|
کدخبر: 272450 محمد انوشه‌ئی

اختصاصی گسترش نیوز:

جزئیات جدید از طرح نهضت ملی مسکن در هفته دولت

به مناسبت هفته دولت در این گزارش به بررسی آخرین جزئیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کشور پرداخته ایم.

راه و مسکن جزئیات جدید از طرح نهضت ملی مسکن در هفته دولت

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین جزئیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، تنها طرح حمایتی است که یارانه و درصد تسهیلات برای دهک های مختلف در آن، متفاوت است. در دهک اول تا سوم تسهیلات نهضت ملی مسکن مطابق توان خانوار با کمترین سود پرداخت می شود.

محمودزاده۴

وی گفت: از یک و نیم میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری، ۱۸۲ هزار واحد در مسکن روستایی، ۳۳۵ هزار واحد خودمالکی و ۴۲۰ هزار واحد نیز کلنگ زنی شده است.ثبت‌نام جدید نهضت ملی مسکن در ۴۰۰ شهر انجام می‌شود. همچنین در حدود ۵.۶ میلیون نفر برای واحد‌های نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حائز شرایط و فعال هستند که مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند.

ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن

معاون مسکن وزیر شهرسازی گفت: همزمان با هفته دولت برای ۷۵۰ هزار واحد نهضت ملی در ۳۱ استان و ۴۰۰ شهر از این هفته ثبت نام جدید انجام شده و امکان ثبت نام مجدد در شهر‌هایی که برای ساخت تعیین شده است فراهم شده است. متقاضیان حداقل یک ماه فرصت دارند که درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. برای متقاضیان قبلی نیز زمان ویرایش تعیین شده بود و در نهایت یک میلیون و ۵۰۰ نفر همه شرایط را داشتند و توانستند آورده خود را نیز واریز کنند.

وی در ادامه گفت: برای متقاضیانی که در یک ماه گذشته ثبت نام داشتیم فرصت ویرایش فراهم می شود. افرادی که در دوره قبل از ثبت نام جا ماندند می‌توانند در شهر مورد نظر ثبت نام کنند. همچنین در دور اول دو و نیم میلیون نفر واجد شرایط بودند اما فقط یک و نیم میلیون نفر به طور قطعی ثبت نام کردند. اگر واجدین شرایط وارد پروژه نشوند و آورده اولیه را واریز نکنند، متقاضی جدید جایگزین می شود.

سه محور مهم پیرامون پروژه نهضت ملی مسکن

محمد‌ مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگویی با گسترش نیوز گفت: طرح نهضت ملی مسکن در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی حول سه محور مهم در حال بررسی است. اولین موضوع مورد بحث، توجه به صنعتی سازی در ساخت وساز است.

محمد-مهدی-حیدری

وی بیان کرد: از این رو فناوری هایی که توسط افراد و شرکت های صاحب ایده معرفی می شوند، از لحاظ فنی بررسی و نهایتا در حوزه عملیاتی نهصت ملی مسکن مورد استفاده قرار می گیرند.با این اقدامات حلقه صنعتی سازی در ساخت و ساز شکل گرفته و با نظارت مستمر به سمت اجرایی شدن قدم برمی دارد.

حیدری افزود: اقدام بعدی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در راستای ارتقای کیفیت در ساخت و ساز، توسعه گواهی نامه فنی است، یعنی در پروژهای نهصت ملی مسکن از محصولاتی استفاده شود که از لحاظ گواهی نامه فنی تاییدیه مرکز تحقیقات را داشته باشد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: تمامی واحدهایی که در راستای نهصت ملی مسکن ساخته می شوند به مصالح ساختمان و تاسیسات با کیفیت و استاندارد نیاز دارد.

تمامی این محصولات از قبل بررسی شده و نظریه فنی برایشان صادر شده است. در محصولاتی که بازار را دچار التهاب نمی‌کند داشتن گواهینامه فنی از مرکز به شکل تشویقی و اجباری در راستای ارتقای کیفیت ساخت را توصیه می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه بعدی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برای بالا بردن کیفیت ساخت در پروژه های نهضت ملی مسکن، بحث زنجیره تامین مصالح پر مصرفی همچون پکیج، شیرآلات و مصالحی است که در ساخت‌وساز به کار می‌رود و بازار نیز کشش عرضه آنها را دارد.

حیدری در پایان گفت: لیست محصولاتی که از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی دریافت کرده‌اند به شهرهای جدید ارایه خواهد شد. این اقدامات باعث کنترل مصرف انرژی و محیط زیست شده و ظرفیت تولید را تا حد زیادی افزایش می دهد.

ارسال نظر