|
کدخبر: 272873

اختصاصی گزارش نیوز؛

نماینده مجلس: بورس جای معامله خودرو نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو با روح قانون مصوب مجلس مغایرت دارد، گفت: این قانون با هدف تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، افزایش کیفیت و کاهش قیمت به تصویب رسید که آیین‌نامه مربوطه وزارت صمت با آن مغایرت دارد.

سیاست داخلی نماینده مجلس: بورس جای معامله خودرو نیست

 لطف‌اله سیاه‌کلی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت، گفت: این آیین نامه با تمام فرازها و فرودها به تصویب رسید و متأسفانه علیرغم پیگیری ها برای همکاری با مجلس، این کار صورت نگرفت حتی بنده چند بار مراجعه و با مسئولان در این خصوص صحبت کرده بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات این آیین نامه تصریح کرد: در این آیین نامه خودرو زیر ۲۰ هزار دلار تعریف شده در حالی که باید ۲۵ هزار دلار می شد از سوی دیگر قرار است بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروها زیر ۲۵ هزار دلار و ۲۰ درصد آن نیز بالای ۲۵ هزار دلار باشد چرا که امروز در کشور به خودروهای ویژه کمک‌دار برای عملیات های راهسازی، عمرانی، معدنی و غیره نیاز داشته که در حال حاضر خودروهای مناسب این کار وجود ندارد و از سال ۲۰۱۴ به بعد نیز چنین خودرویی وارد نشده است. حتی مدل ۲۰۱۴ نیز با قیمتی ۲۰ برابر قیمت واقعی در داخل معامله شده که نوعی بی توجهی محسوب می شود.

اعلام وصول طرح بهره برداری صلح آمیز هسته ای

محمد رشیدی در جلسه علنی مجلس موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

- طرح اصلاح ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده

- طرح اصلاح قانون تقویم آموزشی مدارس

- طرح بهره برداری صلح آمیز هسته ای

موافقت نمایندگان با الکترونیکی شدن برگزاری انتخابات

نمایندگان در جلسه علنی مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح ماده(۱۲۲) و الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با کلیات این طرح با ۱۶۰ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص طرح مذکور گفت: زمانی که انتخابات نهادها، هیأت ها، مجامع و شوراها در مجلس برگزار می شود، برای انجام آن زمان و هزینه زیادی جهت نیروی انسانی، چاپ اسناد و اوراق و... صرف می شود و از طرفی با وجود انتخابات دستی، شائبه نیز ایجاد می شود.

وی ادامه داد: سال گذشته به تشخیص ستاد کرونای مجلس شورای اسلامی برخی از انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی و آزمایشی برگزار شد، اما با توجه به اینکه تداوم این روند نیاز به قانون داشت، این طرح آماده شد.

طرح استفساریه پرداخت حداقل حقوق به جانبازان فاقد شغل

نمایندگان در نشست علنی مجلس با بررسی دوفوریت طرح استفساریه بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، با ۱۷۶ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

لازم به ذکر است زنگنه در تشریح اهمیت ضرورت بررسی دوفوریت طرح استفساریه بند هـ تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، عنوان کرد: در این بند آمده است که بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۶۰۰ جدول شماره ۷ این قانون به جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد که براساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نیستند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت دریافت کنند.

معافیت مالیاتی مواد اولیه داروهای وارداتی

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در مجلس در تذکری به استناد ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی و با اشاره به لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: قیمت داروها بعد از اجرای طرح دارویار به سمت واقعی شدن رفت، مجلس هم برای این طرح اعتبارات مناسبی را در نظر گرفت اما واقعیت این است که اگر تولید برای تولیدکنندگان داخلی صرفه اقتصادی نداشته باشد ما شاهد کمبودها خواهیم بود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حفظ شأن مجلس در حمایت از مردم ادامه داد: به عنوان مثال ده‌ها تن مواد اولیه قرص متفورمین که یکی از داروهای پرمصرف بیماران قلبی در کشور است، در گمرک مانده است چرا که منابع بیش از تولید برای آزادسازی آن از گمرک نیاز دارد.

افزایش نظارت بر شبکه بانکی هدف اصلی طرح بانکداری

محمدباقر قالیباف در نشست علنی مجلس در نطق میان دستور، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن روز بانکداری اسلامی به بیان نکاتی در خصوص طرحی که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است، پرداخت و گفت: با هدف تصویب قوانین مربوط به بسته تحول در قوانین اقتصادی کشور، طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران پس از مدت‌ها بحث و کار دقیق کارشناسی مراحل نهایی تصویب را در مجلس می گذراند. هدف اصلی این طرح راهبردی که بعد از ۵ دهه، ساختار و شیوه اداره بانک مرکزی را متحول می کند، تحکیم اقتدار بانک مرکزی برای بهبود نظارت بر شبکه بانکی کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: در سالهای اخیر و بویژه پس از توسعه بانک‌های خصوصی، خلاهای قانونی فراوان دست بانک مرکزی را برای اعمال اقتدار لازم بر شبکه بانکی و نظارت بر روندها بسته است و رسیدگی به تخلفات و اعمال مجازات‌ لازم به دلیل نداشتن اختیارات قانونی و بعضا تعارض منافع اندک بوده و پشتوانه قانونی محکم و ساختار نظارتی موثر برای جلوگیری از تخلفات شبکه بانکی وجود ندارد یا بسیار محدود است.

دستور کار مجلس در صحن علنی امروز

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۹ شهریورماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه و با حضور ۱۹۱ نفر از نمایندگان آغاز شد.

- ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول

- گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح یک فوریتی انتخاب نمایندگان در نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

- گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

- گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان‌ گلستان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰

- بررسی دو فوریت 'طرح طرح الزام دولت به اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها