‌شد و ما باید از سوختن این مقدار جلوگیری می‌کردیم تا بتوانیم منابع مالی توسعه صنعت گاز را فراهم کنیم، اظهار کرد: با این حال در آن زمان تصویر روشنی از نحوه اجرای قانون بند «ق» وجود نداشت و برای همه پرسش بود که این قانون قرار است چطور اجرایی شود و چه منافعی دارد.

تربتی با تأکید بر اینکه گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان با شتاب ادامه دارد، تصریح کرد: تعداد روستاهای گازرسانی‌شده تا پایان سال ۱۴۰۰، به ۴۰ هزار روستا می‌رسد، اکنون حدود ۸۳ درصد روستاها و بیش از ۹۵ درصد شهرهای کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در استان فارس ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در گازرسانی توسط دولت تدبیر و امید انجام شد و تعداد روستاها از ۶۷۷ روستا به ۲۱۶۱ روستا رسیده است.

گازرسانی روستایی و شهری در استان فارس روند افزایشی داشته است

همچنین در این مراسم عنایت‌الله رحیمی- استاندار فارس گفت: گازرسانی و دیگر فعالیت‌های مثبت وزارت نفت در این استان رضایتمندی مردم استان فارس را در پی داشته است.

وی با تشکر از تلاش‌های وزارت نفت برای گازرسانی به جمعیت ۵ میلیون نفری استان فارس، گفت: با همه اوصافی که استان فارس از آن برخوردار است، از جمله گستردگی و پهناور بودن آن، فعالیت‌های انجام‌شده توسط وزارت نفت موجب رضایتمندی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه در گازرسانی روستایی و شهری در فارس با افزایش خیره‌کننده‌ای روبه‌رو بوده است، افزود: معتقدم پوشش سبز استانی در واقع مزایای مختلفی از جمله صرفه‌جویی، ایمنی و کاهش هزینه‌های اقتصادی و رفاه و آسایش را در پی خواهد داشت.

استاندار فارس تصریح کرد: درخواست من از وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران این است که پروژه‌های در حال اجرا سریع‌تر به بهره‌برداری برسند تا سبب ایجاد اشتغال و تولید و ثروت آفرینی هرچه بیشتر برای استان شود، همچنین امیدوارم در مدت باقیمانده از این دولت، پروژه‌ها تکمیل و تلاش‌ها افزون‌تر شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها