|
کدخبر: 232846

خیز مجلس برای استیضاح وزرای رئیسی/ قرعه به نام چه کسی درمی آید؟

درحالی‌که‌ نگاه‌ها به خاندوزی و شایعات حول استیضاح او می‌چرخید چندی پیش نام بهرام ‌عین‌اللهی توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

چندی پیش گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر استیضاح وزیر اقتصاد مطرح شد و همه در ابهام استیضاح شدن یا نشدن بودند که یکشنبه گزینه استیضاح وزیر دیگری از دولت سیزدهم روی میز قرار گرفت! حال کدام یک از آنها قرار است اولین خروجی باشد؟ وزیر بهداشت یا وزیر اقتصاد؟

صبح یکشنبه خبری مبنی بر اعلام وصول استیضاح وزیر بهداشت در هیئت‌رئیسه مجلس منتشر شد، هرچند مانند اخبار مشابه، عصر همان روز، محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که به‌عنوان‌ منبع خبر از او یاد شده بود، اصل خبر را تکذیب کرد اما اخبار استیضاح وزرای کابینه سیزدهم امری قابل چشم‌پوشی نیست.‌ درحالی‌که‌ نگاه‌ها به خاندوزی و شایعات حول استیضاح او می‌چرخید و بسیاری می‌گفتند اولین حذفی کابینه او خواهد بود، نام بهرام ‌عین‌اللهی توجه بسیاری به خود جلب کرد. کاربرگ استیضاح که نام‌ کمال حسین‌پور به‌عنوان طراح استیضاح به‌همراه شش امضای نمایندگان حامی این طرح در آن منتشر شده، از دلایل هشت‌گانه این نمایندگان برای استیضاح عین‌اللهی خبر می‌دهد. هرچند تا زمان نگارش این گزارش، مشخص نیست در نهایت ۲۲ امضا پای این کاربرگ استیضاح قرار گرفته است یا نه؟! اما مسئله مهم آن است که کابینه سیزدهم در معرض نقد جدی نمایندگان قرار دارد و به‌زودی اولین وزیر برای جلب رأی اعتماد مجدد به بهارستان فراخوانده خواهد شد اما اینکه کدام وزیر در مسیر قرار گیرد خیلی مشخص نیست.

 واکنش رئیسی به استیضاح وزیرهایش

بنا بر ماده ۲۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رؤسای جمهور وقت درباره حضور یا عدم حضور در جلسات استیضاح وزیرهای کابینه‌شان مختارند؛ بنابراین اینکه واکنش رئیسی به طرح استیضاح نمایندگان چه باشد هم مهم است؛ به‌هرحال انتظار ندارد مجلسی یکدست و حامی او این‌چنین سریع به‌دنبال تغییر در کابینه باشد. شاید او مانند دیگر رئیس‌جمهور اصولگرایان کابینه را خط قرمز خود بداند و با حضور در جلسات احتمالی استیضاح وزیرهایش همه توان‌ خود را برای حفظ کابینه بگذارد یا برعکس با علم به نکات مثبت و منفی عملکرد وزرایش، تن به تغییر و ترمیم کابینه بدهد. در ادوار ۱۰گانه مجلس شورای اسلامی، از بین ۳۰ استیضاح صورت‌گرفته، تنها پنج جلسه استیضاح وزیرها با حضور رؤسای دولت وقت برگزار شده و ۲۵ جلسه استیضاح بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار شده‌ است که در نتیجه، فقط ۹ استیضاح به برکناری وزرا انجامیده و ۲۱ مورد دیگر با رأی اعتماد مجدد نمایندگان به وزرا روبه‌رو شده‌ است. تا به امروز، از بین رؤسای دولت‌های پیشین، میرحسین موسوی، سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی در جلسات استیضاح وزرای کابینه خود شرکت نکرده‌اند و اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز تنها در جلسه استیضاح یکی از وزرای کابینه‌اش حاضر شد، ولی محمود احمدی‌نژاد در اغلب جلسات استیضاح وزرای دولت‌های نهم و دهم حاضر بود؛ بنابراین باید دید سبک و سیاق رئیسی در مواجهه با استیضاح وزرا که خیلی هم دور نیست چه خواهد بود. آیا مسیر رئیس‌جمهور قبلی اصولگرایان را خواهد رفت یا نه؟!


 

منبع: شرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها