|
کدخبر: 276844 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

زومرها؛ نسلی که هیچ بهانه ای را نمی پذیرند!

دهه هشتادی‌ها که پیش از این به گودزیلا معروف بودند، حال به سن و سالی رسیده‌اند که انتقادات زیادی از وضعیت زندگی و به خصوص حق و حقوق‌شان دارند.در این گزارش به ویژگی های این نسل جوان می پردازیم.

سیاست داخلی زومرها؛ نسلی که هیچ بهانه ای را نمی پذیرند!

دهه هشتادی ها! طیف وسیعی از نوجوانان و جوانانی که پر سر و صداتر و بی‌مهاباتر از نسل‌های قبلی‌شان ظاهر شدند. نسلی که هیچ چیزی را بدون دلیل و مدرک نمی‌پذیرد. نسلی که از کودکی با فضای بی‌انتهای اینترنت و فناوری عجین شد و این عجین شدن، دنیای وسیعی از اطلاعات را به دنیای جستجوگرشان باز کرد.

زومرها

پدر و مادرهای کم اطلاعات در مقابل زومرها

گروه سنی از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۹ جزء نسل Z، زومرها و یا دهه هشتادی‌ها هستند. نه ظاهرشان شبیه نسل‌های دیگر است و نه حتی سبک صحبت کردن‌شان به نسل قبلی شباهت دارد. نسلی پر از داده و اطلاعات، سبک سلایق و علایقی متفاوت که حتی در مقایسه با نسل‌های قبلی کمتر تمایل به دانشگاه رفتن دارند و صرفا آموزش را در فضای دانشگاه جستجو نمی‌کنند. شاید به طور جد باید اعتراف کرد که هم پدر و مادرها و هم معلمان و استادان نسل زومرها، از نظر تعدد موضوعات و اطلاعات به پای این نسل نمی‌رسند و همین برهان دلیل موجه‌ای برای ایجاد فاصله بین این نسل با نسل‌های قبلی است.

حضور پر رنگ نسل زومرها در اعتراضات

دهه هشتادی‌ها که پیش از این به گودزیلا معروف بودند، حال به سن و سالی رسیده‌اند که انتقادات زیادی از وضعیت زندگی و به خصوص حق و حقوق‌شان دارند. درخواست‌هایی که با ساختن بهانه از طرف مسئولان و مدیران دولت مسکوت نمی‌ماند و شاید دریافت همین بهانه‌ها آتشی بر هیزم‌شان می‌شود. در چند هفته اخیر حضور چشمگیر دهه هشتادی‌ها در اعتراضات، نظر بسیاری از جامعه‌شناسان و اقتصاددانان را به خود جلب کرده است.

بی‌توجهی به خواسته‌های تاثیرگذارترین نسل حاضر کشور، تصمیم درستی نبوده و هیچ وقت هم نخواهد بود. سیاست‌مداران باید به دنبال پاسخی قانع کننده برای این نسل باشند و شاید حتی باید یک سری قوانین منسوخ شده را متناسب با زمان حال حاضر، اصلاح کنند. تاریخ همیشه ثابت کرده است که هیچ چیزی آمری به سادگی از نسل جوان پذیرفته نشده است و چه بسا که این نسل مصلح به دایره گسترده‌ای از اطلاعات نیز باشد که دیگر این امر، سخت‌تر از قبل نیز می‌شود. بنابراین سیاست مدار چاره‌ای جز این ندارد که با این نسل دست به عصا‌تر رفتار کند و به خواسته‌هایشان بیش از آنکه ممانعت کند، شنونده بهتری نسبت به قبل باشد.

نگاه سیاسی نسل زومرها در جامعه امروز

زومرها به آزادی شخصی بسیار معتقدند. براساس یک پژوهش توسط وزارت کشور، بعد از پشت سر گذاشتن دوره اعتراضات در دی ماه سال ۱۳۹۶، وزیر کشور وقت یعنی رحمان فضلی بر این باور بود که در کنار نارضایتی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در کشور مشاهده شده است، عامل جدید و موثری بر میزان نارضایتی‌ها دامن زده است و آن شکاف عمیق نسلی است. نسل جدید یا همان نسل زومرها به محدوده سنی خاصی رسیده‌اند که با استفاده از ابزار فناوری، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های سیاسی خود را ابراز می‌کنند. دهکده جهانی که قبل از این شاید یک شعار به نظر می‌رسید، به واقعیت تبدیل شده و صدای منتقدان را به گوش هم و حتی به گوش مدیران می‌رساند.

نگاه نسل زومرها به اقتصاد در جامعه

زومرها به مصرف گرایی معروف اند. البته این مصرف گرایی وضعیت آگاهانه‌ای به خود گرفته است و شاید به جرات می‌توان گفت که به زودی ثروت نسل زومرها در سراسر دنیا ۱۰ برابر خواهد شد. بنابراین شرکت‌های بزرگ دنیا، نسبت به تعامل و شناخت بیشتر این نسل پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌های زیادی داشته اند. زومرها در جایگاه مشتری، تاثیر زیادی از فضای مجازی می‌گیرند. مهارت‌های اینترنتی و ایجاد یک فضای ارتباطی اینترنتی برای جمع آوری اطلاعات در زمان خریدشان، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

جالب است بدانید که در زمان خریدهای اینترنتی شاید در ظاهر مصرف گرا و احساسی به نظر برسند اما در نهایت با توجه به نیازشان و اطلاعاتی که از اینترنت کسب کرده اند، بدون توجه به نظر والدین‌شان خرید می‌کنند. بنابراین همواره فضای وب جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در این نسل به حساب می‌آمده و همچنان نیز دارای اهمیت ویژه‌ای خواهد بود.

نسل زومرها و استعداد کار آفرین بودن

بر اساس یک نظرسنجی در آمریکا نسل z نزدیک به ۶۰ درصدشان یا کسب و کار خود را آغاز کرده‌اند و یا برنامه ریزی لازم برای شروع در پیش دارند. میزان بالای سواد دیجیتال و اطلاعات گسترده از فضای وب و فناوری هم کارشان را برای شروع کسب و کار آسان کرده است و هم به دلیل رقابتی بودن فضا کارشان سخت‌تر است اما این نسل ترسی در این زمینه ندارد. زومرها به دلیل سرعت بالای جمع آوری اطلاعات و همچنین به روز شدن داده هایشان، کمتر از رقبایشان عقب می‌مانند و شاید همین دلیل مستقل‌تر بودن این نسل باشد.

کلام آخر

دهه هشتادی ها، زومرها یا نسل z ادبیات آمرانه را نمی‌پذیرند. با این نسل باید با صلاح به روزتر شدن ارتباط برقرار کرد، چراکه هر چقدر در این زمینه نقص وجود داشته باشد، همان قدر هم میزان اعتبارتان در مقابل‌شان کاسته می‌شود. نسل جوان امروز دستورپذیر نیستند و باید با دلیل و مدرک قانع‌شان کرد که آیا تصمیم جدید به نفع‌شان هست یا خیر.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها