|
کدخبر: 123861

یک زن می‌تواند رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ شود؟

در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری بحث کاندیداتوری زنان و رئیس‌جمهوری زن همواره یکی از موضوعات مورد بحث بوده است که گرچه در نهایت به ثبت نام زنان منجر شده اما تاکنون هیچ کاندیدای زنی از فیلتر شورای نگهبان رد نشده است.

سیاست یک زن می‌تواند رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ شود؟

با این حال در هفته‌ای که گذشت عباسعلی کدخدایی، قائم مقام شورای نگهبان در گفت‌وگویی از احتمال کاندیداتوری زنان در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد. او گفت: « در همین انتخابات اخیر، تعداد خانم‌هایی که برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند و تایید صلاحیت شدند بسیار زیاد بود. از بین آنها تعداد ۱۶، ۱۷ نفر انتخاب شدند. یعنی خانم‌ها هم به خودشان رای نمی‌دهند، اینجا که دیگر شورای نگهبان مقصر نیست. پس دقیقاً مسئله ممنوعیت‌های قانونی نیست و پای مسائل فرهنگی در میان است. شاید در دوره‌ای ریاست جمهوری خانم‌ها هم اتفاق بیفتد؛ کما اینکه در هیچ دوره‌ای وزیر زن نداشتیم اما در دولت آقای احمدی‌نژاد یک وزیر زن هم منصوب شد. بنابراین، منع قانونی وجود ندارد و شاید در دوره‌های آتی رئیس‌جمهوری زن هم داشته باشیم.» این جملات عباسعلی کدخدایی، دبیر شورای نگهبان درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات است.»

اظهارات کدخدایی بدون واکنش نیز نبود. حجت‌الاسلام سید محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در توئیتی خطاب به سخنگوی شورای نگهبان نوشت: « آقای کدخدایی خودش هم می‌داند این شورای نگهبان به یک خانم اجازه کاندیدایی ریاست جمهوری را نمی‌دهد. گول زدن مثل خیلی کارهای دیگر در شأن شورای نگهبان نیست. خدا رحمت کند خانم اعظم طالقانی را، همه دوره‌ها کاندیدا می‌شد و تحصن هم می‌کرد و یکبار تأیید نشد.

هادی غفاری، فعالی سیاسی اصلاح طلب نیز از دیگر افرادی بود که به اظهارات کدخدایی واکنش نشان داد و پپیشنهاد کرد برای حضور زنان در انتخابات «همه پرسی» برگزار شود. او گفت: « بنده منکر نقش پررنگ بانوان در جامعه نیستم و معتقدم اگر بر اساس قوانین موضوع حضور کاندیدای زن در انتخابات ریاست جمهوری قابل حل نیست، این مسئله را بر اساس «همه ‌پرسی» پیگیری کنیم. زیرا موضوع همه پرسی در قانون اساسی وجود دارد. بنده بیم آن را دارم که عده‌ای با این بهانه تن به برگزاری همه پرسی ندهند که بگویند؛ مردم نمی‌فهمند.»

 

 

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها