|
کدخبر: 234961

خبر خوش نماینده مجلس درباره توافق در وین تا پایان امسال

الهیان گفت: او در خصوص مذاکرات وین اینگونه مطرح کرد که به نظر می‌آید تا پایان ۱۴۰۰ یک توافقی در وین حاصل بشود، که البته پس از آن تصمیم برای مذاکره مستقیم با آمریکا به عهده شورای عالی امنیت ملی است.

سیاست داخلی خبر خوش نماینده مجلس درباره توافق در وین تا پایان امسال

«زهره الهیان» در خصوص مذاکرات وین اینگونه مطرح کرد که به نظر می‌آید تا پایان ۱۴۰۰ یک توافقی در وین حاصل بشود، که البته پس از آن تصمیم برای مذاکره مستقیم با آمریکا به عهده شورای عالی امنیت ملی است. 

وی افزود: هفته گذشته وزیر خارجه به کمیسیون امنیت ملی آمد و آخرین تحولات در مسیر مذاکرات را از ایشان جویا شدیم ، احتمالا در طول این هفته جلسه‌ای را با جناب آقای دکتر باقری مسئول تیم مذاکره کننده داشته باشیم. در مجموع مسیر مذاکرات بسیار جدی، سخت و رو به جلو است و روند مثبتی را طی می‌کند،  نظام جمهوری اسلامی ایران و شخص مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و مجلس یک نکته و یک هدف اصلی رابرای مذاکرات ترسیم کرده‌اند که براساس آن باید تحریم‌هایی که حقوق ملت ایران را پایمال کرده، رفع شوند، این است هدف اصلی مذاکرات. قاعدتا در کنار این هدف اصلی، اهداف دیگری را هم می توان متصور بود و با این رویکرد مذاکره در دولت آقای رئیسی در پیش گرفته شد و یک تیم فنی و قوی و مسلط به وین اعزام شدند. 

الهیان ادامه داد: مذاکرات فرسایشی را دنبال کنیم و یا  مذاکره برای مذاکره باشد، در طی هشت سال گذشته، مذاکرات فرسایشی بود که این را به نفع خود نمی دانستیم. آقای رئیسی هم بارها اعلام کردند که مذاکراتی که ثمربخش باشد و بتواند در مسیر منافع ملت ایران مشکلی را حل کند مورد انتظار است و مذاکرات طولانی به هیچ وجه مورد نظر نیست بلکه باید مذاکرات موثر باشد. در همین راستا تیم مذاکره کننده هم با ابتکار عمل و پیشنهادهای جدیدی وارد مذاکره شدند که این کمک می کند که ان شاالله در همین سال ۱۴۰۰ توافقاتی صورت بگیرد. 

این نماینده تصریح کرد: دولت اقای روحانی متاسفانه نگاه به غرب داشت و تفکر حاکم بر دولت روحانی تفکری لیبرالی و نگاه به غرب بود، به همین دلیل سیاست خارجه ای تنظیم شده بود که با تمرکز بر سیاست کشورهای غربی و اروپا، از ظرفیت کشورهای همسایه غفلت شده بود. باید ظرفیت شرق و بخشی از آمریکای لاتین را که مغفول مانده بود مورد توجه قرار بگیرد. روابط ما می بایست در حوزه بین المللی یک روابط متوازن باشد که آقای رئیسی هم در صحبت های خود  به این مسئله اشاره داشتند که باید از همه ظرفیت های بین المللی و کشورهای مختلف در مسیر منافع ملی کمک بگیریم. در این راستا ما نمی توانیم ظرفیت مهمی  مثل چین و روسیه را نادیده بگیریم. ظرفیت باید به کار گرفته شود.

 

 


 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها